Alltochinget skrev 2011-12-09 14:44:24 följande:
Vad är IBS egentligen? Hur vet ni att ni har det? Jag hade nämligen problem med min mage innan jag blev gravid (haft många år). Blev uppblåst och Fick ofta kramper i magen om jag var bortbjuden på middag där jag satt och höll mig och undvek att prutta. Då fick jag ofta jätteont i magen Men dagen efter när jag hade sovit var allt bra igen. Misstänker att det var för att jag släppte ut mina gaser. Kan det vara IBS?
IBS är ju ett samlingsord, men det brukar antingen vara folk med stenhårda magar eller diarrér. Eller som det alternerar för.
Själv fick jag gå på diverse undersökningar (gastroskopi, koloskopi bla) där de uteslöt andra fel. Maten blev till vatten på bara någon minut och magen krampade så att jag höll på att svimma. Eftersom jag gick på toa så ofta försvann all energi ur kroppen och jag orkade inget.
Vet inte om jag tycker ditt kan vara IBS, men det låter ju som såna tendenser (gaser är ju vanligt inom IBS) absolut. Mår du bättre som gravid nu?
Jag var ju helt galet känslig mot mjölkprodukter, gluten och fett men nu funkar sånt nästan som för vanliga människor. Nästan, ibland får jag ju återfall såklart!