• Syoss

Januaribebis 2012

jordgubbe0812 skrev 2011-11-10 11:43:53 följande:
    Hur ofta mäter ni Hb (blodvärde). Jag var på besök igår vecka 30 och ska tillbaka om knappt en månad. Och hon kollade varken blodvärde eller vikt.

Vi har gått på kontroller varannan vecka sedan v.25 och vi ska fortsätta träffas varannan vecka fram till BF. Vid varje besök lämnar jag blodprov för att kolla HB och urinprov och BM mäter magen, lyssnar på hjärtljuden och tar mitt blodtryck.
    Vikten har vi inte pratat om sen inskirvningen dock. Har vägt mig själv sen dess men BM har inte tagit upp det. 
    Jag är förstföderska.. 
  • Syoss
    Syoss skrev 2011-11-10 13:34:01 följande:

Vi har gått på kontroller varannan vecka sedan v.25 och vi ska fortsätta träffas varannan vecka fram till BF. Vid varje besök lämnar jag blodprov för att kolla HB och urinprov och BM mäter magen, lyssnar på hjärtljuden och tar mitt blodtryck.
    Vikten har vi inte pratat om sen inskirvningen dock. Har vägt mig själv sen dess men BM har inte tagit upp det. 
    Jag är förstföderska.. 

socker kollas också varje gång.
  • Syoss

Hatar när jag vaknar tidigt och inte kan somna om! Var tvungen upp på toa kl 6 och har varit vaken sen dess. Vi ska ta en dagstur till Borås idag och hälsa på sambons bror och det är en bit att åka. Det kommer bli en lång dag så jag hade behövt dom extra timmarna med sömn innan vi ska bege oss.
    Men men, det är väl bara att gilla läget ;)

Hoppas ni får en trevlig lördag! :)   

• Syoss
    Alltochinget skrev 2011-11-14 07:28:39 följande:
    I eftermiddag ska vi på föräldragrupp, första träffen :) det ska bli kul att se vad det är för folk som ska ha bebis samtidigt som vi och om det är någon man känner igen. Idag är det 10 veckor kvar till BF, 70 dagar! :D

Vi ska på 3:e och sista träffen med föräldragruppen i eftermiddag :) Sen är det en träff när bebbarna har ploppat ut.
    Tycker det är så konstigt att det kan va så olika i olika landsting (även olika i samma landsting beroende på om man går privat eller inte) Lite samma upplägg tycker man att det borde vara i grund och botten :P

Efter träffen i eftermiddag blir det en sen graviditetskontroll kl 19.00. Undrar hur mycket min mage har växt under dom senaste 2 veckorna :)
    Men innan dess ska det hinnas med ett besök hos farmor och farfar, handling och lite städning. Kanske skruva ihop spjälsängen om jag förstår mig på monteringen :P    
  • Syoss
    Alltochinget skrev 2011-11-14 13:17:30 följande:
    Syoss, vad menar du med att det är olika mellan föräldragrupperna? :)
    Menade att träffarna kan vara så olika placerade. Du ska på din första träff och jag ska på min sista och vi är inte så långt ifrån varandra veckomässigt :) 
  • Syoss

Vi har gått på alla 3 träffar vi har haft nu dom senaste veckorna. Som förstföderska så är jag tacksam för all info jag kan få :) dock så hade jag större förväntningar på träffarna. Jag ville veta mest om andningen, den tekniken kan ju vara bra att kunna med sen under förlossningen men den pratade vi bara om i 5 minuter :/

Igår var det dags för kontroll igen och allt rullar på som det ska :) SF ligger på 29 och jag är i v.31 men plutten följer sin kurva bra :)
    BM sköt nästan i taket när hon hörde att jag inte blev beviljad Graviditetspenning. Hon tyckte det var oerhört konstigt och tyckte absolut att jag skulle ha fått den beviljad. Hon vet att det är väldigt tungt för mig att jobba, så hon bokade in mig till MVC's läkare för att prata om sjukskrivning. Men jag har inga bra erfarenheter med den läkaren så jag har inte värst mycket hopp. Men min BM är väldigt bra och ser till att jag ska ha det bra, sånt uppskattas iaf :)  

• Syoss
    Empa86 skrev 2011-11-17 14:37:10 följande:
    I morse skulle jag promenera till BM besöket., jag började gå i tid för att jag skulle hinna i min snigelfart. Efter några 100 meter får jag så förbannat ont i höger sida om magen. Jag tjurar på och tar några steg till men det gör himla ont. Tillslut får jag ringa sambon som är på jobbet och be honom komma och plocka upp mig för jag tar mig inte därifrån. När vi kommer till BM kan hon inte riktigt svara på varför det gör ont men bebis mår i alla fall bra. Hon vill inte att jag ska gå på jobbet utan hem och vila men eftersom att  det onda gick över har jag jobbat fram till 14 idag. Nu är jag hemma igen och funderar på va sjutton det där var för något. Någon som känner igen?

För övrigt hade lill*n vänt sig med huvudet neråt och kurvan såg bra utGlad 

Jag får också ont på sidorna om magen när jag promenerar. Ibland räcker det med att jag tar några steg, ibland kan jag gå betydligt längre men ont får jag varje gång. För mig påminner det som ett fruktansvärt håll, fast överallt runt magen och inte bara där man får håll vanligtvis. För mig är det ligamenten som håller livmodern på plats som sträcks ut när jag går när livmodern skumpar runt där inne. Kanske är nått sånt för dig med? :)
  • Syoss

Min plutt låg också med huvudet neråt vid besöket hos BM i måndags. Fast han ligger på sidan, med ryggen mot min högersida :) Jag känner lilla rumpan precis under höger revben.
    Fast BM sa att han fortfarande kan slå kullerbyttor där inne så han kan röra sig ganska fritt ett par veckor till. Men jag hoppas han fortsätter ligga med huvudet neråt :) 

• Syoss
    Empa86 skrev 2011-11-17 15:43:33 följande:
    Ligamenten, kan det säkert vara. Det ska jag kolla upp... strålar det neråt åt dig också?

Det kan stråla både uppåt och nedåt men för det mesta nedåt.
  • Syoss
    SFHelen skrev 2011-11-20 15:33:00 följande:
    Hej orkar inte läsa alla sidor ni hunnit skriva. Vill bara berätta att igår fick vi en son på 1495g o 40cm. Kom i v.29+2 o är en riktig liten kämpe om fått namnet Tyr. Hör av mig senare om fl o allt Kram
    Stort grattis till lillen!! Hoppas allt har gått bra och att det fortsätter så framöver :) 
Svar på tråden Januaribebis 2012