• Syoss

Januaribebis 2012

Zaarah1984 skrev 2011-10-17 19:11:36 följande:
    Jag fattar inte, var på förlossningen i lördags för att jag har haft sammandragningar och så fick jag även ont i magen så de tyckte vi skulle åka in. Sen visade ju proverna att allt var normalt och enligt ctg-maskinen hade jag inga sammandragningar.  Idag fick jag veta att jag inte har uvi heller så då undrar jag varför min mage ibland blir hård som en fotboll och det känns som att det spänner i hela magen. Har även ont, som mensvärk ungefär. Om det inte är sd, vad är det då? Bm tyckte jag skulle sjukskriva mig en vecka och kolla om det blev bättre av vila... Har tid hos läkaren om en vecka.

Du kanske inte hade några sammandragningar under tiden som du låg med CTG-maskinen?
    Sammandragningar har man ju till och från, livmodern förbereder sig för förlossningen.. Mina sammandragningar känns som, som du beskriver, som mensvärk och hela magen blir jättehård. Och allt detta är normalt :) Så jag tror inte du behöver vara orolig eftersom du var inne på förlossningen och fick uppsyn :)  

Jag har sammandragningar hela tiden nästan och vissa känns riktigt mycket. Var in till akuten för några veckor sen men allt såg normalt ut :) 
  • Syoss
    Carolaj83 skrev 2011-10-17 20:11:47 följande:
    JAG ÄR LESS! har jävligt ont på jobbet, men kände att "bara" 4 veckor kvar tills gp bara stå ut, så idag ringde dom från FÖRNEDRINGSKASSAN o gav mig avslag, tyckte de var märligt då dom godkände mig båda mina tidigare graviditeter på samma jobb med samma arbets uppgifter, nu är det bara överklaga som gäller o i värsta fall får jag ta ut f-dagar....kommer max orka jobba 4 veckor till orkar ju knappt med som det är nu.....idag jobbade jag 10-16 o 2 sista timmarna hade jag sjukt ont     

Det är så himla sjukt att det kan vara så, att dom kan godkänna GP för en graviditet och sen vid nästa så får man avslag, trots att man är kvar på samma jobb med samma arbetuppgifter. Så var det för en kollega till mig på en annan restaurang..
    Jag ska ska skicka iväg mina ansökningspapper imorrn och hoppas så klart på det bästa men har inte speciellt mycket hopp :/ två av mina arbetskamrater har fått avslag :( och tyvärr så beror beslutet mycket på vem man får som handläggare och det är ju också jäkligt fuskigt. 
  • Syoss
    Zaarah1984 skrev 2011-10-18 11:47:24 följande:
    Jobbar du som vanligt trots sd? Min barnmorska tyckte nämligen jag borde ta det lite lugnt och inte jobba så mycket som jag gör, har ett jobb där man går och står hela dagarna. Hon menade att det kanske kunde bero på stress att jag får sd.

Jag har också ett jobb där man stor och går hela tiden (burger king) men jag jobbar bara 10 timmar/veckan så både bm och läkare tyckte att jag kunde jobba men skulle hålla koll på mina sd. Ändrar dom karaktär så ska jag åka in direkt. Jag känner att dom är fler och lite kraftigare dagarna jag jobbar men hittills har det gått bra och så länge bebis mår bra så oroar jag mig inte så mycket :) men ser till att jag verkligen varvar ner efter ett arbetspass och vilar dagarna jag är ledig :)
  • Syoss

Idag var jag till BM igen på kontroll. Är i v.26+3 idag och sen inskrivningen v.10 har jag gått upp 9 kg. Helt okej tycker jag :) fast jag får nog lyssna på min sambo när han säger åt mig att inte äta så mycket godis ;)
    Fortfarande HB på 109, trots att jag ätit järn (Niferex) ett par veckor nu, så BM tyckte jag skulle ta två tabletter om dagen. Alternativt prova en annan stort  (Fexim) och varva båda sorterna varannan dag.
    Blodtryck 133/76
    SF-mått 26 (den har växt 3 cm på 2 veckor :P)
    Hjärtljud 154
    :)

Och nu äntligen ligger pappern om Graviditetspenning på lådan! Hoppas FK inte drygar ut på svarstiden, vill ju veta snart om jag får den beviljad eller inte.

• Syoss

västeråsmamman: Jag håller tummarna för att allt kommer gå bra! :) Tur att du är i goda händer iaf.

Både igår och idag har jag bakat som besatt! Igår blev det både vanlij och chokladmuffins och idag Kärleksmums (mockarutor). Det är inte längesen jag gjorde en äppelpaj heller. Jag brukar väldigt sällan hålla till köket när det gäller både bakning och matlagning. Min sambo tror att det är lite primitiva moderskänslor som börjar titta fram :) Jag har nog blivit lite mer pysslig sen jag blev gravid. Det är mysigt :)
    Annars så löper allt på relativt smärtfritt. Vaknade dock av en hemsk värk i förrgår natt :/ jätteläskigt var det! Vaknade av att jag låg och kved och nästen hyperventilerade av smärtan. Men det blev bara en som tur är. Men sen dess har jag känt ett tryck nedåt och bebis ligger väldigt långt ner. Hoppas det bara är något tillfälligt.  

• Syoss

Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med tvätt av kläder och bäddning och sånt där. Samtidigt som man vill börja fixa med allt det där så vill man ju, som några av er säger, ha det så fräscht som möjligt sen när bebis kommer :)
    Bb-väskan kommer jag nog börja packa lite smått efter v.30... kan vara bra att ha ett par bas-kläder och saker packade ifall att bebis bestämmer sig för att titta ut lite tidigare eller om något annat händer. 
    Just nu håller vi på och grejjar i barnrummet, ska tapetseras och så innan vi monterar ihop spjälsäng, skötbord och lite annat småplock. Även om sängen ska stå i vårt rum i början så vill vi ha allt klart i barnrummet när bebis kommer, så vi slipper tänka på det sen.
    Så ett tag till väntar jag iaf, men det kliar enormt i fingrarna, det måste jag säga! :)  

• Syoss
    chicopico skrev 2011-10-30 10:33:50 följande:
    Vad ligger ert järn på då? Ni som har lågt alltså. Min mage är också jättetrög av allt järn jag stoppar i mig så jag skulle även börja ta lactulos varje dag för att få igång den igen, tycker inte om att stoppa i mig massa grejer, jag brukar inte ens ta vanliga värktabletter...

Mitt järn har legat på 109 dom 2 senaste gångerna jag var hos BM. Fick börja med 1 Niferex om dagen och vid återbesöket hade det inte stigit något så BM föreslog att jag skulle dubbla dosen. Men eftersom det bara hade gått 2 veckor mellan dom besöken så bestämde jag mig för att fortsätta med 1 om dagen och 2 varannan dag..
    Min mage är också trög av järnet men hittills har det funkat bra ändå. Men har ett paket Frukt & Fibrer från Apoteket hemma ifall att det skulle köra ihop sig helt i magen.
  • Syoss
    twistedtofit skrev 2011-10-30 12:31:49 följande:
    Pratar vi järn eller hb? 109 samt 91 i järn är ju bra, medan det är lågt för hb. Mitt järn tof de bara 1 gång medan de tar hb varje gång!

Jag pratar om hb, kanske skulle ha skrivit det :) Själva järnet har jag ingen aning om vad jag har.
  • Syoss

Jag har också läst något om det där.. men ända sedan jag blev gravid har jag inte kunnat sova på något annat sätt än på höger sida. Har försökt på vänster sida men det går verkligen inte.
    Jag sover på det sätt som passar mig bäst och både jag och bebis mår bra så jag oroar mig inte :) 

• Syoss

Jag jobbar sista dagen den 26:e november. Dock så godkände inte FK min GP :( men det finns inte en chans till att jag orkar jobba längre än så. Jag ska skicka in ansökan för omprövning men hoppet är inte stort direkt.
    Att jobba på Brurger King är jobbigt i vanliga fall men som gravid är det extremt jobbigt med många och tunga lyft, går och står hela dagarna, böjer och hukar sig osv. Så jag ger upp efter den här månaden :/   

Ni pratade om hicka.. Min bebis har varit inne i en enorm hick-period dom senaste veckorna. Hickar länge, flera gånger om dagen :) jag känner hickan lite varstans i magen, ibland långt ner och ibland högt upp eller på sidorna. Hickan känns mest bak på bebisens rygg :) 

Svar på tråden Januaribebis 2012