PrickenoGrodan skrev 2012-01-03 22:13:42 följande:
Nu är vi äntligen hemma efter två dygn på bb. Fick stanna extra eftersom vattnet gick över 48h innan han kom ut. Hur som helst var personalen underbar och vi fick ett fint dubbelrum efteråt. Så skönt att maken fick vara kvar. Förra fl fick han åka hem men nu var det ett annat sjukhus.
Här kommer i alla fall min berättelse och jag kan bara säga att den här förlossningen var helt annorlunda än med ettan.
På natten till fredag går vattnet klockan tre. Går upp på toa men tror då att det är vattning fltyning. Hade haft mkt dagen innan. Lägger mig igen och vid 3.45 känner jag hur det rinner. Upp på toa och när jag drar ner trosorna blire det en stor pöl på golvet. Väcker maken som får ringa till fl och efter barnvakt.
Inga andra känningar men in till fl vid 7.30 för koll. Där tar de ctg och kollar temp. Ingen undersökning eftersom man är rädd för infektion. Får åka hem men ska tillbaka igen för koll.
Så det blir koll fredag kväll, lördag morgon och lördag kväll. Allt ser bra ut med ctg och temp. Får även lämna ett urinprov. På lördag kväll får vi info om ev. igångsättning.
På söndag kl 10.00 är vi tillbaka på fl och då förbereds jag för igångsättning. Tydligen kommer ca 50% igång själva efter vattenavgång men inte jag. Har endast haft lite sammandragningar och svag molvärk ibland. Klockan 12.00 kommer läkaren och undersöker. Är bara öppen 1,5cm och 3 cm av tappen är kvar :( Får gel som ska mjuka upp. Får direkt lite molvärk och sedan sammandragningar som känns lite. Inget smärtsamt och det hela avtar dessutom när jag ligger ner. Äter middag vid fem och känner att jag aldrig kommer att få min bebis. Surar också över att vår undebara bm kommer hinna gå av sitt pass.
Klockan 18.00 är det dags för nästa läkarkoll. Visar sig att jag nu är öppen 3 cm och att det är 2cm kvar av tappen. Lite har hänt men känner mig ändå så less. Det beslutas i att jag ska få dropp och det sätts 18.30. Får värkar direkt och ber ganska snabbt om lustgas. Andas som bara sjutton och sitter på en pilatesboll samtidigt som jag hänger över en sackosäck.
Efter ett tag säger de att jag ska ligga ett tag. Får hjälp upp i sängen. Får då så himla ont, hade det innan också men det blev ännu värre. Är helt groggy på lustgas men ibland kommer dubbelvärkar så har lite svårt att inte andas mycket i masken. När jag ligger på sidan säger jag att det här blev bara värre så säger de att vänta en värk till för första värken så här kan kännas. Nästa värk kommer och den är likadan. Säger då att jag vill sitta igen men bm vill först undersöka. Då säger hon att nu är det dags att krysta. Fattar ingenting. Redan! Jag som just skulle be om ryggbedövning. Upp på förlossningspallen. Krystar i 6 min sen är vår prins ute.
Från 3 cm till ute på drygt 2 timmar, inte undra på att det gjorde ont. Det blev några stygn och sen fick jag lite extra dropp eftersom blödningen inte ville stoppa direkt men det hade effekt.
Nu är vi hemma och bara myser! Är så nöjd med förlossningen.
Ska tillägga att det var extrakoller efter vatten avgång eftersom jag inte gått 37 hela veckor men till slut kom han på 37+0 så det var ju bra. Hade bf den 21/1