• Syoss

Januaribebis 2012

Jag sa till bm igår att jag hade ont långt ner på magen, som mensvärk typ.. och hon trodde att det var bebben som bökade runt där nere så han kom åt nån nerv :)

• Syoss
    Wicky81 skrev 2011-12-14 17:58:03 följande:
    Äntligen!!!
    Nu är jag officiellt sjukskriven helt i stället för Gravidpenning som jag blev nekad...
    Så nu kan jag släppa det i allafall....
    Har gjort en överklagan angående GP men jag skulle få svar inom 6 veckor Förvånad Och det innebär att då har jag 15 dagar kvar till BF.....Helt sjukt!!!!

FK's handläggningstider är verkligen sjukt långa ibland! Men härligt att du blivit sjukskriven istället :)
    Jag blev också nekad GP, min överklagan tog 2 veckor bara och även den blev nekad. Men jag är också sjukskriven nu istället för GP :)
  • Syoss
    Wicky81 skrev 2011-12-14 19:21:44 följande:
    Ja jag fattar inte hur dom kan ha sånt system!
    Jasså du blev oxå nekad? Vad jobbar du med å så då`? Å två gånger avslag...jag hade varit vansinnig....
    Men som sagt...tack och lov att det löser sig endå :D
    För jag hade gått in i väggen eller nått om jag skulle behöva fortsätta jobba

Jag jobbar på en Burger King-restaurang. Både jag och chefen skrev ner väldigt detaljerat hur mycket stå, gå, lyft, böjningar, jobb på trånga ytor, ensidiga rörelser som jobbet innebär. Och även att rasterna ofta uteblir för att det är för mycket att göra. Men icke. Inte ens 1/4 nedsatt arbetsförmåga ville dom godkänna.
    Så jag är glad för att jag är sjukskriven istället, hade aldrig orkat med att jobba :/
    Vad jobbar du med?  
  • Syoss
    roxylady skrev 2011-12-15 12:15:16 följande:
    Men gud!! Hur kunde dom neka dig det? Det är ju ett jättestressigt och tungt jobb Dåligt att de gjorde det!! Skönt att du kunde sjukskriva dig. Jag hade aldrig pallat med att jobba på ett sådant jobb nu jag heller!

Även min överklagan blev nekad. Och dom är inte konsekventa heller. En kollega på en annan restaurang i närheten fick sin GP beviljad.
    Högsäsongen börjar dessutom dra igång nu, då kommer det busslast efter busslast och strömmar in genom dörrarna, hinner man få sin rast så ska man vara glad. Nej, usch för FK :/
  • Syoss
    jinxez skrev 2011-12-15 12:26:47 följande:
    Jag jobbar också på bk, men jag fick beviljat! Hmm, vad jobbar du som?

Jag vet flera inom BK som fått sin GP beviljad, och även dom som inte fått det. Sen finns det dom som "lånat" en besvkrivning av en annan som fått sin beviljad men som i sin tur inte fick det bevijlat. Dom kan ju vara konsekventa iaf :/
    Skönt att du fick beviljat iaf :) 
    Jag jobbar mest i kassa/dt men är även lite överallt när det behövs.
  • Syoss
    roxylady skrev 2011-12-15 13:34:33 följande:
    Detta är ju allvarligt.. väldigt väldigt dåligt gjort av dem. Har du frågat varför de inte godkände din men andras som arbetar på samma företag? Nyfiken på vad de har för tankar kring det. Ja men precis! Gud att stressa med ett barn i magen är dessutom inte hälsosamt.. Fy vad orättvist!! Förstår att du är arg och ledsen över detta. Man blir ju alldeles upprörd över att höra detta

Jag har mått dåligt över detta, varit enormt ledsen och hade jag inte blivit sjukskriven så hade jag konfronterat dom men nu orkar jag inte, nu är jag bara glad för att jag inte behöver jobba.
  • Syoss
    Kajsa84 skrev 2011-12-15 13:02:30 följande:

Vad olika det är. Jobbar också inom hamburgeri restaurang. Blev beviljad GP 2 månader innan eftersom den ansågs vara alldeles för tungt och påfrestande. Himla tråkigt att det kan bli så olika men nu är du hemma i alla fall

Skönt att du fick din beviljad utan problem :)
    Man kan ju undra hur dom tänker egentligen. Dom måste ju själva vara medvetna om att dom gör såna här fel..
  • Syoss
    Wicky81 skrev 2011-12-21 20:46:53 följande:
    Nån mer än jag som dras med "förkylning" med sorighet och nästäppa...vilket bidrar till näsbödning.

Jag blöder näsblod minst två ggr per dag pga av nästäppa osv vilket gör att jag måste ha nässpray. Förstår att nässprayen kan vara den största boven....har ju hållt på med det här ett tag nu och tack vare graviditeten är ju blodkärlen i näsan känsliga.
    Men det är så jobbigt!
    Har försökt ta nässpray så lite som möjligt men tillslut får man ju panik när det bara sitter fast och man inte kan andas....

Jag har samma problem med nästäppa vs. nässpray. Jag vet att man ska hålla sig borta från nässpray, oavsett om man är gravid eller inte för att det så lätt att fastna i ett beroende. Och jag har försökt att ta andra alternativ som saltlösning och kortisonspray men inget funkar. Och just nu är det så jobbigt med allt annat så jag kör på med nässpray tills bebben är ute, så kör jag stenhårt på avvänjning sen.
  • Syoss

Det har stått på försäkringskassans hemsida ett tag.. sen 18:e november tror jag. Notisen finns i Nyhetsarkivet :)
    Det är jättebra att dom ska införa dubbeldagarna, 10 dagar hemma tillsammans är ju ingenting egentligen. Nu känns det som att man kan slappna av lite mer inför bebisens ankomst :)  

• Syoss

Vi kommer inte ta alla dagar på en gång :) men tänkte mest på att 10 dagar hemma tillsammans är ju inte så mycket, så vi kommer nog ta så vi är hemma 15-20 dagar i början. Som förstagångs föräldrar så känner jag att det kommer behövas :P

Svar på tråden Januaribebis 2012