Inlägg från: Pebbles82 |Visa alla inlägg
  • Pebbles82

Januaribebis 2012

elinson skrev 2011-12-28 10:56:53 följande:
    Min BM sa något intressant, de flesta mammor går gravidkilona under ammningen, det är när mamman börjar äta av barnets mat som hon går upp (eller inte går ned) igen. ;) För visst kommer man ju att smaka på killens pureer..
    Alldeles sant. Jag hade gått ner allt mitt, men så slutade jag amma utan att dra ner på mina egna portionsstorlekar (alltså åt lika mycket som när jag ammade) och VIPS satt där 10 kg extra på kroppen. Och det var just de kilona som sen aldrig försvann igen.. ;) 
  • Pebbles82
    PrickenoGrodan skrev 2011-12-30 10:44:13 följande:
    God förmiddag! I natt klockan 3 gick vattnet, trodde först att det kanske bara var en vattning flytning så jag satte på mig en binda och gick och la mig igen. 3.45 kände jag hur det började sippra igen och gick upp på toa. När jag drog ner trosorna blev det en rejäl pöl på golvet. Har tillbringat morgonen på fl men inga värkar så nu är jag hemma igen. Ska dock in ikväll igen då det är på gränsen till för tidigt. Hoppas allt kommer igång snart...

Kan ju tillägga att så här var inte min första förlossning.
    Spännande!! Lycka till! :) 
  • Pebbles82

Näst sista veckan på jobbet nu, den verkar bli väldigt kort (lediga dagar, halvdagar)! Härligt. Synd bara att jag faktiskt har jobb som måste göras! ;) 

Är snart lite avundsjuk på allas känningar, här finns ingenting förutom att jag sover lite sämre än vanligt, men så kommer jag ihåg att det var sist också!  

• Pebbles82

Det är ju farligt att börja ha tid att läsa här igen, för jag blir ju nästan peppad för att beibsen ska komma när jag läser om alla era (i sammanhanget ändå rätt trevliga) krämpor! Vill också! 

Fast med 25 dagar kvar till BF får jag allt vänta lite till tror jag! Vore ju bra om jag hann förbereda lite här hemma också kanske!  

• Pebbles82
    roxylady skrev 2012-01-04 10:43:02 följande:
    Men tänkte fakiskt gnälla lite för hur mkt man kutar på toa nu. Brukar gå och kissa kanske en till två ggr om natten. Men nu går jag varannan timme!!!!!! Får inte sova nånting. Är man fortfarande kissnödig för att kroppen är van vid det efter fl?? har man andra hormoner som gör att man springer då med??
    Jag kissade iofs inte mycket innan, men tyckte jag fick gå mycket oftare efter förlossningen. Mest för att man vaknade av bebisen och då råkade känna efter och gick upp och säkerhetskissade förmodligen. Men eftersom jag aldrig gick upp mer än någon enstaka gång per natt innan så kändes det ju mycket mer! 

Varannan timme låter ju jättejobbigt..  
  • Pebbles82
    roxylady skrev 2012-01-04 11:27:54 följande:
    Okej.. ja så kan det ju iofs bli. Men bebisen vaknar förhoppningsvis inte varannan timme hihi! Men man vet ju aldrig ;) Men när gick det över för dig så att du kände att du inte behövde gå på toaletten när bebis vaknade? Höll det på länge?

Ja sjukt jobbigt.. iofs tar jag en klunk vatten varje gång efteråt för att jag inte ska samla på mig så mkt vatten. Men en klunk tycker man ju inte ska göra en så panikkissnödig som man blir. Har mkt att tömma varje gång också. Skumt hur det kan bli så mkt av bara en klunk  
    Alltså varannan timme är nog ganska standard i början att bebis vaknar, men du slipper förhoppningsvis gå upp varje gång... ;) Hmm... det var inte så länge tror jag - första månaden kanske? Sen började hon sova längre intervaller och då känns det ju inte lika jobbigt direkt. 
    Sen är jag en sån som har GRYMT svårt att somna om när jag har varit uppe, så jag tacklar inte sömnbrist speciellt bra kan man väl konstatera... 

Det låter ju ändå bra att du måste kissa så mycket, för då lär du ju inte samla på dig vätskan! :) 
  • Pebbles82

Jag har inte riktigt fattat att det snart är dags, så det var först igår som jag skickade in pappret om moderskapsintyget. Jättesmart verkligen med tanke på hur snabba FK brukar kunna vara..  

Speciellt smart var det ju verkligen eftersom jag måste begära föräldrapenning från den 16:e och då kommer det ju inte alls hinna komma in några pengar samtidigt som jag knappt kommer få ett öre från jobbet (för där har jag ju hunnit justera såklart).

• Pebbles82

ames. Jag är faktiskt mest orolig för mitt sega jobbs lönehantering, för de måste ju skicka in papper också. Och med tanke på att det krävdes 20 mail för att ändra ETT datum så har jag inte så höga förhoppningar på att de är snabba med det här. 

anonyym: Haha, ja - jag har gått i dvala tror jag. Ena sekunden förstår jag inte att jag ska ha barn, i andra sekunden så är det dags snart..  Jag fick ju i alla fall in intyget INNAN bebisen föddes. 

• Pebbles82

paet: Jag hade samma tankar som du om amning innan. Jag ville, men det kändes "fel" på något sätt. Men det var som att mina superkänsliga bröstvårtor blev okänsliga över natten när hon föddes, sen var det inga problem. Visst, jag tyckte inte att det var den där mysiga stunden som alla pratar om och jag tyckte såklart att det gjorde förjäkla ont i början (för det gör det) men jag kunde i alla fall ge henne mat till slut. Amma offentligt blev dock aldrig min grej, men man kan ju inte få allt!  

Apropå att spricka så är jag faktiskt inte så farligt rädd för det den här gången. Med tanke på att jag blev både klippt och sprack åt 2 olika håll förra gången (fick sys på operation eftersom det var så omfattande)  borde jag ju vara livrädd, men det läkte ju fort och är inget som märks idag om man inte stirrar där nere varje dag och det gör jag ju inte. Men visst tusan kan det gå riktigt illa, det är man ju tyvärr onödigt medveten om. 

• Pebbles82

Åh, jag har en varannandagsbebis i magen. Vissa dagar är det så lugnt att jag måste buffa och puffa för att få någon respons och andra dagar är det sån full rulle att jag får ONT. Haha. Knepiga unge... :)

Svar på tråden Januaribebis 2012