Inlägg från: Pebbles82 |Visa alla inlägg
  • Pebbles82

Januaribebis 2012

Förra gången jag var gravid var jag JÄTTEAVUNDSJUK på alla som fick kommentarer om att de var tjocka eller hade fina, stora magar. Men det är väl lite så - när man själv inte får uppmärksamheten som "alla" andra verkar få längtar man efter den! 
    Och de som får har redan fått för mycket.

Och det är minsann ingen som kallat mig för tjockis någonsin som gravid. Kanske om några veckor?  

Förresten - idag är det 100 dagar kvar! Tjohoo!  

• Pebbles82
    curiosa skrev 2011-12-08 15:12:36 följande:
    Bm besöket idag blev att de vill att jag ska äta järntabletter.
    De har sagt det innan men nu var det nere på 99 (från ca 125 vid inskrivningen) Har testat niferex innan men det får min mage att helt lägga av och den har ju vart problematisk från start och nu när den fungerar ok så vill jag verkligen inte utsätta den för järntabletter.
    Köpte blutsaft och åt blodpudding till lunch så får jag se om det blir bättre.
    Kanske att detta låga järnvärde kan ha med att göra att jag aldrig blir frisk???
    Usch, jag låg där nere förra graviditeten och jag var aldrig frisk. Inte så mycket att jag var dödstrött, men jag kände mig konstant hängig. 
    Och vet vad du menar med magen (har ju IBS), jag klarade inte Niferex (som ska vara skonsammast) utan fick gå över på Duroferon. Men tack vare det (och dubbla tabletter om dagen) fick jag upp värdet sen.  Den här gången går det desto bättre, jag har inte lika lågt järnvärde heller. 

• Pebbles82
    elinson skrev 2011-12-09 10:10:11 följande:
    Jag har en IBS sen tidigare, och min mage har faktiskt aldrig varit bättre sen jag blev gravid.
    Tidigare konstant trög mage, äter och skiter jag på klockan ;)
    Vet du, min IBS kom helt av sig med förra graviditeten och än är den inte tillbaka (med full kraft, lite känningar har man ju såklart). 
    Kanske var det en graviditet din mage också behövde? :) 
  • Pebbles82
    Alltochinget skrev 2011-12-09 14:44:24 följande:
    Vad är IBS egentligen? Hur vet ni att ni har det? Jag hade nämligen problem med min mage innan jag blev gravid (haft många år). Blev uppblåst och Fick ofta kramper i magen om jag var bortbjuden på middag där jag satt och höll mig och undvek att prutta. Då fick jag ofta jätteont i magen Men dagen efter när jag hade sovit var allt bra igen. Misstänker att det var för att jag släppte ut mina gaser. Kan det vara IBS?
    IBS är ju ett samlingsord, men det brukar antingen vara folk med stenhårda magar eller diarrér. Eller som det alternerar för. 

Själv fick jag gå på diverse undersökningar (gastroskopi, koloskopi bla) där de uteslöt andra fel. Maten blev till vatten på bara någon minut och magen krampade så att jag höll på att svimma. Eftersom jag gick på toa så ofta försvann all energi ur kroppen och jag orkade inget. 

Vet inte om jag tycker ditt kan vara IBS, men det låter ju som såna tendenser (gaser är ju vanligt inom IBS) absolut. Mår du bättre som gravid nu? 

Jag var ju helt galet känslig mot mjölkprodukter, gluten och fett men nu funkar sånt nästan som för vanliga människor. Nästan, ibland får jag ju återfall såklart! 
  • Pebbles82
    shadowstorm skrev 2011-12-11 13:10:24 följande:
    jag har fått magsjuka :( och jag lovar nu gör det ooooooooooooooooont
    Ooooo..
    Det är verkligen min största rädsla nu för sista tiden. Att åka på vinterkräksjukan som höggravid. Fyyy tusan! Stackare!  
  • Pebbles82
    Skåne85 skrev 2011-12-13 08:42:36 följande:
    Jag har fått 2 gånger en mycket märklig smärta på Venus berget, det har huggt till, och hållt i sig en stund, känns ungefär som man satte en kniv där och bred om den. Dessa 2 gånger det har hänt har jag vikt mig o inte kunnat resa mig förrän det släppt. Vad i helskotta är detta ?
    Exakt så fick jag igår (bara vid ett tillfälle dock) när jag reste mig upp. Fick stå och trampa framåtböjd ett tag innan det släppte och jag kunde resa mig. Superobehagligt. 
    Känns dessutom som att bebisen håller på att borra sig ner "ner" för det är tungt mellan benen till och från.

Jäkla konstiga krämpor det här med att vara gravid måste jag säga..  
  • Pebbles82

Skönt att det är många som har mensvärk känner jag. Här också. Och tryck neråt. Blev lite orolig först (man förtränger ju hur det var sist), men inser nu att det är helt normalt! ,) 

Jobbar fortfarande heltid, tänkte göra det fram tills 2 veckor innan BF, men om det ska vara som idag så känns det TUNGT. Samtidigt vill jag ju inte nalla på onödiga föräldradagar.. :( Blää!  

• Pebbles82
    LillaEko skrev 2011-12-20 07:58:44 följande:
    Ni som har barn sen innan: har er första förlossning påmint om er mammas första förlossning?!?!
    Ja, på sätt och vis. I tidslängd och att båda förlossningarna (liksom alla andras i min släkt) avslutades med sugklocka. Däremot födde mamma på BF+21 och jag på BF-5.

• Pebbles82
    LillaEko skrev 2011-12-20 09:41:52 följande:
    Kan det vara något på gång????

En rosa flytning i storlek med en 5 krona innan när jag var och kissade.
    Ringde bm som bad mig avvakta. Men blev det mer eller om jag fr ont skulle jag kontakta förlossningen.

Slemproppen kanske?!?!?!
    Jag har ju bestämt att jag ska gå över nyår, så inte haft en tanke på att bebis faktiskt kan komma nu.
    **Spännande**
    Men är ju redan i v 38(37+4), så känns ju skönt att det är så långt gånget iallafall =)
    Spännande! :) 
    Slemproppen är ju tyvärr lite dum, för det kan ju dröja länge ändå innan det drar igång. Har du några andra känningar?  
  • Pebbles82
    roxylady skrev 2011-12-28 10:44:28 följande:
    Åh jag är lite orolig över min vikt. Jag vägde från början 56-57. Nu väger jag 17kg mer. Blir man verkligen av med allt efteråt?? Var till en annan BM idag då min var ledig och hon sa att man skulle gå upp runt 6-8kg. Jag har ju redan gått upp dubbla:( känner mig gigantisk nu fast jag i stort sett fortfarande kan ha mina första gravidkläder jag köpte. Min egen BM sa att jag hade gått upp så här mkt för att jag vägde så lite innan. Vet inte vad jag ska tro nu..

Hur som så såg allt kanon ut idag i alla fall. Han är fortfarande fixerad så det känns ju bra.
    Vem går upp 6-8 kilo i normalfall? Ja, om du är överviktig från början, men med en startvikt på 56-57 är du knappast det. Jag gick upp 16 kilo förra gången och det försvann. Grannen gick upp över 25 som försvann. 

Har du dessutom vatten i kroppen försvinner det ju fort efter förlossningen. Om inte annat får du helt enkelt se till att röra på dig, det är inte omöjligt att bli av med kilona!  
    Lyssna på din BM. Förmodligen behövde du vikten, precis som jag gjorde. Den här gången vägde jag mer från början och har inte gått upp i närheten lika mycket!  
Svar på tråden Januaribebis 2012