• Syoss

Januaribebis 2012

Går in i v. 20 idag. Vart tar tiden vägen?! :) Fast jag slår vad om att jag kommer bli flyttad på RUL på fredag, så jag kommer väl få vara med om 20-strecket en gång till ;)

• Syoss
    MaHo89 skrev 2011-08-24 10:56:26 följande:
    Något var fel. Vad vet vi inte. Ska till smvc imorgon på nus men fy fan för detta.
    Hon sa att benen var för korta för v 19+1 och snarare var som de skulle vara v 15 men huvudmåttet stämde med 19+1. Jag fattar just nu ingenting då de för två veckor sen (v 17) mätte och då såg det bra ut både huvud och ben
    Hoppas på glada nyheter imorrn, för er skull :) Förstår att du är orolig men det ser säkert bra ut. Kramar 
  • Syoss
    zatori skrev 2011-08-24 11:36:16 följande:
    Nej, gud nej. Jag tar det inte på fel sätt. För vissa går det på ett kick och för andra får man kämpa och kämpa. Så är livet. Jag är iallafall glad att vi äntligen lyckades. Började nästan tro att det aldrig skulle bli ett biologiskt barn för min del.

Ja, det är inga bra odds för en flicka om man ser till L:s sida. ;) Men någon gång måste ju mönstret brytas! Men som du skriver så spelar det ingen som helst roll egentligen, bara det kommer ut en frisk liten krabat. Vad kul att din brorsa precis fått barn också! Då blir det ju väldigt nära i ålder för kusinerna. :) Syrran fick en liten i november, så det kommer skilja ett år och två månader mellan dom. De kommer säkert ha jättekul tillsammans när de blir äldre hoppas jag.

Nä, jag har inte heller ett besök inbokat till bm framöver. Jag fick liksom en extratid nu igår bara för att jag ringde och berättade om min hemska migrän som jag fått sedan jag blev gravid. Hon ville att jag skulle komma in för en koll och då passade jag på att fråga om moderskapsintyget. Men nu vet jag inte när jag ska dit nästa gång. Hon sa att de tinte brukar vara förrän i vecka 25 ungefär. Men du kan ju alltid ringa efter RUL och fråga vad som händer härnäst.

Usch. Jag vet hur det är att jobba under stress. Har dessutom jättemkt tunga lyft på mitt jobb. (Jobbar som undersköterska) Hur många procent jobbar du? Det finns ingen chans att du kan gå ner i tid eller få andra arbetsuppgifter som inte är lika stressiga? Yes, jag kommer söka pga att det är väldigt tungt fysiskt plus stressigt också. Hoppas bara man blir beviljad.

Varför tror du att du kommer bli flyttad på RUL? Har du varit på två ultraljud innan borde du ju ligga ungefär på samma väl? Vad är BF-datumet just nu för er? 18 januari?

Tyvärr bor min bror lite utanför Falkenberg kusinerna kommer inte kunna träffas så ofta :/ men det är ändå kul att vi får barn med ett halvår emellan :) Det känns lite som en trygghet på nått vis, att ens syskon också nyss fått barn :)
    Din syster kommer och kollar på vår lägenhet senare idag igen. Hon och 2 andra ska kolla idag, en annan var här igår. Hoppas någon nappar snart :)

Vet inte hur många procent jag jobbar, är timanställd. Jag har ju mått så dåligt under graviditeten och läkaren ville inte sjukskriva mig, vilket jag kan förstå till viss del, men det slutade med att jag var hemma så mycket att jag var tvungen att gå ner i timmar, för jag orkade inte jobba. Nu vill jag inte gå ner i timmar mer så jag jobbar på så gott det går. Lyften kan jag klara mig ifrån och även städningen av trånga utrymmen osv, men annars är det ingen omplacering som skulle underlätta. Jag står i kassan och dom står bak i kök har det lika stressigt som vi framme i kassan. Och att stå uppe i maten som dom gör skulle jag inte klara av när attackerna av illamående sveper över mig. men som du säger, hoppas man blir beviljad. Jag har en arbetskompis som ska ha barn i september så jag ska höra med henne om hon fick sin beviljad. 

När fostret blev mätt på KUB så sa hon först att det stämde med tiden men sen när hon mätte en gång till så sa hon att det inte gjorde det riktigt men vi fick inte nån exakt tidsbestämmelse och vi reflekterade inte på det förrän vi var hemma, så vi tänkte att vi går efter en gamla räkningen fram till RUL så får vi se sen :) Så BF just nu är 18:e men jag kommer ju garanterat bli flyttad men frågan är hur mycket :P
  • Syoss
    Bullen i ugnen skrev 2011-08-24 16:54:15 följande:
    Någon mer som är besviken efter UL? Vi, eller speciellt jag, ville absolut ha en kille, men fick veta att det är tjej. Hon låg dessutom helt fel, med näsan ned mot min rygg så man såg ju bara ryggraden. Rörde väl på huvudet lite grann bara. Bilderna är ju rena skämtet. Och de ska jag visa upp för släktingar och vänner nu som kommer vilja se. Hon såg att jag blev besviken när hon sa att det är en tjej, och önskade mig väl bara bättre lycka nästa gång. Usch, vill inte ha någon tjej som leker med dockor och gillar blommor och volanger.

Jag förstår att du är besviken över att bebisen låg med näsan ner mot ryggraden, det hade jag med varit. Absolut. Man vill ha en fin bild med sig hem från ultraljuden. Och vetskapen om att barnet är friskt så klart. Men att haka upp sig på könet.. vi kvinnor bär fram ett helt nytt liv, en helt ny person. Det är det som spelar roll, inte könet. Även om det finns önskningar vilket kön man vill ha så finns det ju gränser. Min sambo vill gärna ha en flicka men han skulle absolut inte bli besviken om vi får en pojk.
  • Syoss
    zatori skrev 2011-08-24 23:06:32 följande:
    Ah, okej. Då förstår jag. Ja, jag känner också att det är en trygghet att syrran nyss fått barn. Då kan jag fråga henne om saker och ting och hon kan lära mig allt hon kan om bebisar! ;) Ja, jag hörde att hon skulle kika förbi och kolla in lyan igen! :) Hoppas ni får den såld nu.

Jaha! Men ungefär hur många timmar i månaden blir det då - 50 eller 150? Trist att inte orka jobba också, pengar är ju en nödvändighet. :/ Ja, jag har hört att du mått väldigt dålgit till och från. Förstår att det roligaste inte är att stå i matoslukt hela dagarna då. Särskilt om man måste stressa omkring också då blir man ännu mer illamående. Hur är det nu lite längre fram i graviditeten, mår du bättre?

Vad spännande att se åt vilket håll ni blir flyttade nu då. :) Kul att det (än så länge) bara skiljer fyra dagar mellan oss! :)

Ja så himla svårt ska de väl inte va att få den såld tycker man :)

Från början jobbade jag 100 timmar i månaden, sen i början av graviditeten gick jag ner till 60 och nu i september kortar vi ner mina arbetspass till max 5 timmar, så då måste jag även gå ner till 40 i månaden. Jag tar extrapass också när jag orkar. Tur att L förstår att jag inte klarar av att jobba mer än så. Är det mycket att göra så är det inte ens säkert att man hinner får sin rast.. Nu mår jag väl lite bättre än vad jag gjorde först men nu har jag mycket migrän istället. Upp till 2 anfall i veckan om jag har otur. Och fogarna spökar, det är därför vi har kortat ner längden mina arbetspass, kan knappt gå när jag kommer hem.
    Min arbetskompis fick inte sin gravidpeng beviljad så jag har inte så mycket hopp för att jag ska få det heller :/
    Hur mår du, du har väl mått ganska bra hittills va? :) 

Usch, jag börjar bli riktigt nervös för RUL nu. Ett dygn kvar.. Jag drömde hemska mardömmar om det inatt :( Tur att jag ska iväg och jobba ikväll, då somnar jag som en stock sen, annars hade det nog inte blivit så mycket sömn i natt.   
  • Syoss
    MaHo89 skrev 2011-08-25 14:50:28 följande:
    Barnet hade en typ av dvärgväxt eller skelettdysplasi och skulle inte kunna överleva. Vi har ansökt om abort och får besked imorgon.

Beklagar verkligen! Ta hand om varandra. Många kramar
  • Syoss
    zatori skrev 2011-08-25 15:30:25 följande:
    På det viset. :) Men vad bra ändå att de kan vara så flexibla på BK att du faktiskt FÅR gå ner i tid sådär. Det hade aldrig funkat för mig på mitt jobb. Nej, jag vet hur det är att ibland inte kunna ta rast. Särskilt nu under sommaren så är det mååånga dagar som man inte hunnit ta rast. Och då är man rätt mör efter ett åttatimmarspass. :/ Låter toppen att bara jobba femtimmarspass. ;) Hehe.

Du med?! Jag har också fått migrän sen jag blev gravid. Ett tag var det flera gånger i veckan, men de senaste veckorna har det lugnat ner sig lite. Har aldrig haft det innan jag blev gravid. Min huvudvärk var ju anledningen till att jag fick mitt "extrabesök" hos barnmorskan nu i tisdags... Ringde och påtalade det just för att jag inte fungerade normalt vid migränanfallen utan bara låg i soffan typ, men tydligen var det inte så mkt att göra åt.

Jag har känt av vid ett par tillfällen att jag fått ont i fogarna också. I ljumskarna är det för mig. Båda gångerna efter ett hårt pass på jobbet, men än så länger är det absolut ingen fara! Hoppas bara det inte blir värre längre fram. Yes, jag har varit otroligt skonad från graviditetskrämpor! Jag har mått bättre än innan jag blev gravid större delen av tiden. (När jag inte haft huvudvärk, eller blivit lite illamående över att ha gått förbi soppåsen) Känner mig faktiskt full av energi allt som oftast!

Jävla skit att hon inte fick gravidpenningen beviljad då. :( Men hur funkar det om man söker lite senare då? Tex om man söker när det är sex veckor kvar till BF istället för tex åtta? Har det ingen betydelse heller? I värsta fall får du väl skita i att jobba om du inte orkar och plocka ut föräldradagar, för det måste du väl få göra ändå?

Hoppas kvällen på jobbet går snabbt! Det kommer att gå finfint på RUL imorgon ska du se. Det känner jag på mig. :) LYCKA TILL!
    Jag hade migrän redan innan jag blev gravid men det har blivit mycket värre nu och får vissa kunde det tydligen bli det medan det försvann helt på andra. Snacka om otur hela tiden. Jag blir också helt utslagen vid ett anfall, har inte kraft till att göra något. Har tur om jag ens orkar ha ögonen öppna. Så blir jag liggnas en hel dag och dagen efter går åt till att samla på mig ny energi. Inte ett dugg kul. Var till läkaren för en månad sen och fick några tabletter men jag har inte vågat ta nån.. man vill ju knappt ta Panodil/Alvedon ju. Då blir jag hellre liggnas än att riskera något med bebis.
    Vilken tur du har haft med din graviditet! Jag blir riktigt avis :) Hoppas det håller i sig för dig :)
    Har du börjat känna bebis än?   

Arbetskompisen hade sökt GP för sista månaden innan BF men hon fick den inte, så hon var tvungen att plocka ut från sina föräldradagar. Så det alternativet finns ju, och så blir det väl som jag får göra.. men hur kul är det att plocka från dom dagarna redan innan bebis är ute :/ dom dagarna vill man ju ha så länge som möjligt. Men men, jag gör hellre så än att förstöra min kropp på jobbet sen när det blir för tungt.

Det som är bra med jobbet är att tiden oftast går fort eftersom det är så mycket att göra hela tiden :) men på kvällarna är vi bara 3 st som jobbar och då ska alla ha sina raster också, så då är vi bara 2 under dom perioderna. En bak i kök och en som har hand om kassan och drive in. Kommer det då in en grupp på typ 5 personer samtidigt som det kommer ett par bilar i drive in, så blir det stressigt även om det inte ser ut att vara så mycket göra. Man får ju springa som en idiot fram och tillbaka mellan kassan och drive in. Jobbigt jobbigt. Dessutom ska toaletterna och all annan städning inför stängningen hinnas med också. Nej usch o fy :P
    Det händer att jag blir så slut och fallfärdig att jag kommer hem och bara gråter. Ibland kommer jag bara till bilen hem innan jag bryter ihop. Tycker lite synd om L som får stå ut men han är van med mina tårar och graviditetshormoner vid detta laget :)

Tack så mycket! :) Det är bara att hålla tummarna..
  • Syoss
    zatori skrev 2011-08-26 15:52:32 följande:
    Syoss: Har ni varit iväg på RUL idag nu då? Hur har det gått?

Ja och allt gick superbra! :D Jag blev flyttad 4 dagar, så jag är i v.18+5 idag och BF 21:a januari. Bebis knep med benen ganska mycket men vad BM kunde se så är det en pojk :) och både jag och L sa till varandra efter åt att vi båda troligen hade skymtat en liten snopp när hon mätte lårbenet :)
    Gud så lättad jag känner mig nu! 
  • Syoss
    PrickenoGrodan skrev 2011-08-26 21:36:55 följande:

Jag har också den 21/1! Fast jag trodde jag var i 18+6???

Konstigt. Har du varit iväg på RUL? På pappret vi fick med oss hem står det 18+5 :)
  • Syoss

Igår sa jag undrande till min sambo, när det syns på magen att bebis sparkar. Sambon trodde inte än på ett par veckor (är i v.20 nu) men nu när jag kände att lillen sparkade så drog jag upp tröjan och kollade - och jo visst! 3 utbuktningar i rad syntes klart och tydligt :D
    Synd att sambon missade det dock :/

Svar på tråden Januaribebis 2012