Inlägg från: Pebbles82 |Visa alla inlägg
  • Pebbles82

Januaribebis 2012

Just postafen har jag blivit så förvånad över att det är så många som fungerar på. Jag blir helt i min egen värd (avslagen) och klarar max att hålla mig vaken 3 timmar.. "Kul" att höra att det är fler som reagerar på dem, jag började känna mig rätt ensam! 

• Pebbles82

Jag har försökt ringa min barnmorska för inskrivningstid (och VUL) nu i två dagar, men kommer inte fram. Nytt försök imorgon när jag dessutom är hemma och inte måste springa in på möten hela tiden. 

I övrigt mår jag bara bättre och bättre. Känner mindre och mindre.. :( v 6+2 idag och har INGA känningar alls. Inte ens mina bröst gör ont/spänner/kryper/kliar. Väntar på att få känna något, men nej. Möjligtvis liiiite liiiite molvärk vid något tillfälle under de senaste dagarna om jag ska känna efter. I övrigt absolut ingenting. Är inte ens trött...

Nåja, hoppas på att få en tid till VUL i nästa vecka för att lugna nerverna. Vet att det absolut inte behöver vara någon fara, men eftersom min förra graviditet var så himla symptomfylld känns det sådär...

Det här skulle jag väl inte skriva, för nu vaknar jag väl med huvudet i toaletten imorgon bitti bara för att jag klagar på att jag inte är illamående..  

• Pebbles82

Idag har jag varit på inskrivning. BM räknade om mitt beräknade datum till 20/1, men är rätt säker på att flyttas tillbaka igen senare. Hade iaf "bra" hbvärde, blodsockernivån låg bra och urinen var ren. Skönt! :) 

Fick även en VUL tid bokad till på tisdag, ska bli skönt att se om det ser okej ut. Känner mig fortfarande inte gravid alls, så jag vågar inte riktigt börja tro än....

v8 (7+5) idag!  

• Pebbles82
    Astrogirl skrev 2011-06-09 18:04:06 följande:
    Var på inskrivning idag. Enligt deras beräkning är jag i v 7+1, men enligt min beräkning här på FL så är jag i v 6+4.  Bokade in tid för provtagning den 12 juli. Känns lite väl sent tycker jag. Fick en ultraljudstid den 4 juli. Så långt tills dess, så jag funderar på att boka in ett privat VUL innan.

Hade först en jättegullig barnmorskestudent som diskuterade det här med sjukdomar i släkten, alkohol och matvanor osv som man gör vid inskrivningen, men sedan kom en annan barnmorska in som hette Marita och skulle hjälpa mig boka in tider och hon lyssnade knappt på vad jag hade att säga. Angående ultraljudet så sade jag till henne att jag ville kolla sambons schema i min mobil så att tiden passade honom, men hon bara bokade in den utan att vänta på mitt svar. Tyvärr var den under sambons arbetstid, så jag frågade om det gick att flytta men hon sade att det inte gick, för det fanns inte mycket tider. Ville också tidigarelägga ultraljudet till veckan innan eller så men då sade hon att de bara kunde göra ultraljud från v 10. Tror kanske att det är ett UL de bokat in, då de sa så, och inget VUL. Hon verkade jättestressad och lyssnade inte alls. När vi bokade in tiden för provtagning så undrade barnmorskestudenten om det inte var lite sent med 12 juli, men hon sade att det nog inte var några problem. Litar inte ett dugg på den där Marita. Jag mailade barnmorskemottagningen senare idag, då jag glömt att säga att vi vill göra KUB-test och att man kanske behöver boka in tid för detta och provtagning inför detta redan nu. Hoppas bara det inte är den där Marita som tar hand om mitt mail. Tungan ute
    Vilket otroligt tråkigt bemötande! 
    Är det den här Marita som ska vara "din" BM framöver så skulle jag nog se till att byta direkt! Hade också inskrivning idag, tvärtemot dig måste jag säga att min BM var helt fantastisk. Fast det visste jag sen tidigare....  
  • Pebbles82
    misssally skrev 2011-06-09 20:19:09 följande:

Är det någon som vet vad ett normalt HB-värde ska ligga på :) Jag var på inskrivning igår och hade ett Hb på 119 vilket hon sade var normalt, tillochmed lite över.. Är det något farligt tro? Jag är i v9 (8+4)

Hb är en mätning av järn som cirkulerar i blodet. Har du för lite blir du trött, hängig och kan känna dig sjuk. Övre gränsen är någonstans runt 140 och nedre är runt 115 ungefär. Jag låg på mellan 95-105 förra graviditeten och fick äta höga tillskott, nu idag på inskrivningen låg jag på 123 och hon ville att jag redan skulle börja äta. 

Dessutom lämnar man ju numera ett stort blodprov (i tub) som berättar hur mycket järn man har i sina depåer, för även om du har ett OK järnvärde kan depåerna vara nästintill slut och då blir du trött ändå.

Men för din del låter det bara som att du hade ett helt normalt värde! :)

(De säger i regel till om det är något att oroa sig för!) 
  • Pebbles82
    Jessica82 skrev 2011-06-10 12:14:08 följande:
    kikat in lite på mabilderna....det var inte alls bra för min oro.. 2 veckor sen från mitt vul och magen växer inte... syns inenting ochh fortfarande sitter jeansen som dom ska även på kvällen... gaaah blir galen. vågen går inte upp. brösten är inte det minsta ömma.. borde synas lite ju då jag är i v 10+1
    Nejdå, alla växer ju olika! 
    När jag väntade dottern fick jag inte mage förrän typ v 25. Skitjobbigt rent ut sagt, men såklart även skönt att slippa bli "stor". Titta i galleriet på mina bilder så får du se att det knappt syntes (och jag vet inte helt platt innan heller ska väl tilläggas)! 

(Förresten var jag svullen fram till v10-11 någonting, sen gick det ner...)
  • Pebbles82
    Alltochinget skrev 2011-06-10 14:53:18 följande:
    Kollade i ditt galleri. Men vecka 33 var du ju jätteliten! Hur såg du ut innan du födde? Måste ju varit skönt ändå att inte bli så stor för magen har väl lättare att komma tillbaka då :)
    Hon låg så pass långt bak mot ryggen att jag  blev aldrig så stor. Sista SF måttet var på 31 tror jag (32 var det som högst, sen sjönk magen). 
    Visst var jag gravid, men jag var aldrig stor!

Första kommentaren om att jag var gravid från en som inte visste om det kom i v 35 och då var det Anna Book.. :D
    Den här gången hoppas jag faktiskt på att få mer mage.. :)  
  • Pebbles82
    Snösport - jag beklagar verkligen.. :( Har själv varit där flera gånger och vet att det är så jäkla tungt. Håller tummarna för att ni snart är på G igen och med MYCKET bättre lycka! 

Liiv - Hur mycket blöder du då? :( Håller tummarna för att det inte är värre än att du faktiskt blöder. Får du komma in och kolla nu igen då eller hur ser det ut? 

• Pebbles82

Hej tjejer! 
    Tillbaka från besök hos läkaren och ett VUL. Man såg hjärtat slå och det såg helt okej ut (JIPPI!!)
    MEN... idag när jag borde vara i v 8+3 var fostret bara 10,7 mm. Hon ville flytta tillbaka mig två hela veckor, men sa också att det kan vara ett tecken på att det är något fel... :(

Så det som skulle lugna mina nerver gjorde mig nog i slutändan ännu oroligare.. :(
    Hur stora har era foster varit på VUL? 

• Pebbles82
    RaraS skrev 2011-06-14 10:57:02 följande:

Pebbles....förstår du är orolig.

Jag var på VUL i 6+4 men läkaren sa det såg ut som 6+0 och det gjorde mig till och med orolig. Men hon sa att det var svårt att mäta ibörjan så jag försökte att inte bry mig om det. För jag är väldigt säker på när jag hade ÄL och jag tyckte det fäste i livmodern redan 4 dagar efter så gillade egentligen inte att hon ville flytta bak mig ett par dagar...

Så, är du säker på när du hade ÄL? Får du komma på återbesök? Förstår att du är orolig men håller tummarna för att du räknat fel på ett par dagar och att ditt embryo bara behöver några extra dagar för att växa till sig!

Några dagar senare kan den mycket väl varit (typ 2), men sen är det stopp på möjligheter eftersom både jag och sambon blev sjuka och inte orkade med några såna aktiviteter.. ;) 
    Hon ursäktade sig dessutom med att det var en gammal och lite dålig apparat, så jag låtsas väl som att allt är bra tills vidare.. :)

(Och nej, någon uppföljning var inte nödvändigt om jag inte kände det längre fram) 
Svar på tråden Januaribebis 2012