• Syoss

Januaribebis 2012

curiosa skrev 2011-09-01 22:09:26 följande:
    Vilken läkare och var ska man ringa om man vill ha en sjukskrivning???
    Jag har så onda sammandragningar så fort jag gör ngt ansträngande eller stressar så det fungerar inte längre.
    Men imorgon är det fredag och bm har stängt och i broschyren står det att man ska kontakta doktor....

Är det på vanliga vct eller smvc??

Jag fick tipset av min bm när jag var där i förrgår för mina onda sammandragnigar, att ringa smvc om det blev värre. Ska som tur är till mvc's läkare imorrn på en kontroll så har sluppit ringa smvc. 
    Men jag hade ringt smvc om jag vore du..
  • Syoss
    Två: Jag brukar alltid klippa ut bilden när jag laddat upp den och sen klistra in den lite längre ner :)
  • Syoss
    curiosa skrev 2011-09-02 19:04:39 följande:
    Idag fick jag ringa till sjukvårdsupplysningen för mina sammandragningar var inte att leka med.
    Fick där reda på att jag var i "ingenmansland" just nu och ingen ville ta i mig.
    Jag är för kort gången för förlossningen men för långt gången för typ gyn eller så.
    Rådet jag fick var att vila.

Nästa vecka är jag 22 fullgångna veckor och då är det förlossningen man får åka/ringa till om det inte blir bättre.

Fick gå hem från jobbet och sjukskriva mig resten av helgen för att just vila.

Men självklart så är jag ju orolig om tappen är påverkad av alla sammandragningar eller hur det är egentligen.
    Men ingen ville kolla på det alls såm vad ska jag göra?

Jag har också väldigt många sammandragningar och förvärkar som gör otroligt ont. Var till mödrarvårdens läkare igår men han ville inte undersöka mig för att enligt honom "skulle det vara så". Gick därifrån otroligt förbannad! Kom hem och ringde direkt till förlossningen för att höra hur jag skulle göra och eftersom jag bara är i v.20 så var det för tidigt för dom att ta emot mig men dom tyckte absolut att vi skulle åka in till akuten för att kolla upp det.
    Så jag och sambon spenderade gårdags kvällen och halva natten på akuten, fick livmodertappen kollad med VUL och läkaren klämde och kände. Han hittade som tur var inga fel och livmodertappen var opåverkad men fick order om att ta det lugnt framöver och vara uppmärksam på om förvärkarna ändrar karaktär.
    Det var absolut värt att spendera otaliga timmar på akuten för att få ett klart besked på att allt såg bra ut :) Så mitt tips är att åka till akuten om du är orolig.
  • Syoss
    curiosa skrev 2011-09-03 18:29:24 följande:
    Blev du sjukskriven eller har du ett jobb som du kan ta det lugnt på?
    Jag är ju arbetslös men måste ju hoppa in när jag får jobb och jag tror att det är stressen över hela situationen som framkallar det hela.
    Idag har jag bara haft två kort aomgångar, men så har jag ju vart ledig hela dagen oxå.

Nej blev inte sjukskriven och har heller inget jobb där jag kan ta det lugnt på. Jobbar på en Burger King-restaurang och där är det nästan alltid stress. Men läkaren tyckte jag skulle fortsätta jobba i den mån det går, men får absolut inte bära något. Som tur är känner jag min chef privat och hon vet om mina förvärkar, så jag kan gå in på kontoret när jag känner att jag måste varva ner en stund. Och jag jobbar inte många timmar i veckan så det får gå ett tag till.
    Kommer söka GP snart men min arbetskamrat fick inte sin beviljad så har inget större hopp där fakstiskt.. får jag den ine beviljad så kommer jag gå hem ändå när jag känner att det inte går mer. 
  • Syoss
    zatori skrev 2011-09-07 09:39:46 följande:
    Hur mycket har ni gått upp hittills?
    Jag vägde mig imorse och har gått upp 4 kg än så länge.

Hos bm förra veckan hade jag också gått upp 4 kg. Förvånansvärt lite i mitt fall tycker jag, med tanke på att vissa dagar är jag ständigt hungrig och drar i kylskåpsdörren hela tiden :P
  • Syoss

Igår var vi i Falkenberg, för att vara med på min brorsons dop. Han är bara 2 månader och dopet gick hur bra som helst. Jag bar honom under dopet och han sov hela tiden :)
    Dock så är det nästan 40 mil för oss dit, enkel resa. Vi har mycket att greja med huset nu så vi hade tyvärr inte tid att stanna kvar över natten, så vi reste nästan 80 mil i bilen igår. Gissa om min gravida kropp, speciellt ryggen, klagar idag! Hujedamej, det gör jag inte om i första taget - även om det så klart var värt det. Mon brorson är värt allt! :P Jag är hans gudmor, så fick även fadderbrevet av prästen igår.

Med oss hem fick vi en påse kläder i storlek 50 som plutten redan vuxit ur. Så nu slipper vi köpa kläder i den storleken :)

• Syoss

Här är en till som har svårt att sova. Det går i perioder, nu är jag inne i en mellanperiod och går runt som i en dimma hela dagarna. Jobbigt jobbigt.

För en månad sen så köpte jag ett par mammabyxor från H&M. Har använt och tvättat dom som man ska, inte onödigt mycket. Och igår sprack dom! Från sömmen vid ena bakfickan. Efter en månad! Skrikandes Har inte kvittot kvar men ska ändå gå in på H&M idag med byxorna och se vad dom säger. Att dom spricker efter en månad är ju bara löjligt. 

• Syoss
    Sapato skrev 2011-09-12 08:16:47 följande:
    Syoss: min magmudd har redan gått sönder i sömmen mellan byxan och mudden.
    Ska tillägga att jag inte drar i mudden utan byxorna när dom ska på.
    Skit kvalite :-/

Mja kvaliten är inte alltid så bra på HM tyvärr :/ men servicen är ändå rätt okej :) Jag var in med mina byxor idag (utan kvitto) och fick leta upp något för samma värde utan problem :)
    Har du varit tillbaka med dina byxor? Dom ska ju inte gå sönder så lätt :/ 
  • Syoss
    Alltochinget skrev 2011-09-16 09:10:02 följande:
    Fick första frågan från utomstående om jag var gravid när vi var i Turkiet för 2 veckor sedan (i v 20). Jag blev helt chockad eftersom jag inte tycker att magen är så stor än. Att dom vågar fråga. Det skulle aldrig hända i Sverige :) det var dessutom flera som frågade (vissa tog för givet och frågade hur gammal bebis var), 5-6 stycken.

Åh så mysigt! :) Jag var på min brorsons dop i lördags och då var det en massa folk som jag inte hade träffat förut, och då var det en söt liten tant som frågade mig om jag också väntade en liten :) då var jag i v.21 :)
    Jag hade en tunika som inte satt speciellt tajt och jag såg mer fet än gravid ut så det var härligt att få frågan :) 
  • Syoss

Den har jag med och den är verkligen underbar! Har haft min sen v.12 och den underlättar enormt efter jobbiga arbetspass när jag har stått och gått mycket :)
Svar på tråden Januaribebis 2012