Inlägg från: Pebbles82 |Visa alla inlägg
  • Pebbles82

Januaribebis 2012

Moniqe1979 skrev 2012-01-10 11:08:17 följande:
    happ nyss hemkommen från BM ytterligare förhöjt blodtryck (150/95) och börjat läcka äggvita så fick en tid imorgon på spec MVCför ytterligare provtagning flödeskontroll etc och om det vill sig illa även igångsättning Mindre muntert...
    Åh nej.. :( Men tur att de kollar upp dig!! 
    Håller tummarna för dig imorgon! 
  • Pebbles82

missable: Jag har också IBS, efter att magen varit normal i stort sett hela graviditeten sist (och nu) så fick jag springa på toaletten med död doft i flera dagar. Bara någon dag efter att magen började bete sig kajko så började värkarna! 

Lite så jag hoppas på att det blir samma sak den här gången så att man får en liten föraning om vad som är på g! :) 

• Pebbles82
    shadowstorm skrev 2012-01-11 09:55:41 följande:
    Jag har också IBS och måste säga att min mage varit snäll denna graviditet. Nu får jag springa ofta på toa och den sköter sig riktigt bra. Annars kanske 1 gång i veckan med fruktansvärda smärtor...

En hel natt utan en enda förvärkar :) Somna sent men min älskade son kom inte in före 8.30 och väckte mig så känner mig ändå rätt utvilad så idag blir det städa och fördriva lite tid :)

som jag skrivit om detta med min svärmor (de har ju stora problem). Men hon är också världens gulligaste emot mig. Hon ¨hämtar och lämnar min gosse på dagis för hon vet vilket jobb det är för mig. Så där vinner hon många plus =)
    Skönt ändå att du fått sova utan förvärkar en hel natt - jag är inte avundsjuk på er som verkar ha så ont för så lite.. :( 

• Pebbles82
    roxylady skrev 2012-01-11 10:29:46 följande:
    Fy vad jobbigt Leia hoppas att det sätter igång ordentligt imorgon nu då!!

Jag måste få gnälla lite. Var nyss hos BM och det kändes som att hon tvingar mig att amma. Jag vet ju inte nu idag om jag vill det förens jag provat. Men hon sa att man inte får ge upp förens efter MÅNADER av försök. Vadå inte FÅR??? Det handlar inte om att ge upp. Det handlar om att känns det bara fel så kommer inte barnet att gilla det heller. Jag vet att alla BMs är utbildade i att propagandera om amning. Men man behöver väl inte känna sig tvingad?? Tanken just nu att en mun ska täcka hela min bröstvårta skrämmer mig ju. Det hjälps inte att jag säger det. Varför känns det som att man inte får bestämma över sin egen kropp????? Blir tokig, arg och ledsen Trodde inte min BM var såhär. Hon är så bra i allt annat!
    Äh, du måste ingenting. Absolut, det kan vara bra att försöka (för som sagt, det kanske inte är så illa som du föreställt dig - eller så är det ännu värre - ingen vet), men att försöka sig på att tvinga någon är ju inte värt det. Snarare skulle jag gissa på att det ger motsatt effekt eftersom många har känslan av att ingen ska bestämma över mig. 
    Så slå dövörat till. Försök gärna men gör det på dina villkor och ingen annans. 
  • Pebbles82
    roxylady skrev 2012-01-11 10:46:09 följande:
    Pebbles82: Jo jag slog verkligen dövörat till. Höll på att bli tokig på att jag inte ens fick ha flaska och ersättning hemma i fall!! Det lär man ju ha. Det funkar inte för alla. Hon verkade inte förstå det Nej men eller hur!? Man kan ju inte tvinga någon. Det ger verkligen motsatt effekt. Jag har ju sagt att jag ska försöka. Tycker det borde räcka faktiskt. Är dem på dig också?
    Tack för att du lyssnar:)
    Nej, min BM skulle aldrig få för sig att pracka på sig av SINA åsikter. Men så har jag fått för mig att du är lite yngre också? Och ni har tydligen inte rätt att bestämma själva (obs - det var alltså ett skämt från min sida). 

Jag tycker tvärtom att det är jättebra att vara förberedd. Ha alla hjälpmedel du kan ha hemma för att slippa känna den stressen och istället få känslan att "Äh, då kan jag alltid ta till det här och det här". För av någon anledning får i alla fall jag lite mer djävlar anamma när jag inte känner lika hård press över saker jag MÅSTE prestera.

Amningsnapp (för att avlasta bröstvårtorna och man slipper få sår), bröstvårtskräm (för de lite ömma och kanske såriga vårtorna) och eventuellt bröstluftare (för såriga bröstvårtor så att de har fritt utrymme istället för att gnidas mot tröja/BH) var sånt jag hade hemma. Och så en flaska och ersättning såklart. De tre första alternativen använde jag, flaskan stod länge och stirrade på mig.

• Pebbles82
    roxylady skrev 2012-01-11 11:09:24 följande:
    Ja du.. jag vet faktiskt inte. Jag vet inte? Är 3 år yngre än dig Om du är född 82 som det står i ditt namn he he. Här uppe är man tydligen inte så ung om man är 26.. tror mest på att det är för att man är förstagångare faktiskt. Ha ha ja men det verkar ju som så nästan faktiskt Tungan ute

Ja men det tycker jag också.. man slappnar ju av mer då. Har fått alla tips av andra att det är bra att ha hemma. Förstår inte vad hon menar med att inte ens ha det hemma.. som att tvinga igång något. Det kan man ju inte. Exakt.. det kan ju vara så det känns! 

Ja en sådan napp har jag faktiskt också skaffat mig. Men jag fick knappt ens använda nappar enligt BM för att det kunde bli fel. Jag har hört att det är bullshit. Man ska ju inte använda det i anslutning till amningen kanske för att de kanske kunde mixa ihop det. Men det behöver man ju inte.. suck.. vet varken ut eller in ;)
    Jaha... nåja, jag tycker vi är rätt unga ändå.. Men ja, förstagångsföräldrar blir säkert mer åtgångna. Jag hade ju jordens lugnaste (samma) BM redan förra gången och min BVC tant är precis likadan. "Om du inte känner att det ÄR rätt så kommer det aldrig bli rätt" var hennes mantra. 

Alltså med amningsnapp menar jag en liten plastbit som du sätter över bröstvårtan när du ska amma för att bebisen inte ska suga direkt på det såriga området. Eller om man har platta bröstvårtor kan den behövas för att bebisen ska få tag överhuvudtaget. 
    Vanlig napp hade vi såklart också hemma, men den fick ligga och vänta i någon vecka innan den började användas trots att amningen satt på en gång.  

• Pebbles82

Spännande Partouze! Håller tummarna nu! 

paet: Tyvärr tror jag de flesta känner att barnmorskorna/personalen efter förlossningen trycker väldigt, väldigt hårt på amningen och jag tror främst där det är som det kan skära sig psykiskt med att man blir anti eftersom tjatet kommer igång. Jag skulle skriva in det som information i förlossningsbrevet att jag vill försöka, men att jag inte vill att de pressar mig angående amning om jag var du, för den informationen hänger i så fall säkert med vid överlämning mellan förlossning och BB! 

Pjuh. Nu är det ändå bara 2½ dag kvar att jobba, sen ska jag SOVA. Hela jag är helt slut nu, jag förstår inte hur jag orkat så här långt. Haha... 

• Pebbles82
    roxylady skrev 2012-01-11 14:07:06 följande:
    Jo nog gör dom det allt. Har redan hört att de är nästan ännu värre uppe här på vårt BB. Jag har faktiskt skrivit i brevet och även i sammanfattningen att jag inte vill att de ska vara där och klämma på mig. De får gärna säga till om jag gör fel. Men annars får de låta mig vara. Det är privat area tycker jag. 

Skönt Ja jag jobbade nästan lika länge. Jobbade min sista dag på nyårsafton. Tiden sedan dess har gått rättså fort ändå tycker jag. Alla säger att det är så trögt att vara hemma. Men jag sover så mkt så det är bara skönt att ha mkt tid på sig att göra det Vad jobbar du med? ja jag förstår det.. även om man inte har ett fysiskt tungt arbete så har man ju andra måsten när man arbetar. Så kände jag.. Såg att du har BF dagen efter mig också! Kul  
    Låter bra det! :) 

Skönt att tiden har gått fort, jag hoppas få sova ikapp lite när jag väl slutar jobba. Eller ja, efter helgen då sambon ska resa bort och jag blir själv hemma med en 2½ åring som är mer vild än tam. Nästan så jag skulle önska att hon fick en förkylning och speedade ner lite (fast såklart vill jag inte att hon blir sjuk). 

Jag jobbar på ett IT-företag med administrativa uppgifter som interncontroller, så jag har visserligen möjlighet att sitta ner hela dagarna, men hjärnan måste ju fungera och det är knappt så den gör just nu.....  

Kul att vi ligger nära i tid - även om jag är lite bitter att jag blev flyttad från mitt ursprungliga datum den 20:e. 8 dagar känns ju läääänge när man dessutom räknar med att gå över! 
  • Pebbles82

I helgen ska min sambo åka bort med jobbet, något jag sagt OK till såklart. Men samtidigt erbjöd sig en av våra bästa vänner att vara backup med dottern/följa med till förlossningen OM något mot förmodan skulle hända. 

Så idag får jag höra att hon ska minsann åka bort i helgen. Och det är såklart skittöntigt, för det är klart att hon får åka bort, men jag blev jätteledsen. Inte för att jag tror att något kommer att hända, så jag klarar mig. Men ledsen för att det känns som att jag inte spelade någon roll för henne... Och ännu mer ledsen för att jag inte kan komma på någon annan som jag skulle kunna tänka mig att ha med mig till förlossningen....  

Jäkla hormoner som gör en överkänslig...

• Pebbles82
    Velociped skrev 2012-01-11 21:48:37 följande:
    Jag bröt ihop och grät fullständigt hysteriskt i 30 min tidigare ikväll, för att jag är så trött på vår trotsiga, obstinata valp/unghund som dessutom återigen måste till veterinären för ett väldigt illaluktande problem - ett problem som varit överdrivet tydligt hela dagen, i hela lägenheten, när jag behövt plugga. Jäkla hormoner kan man lugnt säga!! :(Blä
    Blä, det låter inte heller helt angenämt...  

Jag blev bara helt plötsligt livrädd när jag insåg att jag kanske måste åka in SJÄLV till förlossningen... Det vettetusan om jag fixar.  
  • Pebbles82
    Pusselbiten86 skrev 2012-01-11 22:19:00 följande:
    var bor du någonstans??
    Stockholm... .
    Men familj/släkt bor ju inte här... 
  • Pebbles82
    Kissekatten skrev 2012-01-11 23:21:27 följande:
    Idag klockan 16:00 föddes Herbert. 3510 g och 50 cm. Helt underbar!
    GRATTIS! 
  • Pebbles82
    Alltochinget skrev 2012-01-13 10:34:09 följande:
    Kul med en till som kan hålla mig sällskap ;) Jag har inga tecken alls. Känner mig precis som vanligt. Känner mig knappt gravid emellanåt :P Så egentligen borde jag väl inte klaga, jag lider inte av några större krämpor. Har lite ont i ena ljumsken (fogen antar jag) och på ett ställe i ryggen i vissa rörelser men annars är jag tipp topp (så gått det går med 13 kg extra).

Jag såg på biggest loser sverige igår och blev så himla sugen på att verkligen ta ut mig på ett boxpass. Svettas som en gnu och inte kunna prata. Ser fram emot att ta upp träningen efter förlossningen. Då känner man sig kanske extra pepp att bli av med gravidkilona.
    Lugn, bara lugn. Vi är ett par som inte känner att det är i närheten. Jag vågar knappt läsa här eftersom alla bara "ploppar": Själv klänns det SÅ avlägset (BF 28/1) eftersom jag har mycket mindre sammandragningar nu än förra gången och de säger att man gärna får fler. 

Så jag ska nog börja spana mig in i februaritråden snart... haha. Det lär i alla fall inte bara säga plopp hos mig.  
  • Pebbles82

Men jisses så många bebisar det kommit de senaste dagarna! GRATTIS till er alla! 

• Pebbles82

Hörrni - vart i magen känner ni rörelser/sparkar? Jag börjar bli riktigt fundersam över om den här lilla rackaren har vänt på sig med rumpan neråt, för rörelserna som tidigare var strax under revbenet är nu snarast i höjd med naveln (och lite högre) fast på motsatt sida från där de brukar komma. Dessutom känns det inte alls som ett knä/rumpa utan mer som kanske en hand?! 

Jag ska till BM på onsdag, så hon lär ju kolla upp det då. Men usch, vi håller tummarna för att det inte är fallet.  

• Pebbles82
    roxylady skrev 2012-01-16 12:40:10 följande:
    Är det bara jag som är trött på andra mammors kommentarer? De tror att de kan hålla på hur som helst bara för att man är förtföderska.. De säger att livet tar slut, att man aldrig kommer kunna gå ut och shoppa på stan mer, att man aldrig mer får sömn, att man ska passa på att vila minsann för det får man aldrig göra sedan. Jag kan göra listan låååååååång!! Men jag håller på att bli galen. Jag tycker inte att det är roligt längre! Visst i början tog jag det som ett skämt.. men nu börjar jag bli trött på skiten. Vill de inte att jag ska skaffa barn eller vad är det frågan om? De kan ju inte veta hur min son kommer vara när han kommer ut.. vet knappt ut eller in hur jag ska betee mig mot dessa människor! 
    Alltså, vissa är som de är. Visst att det är bra att komma med tips och råd - men man behöver ju inte skrämma skiten ur folk. 

Och nej, det bheöver inte bli som "alla" säger. Allt beror på hur du ställer dig som förälder till nya situationer, hur bebisen reagerar och vad du brinner för. Visst att det inte alla dagar är någon dans på rosor, men jag hade nog banne mig trott att det skulle vara SÅ mycket värre efter alla skräckhistorier.

Och här kommer ALLTID de skräckhistorierna från de lite äldre föräldrarna av någon anledning (då pratar jag 35+ och uppåt - äve no mdet såklart finns avslappnade såna också).  
  • Pebbles82

Skitnödig sak att bli glad för - MEN min slempropp har gått! Tjohooo! Typ det första som tyder på att något skulle kunna vara på gång inom några veckor. Och så lite molvärk på det! 

Svar på tråden Januaribebis 2012