• curiosa

Januaribebis 2012

LillaJag89 skrev 2011-08-31 09:20:24 följande:
    bonprix säljer billiga gravid jackor. och fleecetröjor..
    Ja där fanns en hel del vet bara när jag beställt därifrån innan så har det vart så svårt att veta stl. Känns inte alls som att de stämmer med annars men jag kanske ska ge det en chans till.
  • curiosa

Vilken läkare och var ska man ringa om man vill ha en sjukskrivning???
    Jag har så onda sammandragningar så fort jag gör ngt ansträngande eller stressar så det fungerar inte längre.
    Men imorgon är det fredag och bm har stängt och i broschyren står det att man ska kontakta doktor....

Är det på vanliga vct eller smvc??

• curiosa

Idag fick jag ringa till sjukvårdsupplysningen för mina sammandragningar var inte att leka med.
    Fick där reda på att jag var i "ingenmansland" just nu och ingen ville ta i mig.
    Jag är för kort gången för förlossningen men för långt gången för typ gyn eller så.
    Rådet jag fick var att vila.

Nästa vecka är jag 22 fullgångna veckor och då är det förlossningen man får åka/ringa till om det inte blir bättre.

Fick gå hem från jobbet och sjukskriva mig resten av helgen för att just vila.

Men självklart så är jag ju orolig om tappen är påverkad av alla sammandragningar eller hur det är egentligen.
    Men ingen ville kolla på det alls såm vad ska jag göra?

• curiosa
    shadowstorm skrev 2011-09-02 19:12:12 följande:
    Har du "onda" sammandragningar ?? För sist hade jag extremt med sammandragningar redan från vecka 20, och de fortsatte och blev bara värre tills jag en natt i vecka 27 inte klarade stå på bena så jag fick åka in på förlossningen och blev satt på ctg-kurva. Och jag hade mycket väl kraftiga sammandragningar och fick ligga hela natten.....vid 4 på natten, bestämde de sig iaf att jag skulle få en spruta i benet för förhoppningsviss avstanna "värkarna" och efter 2 timmar sluta dem....sen var jag bra i flera veckor...sen sista två månaderna hade jag så mycket förvärkar att jag klocka minst 1 gång i veckan....men min son kom ändå i vecka 42. Det jag ville ha sagt med detta är att du kanske bara har oturen att ha vääldigt mycket sammandragningar & förvärkar :)
    Ja de är riktigt onda. Oftast får jag stanna upp och andas igenom dom.
    Vad skönt att det inte var ngn fara för dig ändå, jag hoppas oxå att de inte är mer än onda och att den lilla ska stanna kvar men ibland så funderar man ju verkligen...
  • curiosa
    shadowstorm skrev 2011-09-02 19:31:40 följande:
    Jag håller tummarna för dig :) Du vet väl att du behöver inte åka på sjukhuset för få nån som kollar om tappen är påverkad :) Det kan du be din BM göra. :) bara ett tips för hon kommer säkert ta tid för dig
    Jo jag vet det men idag är det fredag och där är det stängt.
    Kommer att ringa henna på måndag om det inte lugnar sig i helgen.
  • curiosa
    LillaEko skrev 2011-09-03 09:11:02 följande:
    Åh, grubbel grubbel grubbel, var ock kollade på hus igår. Tyvärr krävs det renovering och eventuellt sanering innan inflytt....!
    Måste ta reda på när de kan flytta, har fått så mycket varnande fingrar kring renovering och spädbarn =S

Någon som har erfarenhet? 
    Vi håller just nu på att bygga ut pv hus.
    Jag och mina barn bor kvar i min lägenhet medans de håller på och om tidsplanen håller så flyttar vi dit i slutet av november.
    Just flytten tror jag blir väldigt enkel för min del eftersom det blir ju inget lyftande och så mkt ska inte med härifrån heller eftersom vi köper det mesta nytt.
  • curiosa
    Syoss skrev 2011-09-03 16:06:44 följande:
    Jag har också väldigt många sammandragningar och förvärkar som gör otroligt ont. Var till mödrarvårdens läkare igår men han ville inte undersöka mig för att enligt honom "skulle det vara så". Gick därifrån otroligt förbannad! Kom hem och ringde direkt till förlossningen för att höra hur jag skulle göra och eftersom jag bara är i v.20 så var det för tidigt för dom att ta emot mig men dom tyckte absolut att vi skulle åka in till akuten för att kolla upp det.
    Så jag och sambon spenderade gårdags kvällen och halva natten på akuten, fick livmodertappen kollad med VUL och läkaren klämde och kände. Han hittade som tur var inga fel och livmodertappen var opåverkad men fick order om att ta det lugnt framöver och vara uppmärksam på om förvärkarna ändrar karaktär.
    Det var absolut värt att spendera otaliga timmar på akuten för att få ett klart besked på att allt såg bra ut :) Så mitt tips är att åka till akuten om du är orolig.
    Blev du sjukskriven eller har du ett jobb som du kan ta det lugnt på?
    Jag är ju arbetslös men måste ju hoppa in när jag får jobb och jag tror att det är stressen över hela situationen som framkallar det hela.
    Idag har jag bara haft två kort aomgångar, men så har jag ju vart ledig hela dagen oxå.
  • curiosa
    Cvb skrev 2011-09-03 23:03:38 följande:
    Läkaren tyckte inte att jag behövde sjukskriva mig när jag var dit, trots att jag sa att det blev värre med foglossningen för varje vecka. Nu klarar jag knappt av att stå och diska i 15min innan dagen blir förstörd så att jag inte kan göra nått utan att det låser sig av smärta..  
    Så, jag fick helt enkelt säga upp mig, och har slutat nu så det finns ingen återvändo.
    Ska ringa fk på måndag och höra om hur det blir med min sgi framöver. Som jag fattar det så får jag behålla den jag har, pga att jag studerar just nu med studielån.  
    För att få behålla din sgi så måste du börjat plugga med csn dagen efter du slutade på ditt jobb. Har du en dag i mellan som glappar så blir du nollställd.
    Jag sitter just nu i den sitsen och väntar på besked, jag har inget glapp men ändå så krånglar det!
  • curiosa
    Velociped skrev 2011-09-04 09:59:06 följande:
    Caradan:

Nej, inte riktigt så - jag ringde FK och frågade specifikt om hur stor glappet fick vara mellan tjänstledighet (i mitt fall) och studier... jag skulle ha två veckors "ledigt" emellan. På FK sa de klart och tydligt att om tiden mellan anställning och CSN-studier underskred 3 månader så var det ingen fara.

Vilket ju var väldigt skönt... Vill ju gärna ha kvar min fina sgi när bebisen kommer i januari. :) 
    Det svaret har jag inte fått men iofs så började jag att plugga augusti förra året och var klar i år och efter det arbetslös. Så det kanske har med det att göra?
  • curiosa

Då fick jag pratat med bm idag och fick en läkartid kl 15.40 för bedömning om livmodertappen påverkas ngt av mina sammandragningar.
    Lite nervös faktiskt....
    Igår kväll var de massor och de gjorde ont oxå precis hela tiden. Och ändå så låg jag i soffan precis hela dagen.

Svar på tråden Januaribebis 2012