• curiosa

Januaribebis 2012

Jamirl skrev 2011-09-09 21:27:29 följande:
    Amma eller inte amma är mitt största dilemma! Har inte fungerat så bra med de andra, men vet inte om jag ska orka göra ett ordentligt försök denna gång...hm...med andra så tog jag stoppningstabletter efter 1 vecka...vill helst göra det direkt efter förlossning eller inte alls...
    Jag har precis samma dilemma....
    Mina två stora ammade jag inte.
    Jo min största försökte jag i ca 4 veckor men det var så psykiskt jobbigt att jag slutade och helt plötsligt mådde jag bra.
    Med andra fick jag tabletter redan på bb.

Båda två är kärnfriska, inga allergier eller ngt alls.
    Vi är aldrig magsjuka, har influensa eller vanliga sjukdomar heller.
    Så för min del är det absolut inget argument att man ska amma, man gör det om man vill och vill man inte så kan man lika gärna ge ersättning, barnen mår lika bra ändå.
  • curiosa

Det var ngn som ville veta hur snabb leveransen var från jollyroom när vi beställde en bilstol.

Jag beställde i fredags morse och igår hämtade jag ut den, så det gick riktigt fort.
    Fin var den oxå och kommer att bli perfekt när det är dags att åka hem från BB om sådär 17 veckor :)

• curiosa
    Cvb skrev 2011-09-13 10:44:53 följande:
    Jag är helt inne på en förlossning med endast lustgas och att andas igenom smärtorna, just för att jag har en fruktansvärd sprutfobi. Och epiduralen sägs ju inte vara nådig, gör ont och gör det lite svårare med förlossningen. Sterila kvaddlar går också bort, och det gör nog akupunktur med.
    Någon av er som har haft en förlossning med enbart lustgas som medicinsk hjälp ?
    När min stora föddes så fick jag epidural och det kändes inte övht när de la den och förlossningen gick fort ändå, 4 timmar från första värk tills han var ute. Testade även lustgasen men jag tycker att det känns som att man skall kvävas när man har den.

Med min lilla så hans det inte med nått alls.
    Hade värkar från natten men inte värre än att jag kunde ligga i soffan och titta på tv, första kännbara vara faktiskt när vi åkte in och 45 minuter senare var hon ute....

Hoppas på upprepning av sista denna gången men då gäller det oxå att man åker i tid annars så är det kört. Sen att det är januari och kan lika gärna vara snöstorm gör ju inte saken bättre.

Oroar mig inte alls för förlossningen utan bara för att hinna in i tid.
  • curiosa
    Cvb skrev 2011-09-13 13:33:20 följande:
    Haha, man blir inte dumförklarad som har med sig emla då ? :P Jag har funderat på att ha med det ^^
    Okej.. fan, det är svårt det där med epidural.. det gör ju säkert under, men aj aj aj känner jag bara :(
    Ja att det drar ut på tiden har jag hört är lite jobbigt.
    Hoppas lustgasen blir min bästis med, så jag inte kräks av den :)
    curiosa skrev 2011-09-13 12:48:05 följande:
    När min stora föddes så fick jag epidural och det kändes inte övht när de la den och förlossningen gick fort ändå, 4 timmar från första värk tills han var ute. Testade även lustgasen men jag tycker att det känns som att man skall kvävas när man har den.

Med min lilla så hans det inte med nått alls.
    Hade värkar från natten men inte värre än att jag kunde ligga i soffan och titta på tv, första kännbara vara faktiskt när vi åkte in och 45 minuter senare var hon ute....

Hoppas på upprepning av sista denna gången men då gäller det oxå att man åker i tid annars så är det kört. Sen att det är januari och kan lika gärna vara snöstorm gör ju inte saken bättre.

Oroar mig inte alls för förlossningen utan bara för att hinna in i tid.
    Oj, det gick ju bra för dig då. Annars hör man ju att den drar ut på tiden jätte mycket. Men det är ju säkert från person till person. Varför tyckte du att det kändes som att du skulle kvävas av lustgasen ? Var det av masken, eller är det självaste gasen som är typ, tung ? 

Oj, det gick verkligen fort med din senaste ! :D Men, när det går sådär fort, hinner kroppen med då ? För när det går för fort hinner ju inte kroppen anpassas sägs det ju.. Hoppas jag får en rätt snabb förlossning med, som inte håller på i flera dubbelsiffriga timmar :)
    Det var själva gasen som smakar/luktar illa, fick lite panik och det kändes som att man inte fick luft. Sen att det var en ssk stud med som tryckte tillbax masken när jag tog bort den gjorde det ju inte bättre. Så min erfarenhet av den är att jag vill inte ha den denna gången heller.

Jag behövde inte sys ngt alls efter min lilla och var uppe på benen direkt efter. Inte trött, inte ont, ingenting.
    En riktigt dröm förlossning.
  • curiosa
    RaraS skrev 2011-09-14 07:55:35 följande:
    Har startat dagen med att kräkas upp frukosten...usch, värsta tiden på dagen att kräkas tycker jag!

Men dagens fråga!
    Här får man ta influensavaccinet gratis om man är gravid. (Jag vet inte om det är så i hela landet) Är det någon som ska göra det?
    För i tiden, före svininfluensan, tog jag alltid influensavaccinet, för jag jobbade på en firma som betalade det om man ville ha det och jag tyckte det var praktiskt att slippa bli sjuk, och det tyckte ju företaget också. Men förra året struntade jag i det, för att jag bytt jobb och man inte fick det gratis längre och efter allt som sas i media efter svininfluensavaccinet...

Om jag hade fått det gratis så hade jag nog fortfarande tagit det, om jag inte varit gravid. Men nu har man ju bebis att tänka på. Min man tycker jag ska ta det för det finns ju ändå en anledning till varför landstinget rekommenderar gravida och äldre (och säkert några fler grupper) att ta det! 

Man är ju så rädd att barnet ska skadas av vaccinet och samtidigt är man rädd att barnet ska skadas om man får flunsan....       
    Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa, varken vanliga eller svin så jag kommer inte att göra det iår heller.
    Blir jag sjuk så blir jag, men peppar, peppar så brukar jag hålla mig frisk.
  • curiosa
    Majskorn skrev 2011-09-16 12:31:14 följande:
    haha ja min lilla söta navel e ett stort hål...hoppas verkligen den inte blir en plopp bara...hur gör man med piercingen?? den e fortfarande väldigt lång men den e ju böjd men det kanske inte spelar nån roll...
    Jag tog bort min piercing nästan direkt när jag blev gravid, har även gjort så de andra gångerna. Nu blir det nog ingen ny heller för nu börjar man bli lkite väl gammal för det känns det som :P
  • curiosa
    Majskorn skrev 2011-09-16 12:50:12 följande:
    Jag har haft min sen jag var 12 och den känns som en del av mig på nåt sätt...visar aldrig magen längre så det är väl inte själva smycket i sig...mer att den ska vara där och dessutom e mitt hål så fult att det måste sitta nåt i det Jag har aldrig sett botten på min navel men nu så....så det är så den ser ut hahahahahaa
    Här får man inte ha den på förlossningen så då tyckte jag att det var lika bra att plocka bort den så är det gjort.
    Men visst man kan ju behålla den in i det sista och ta ut den då och sätta i den direkt igen för då har det nog förhoppningsvis inte hunnit växa igen.
  • curiosa
    elle123 skrev 2011-09-17 08:20:46 följande:
    Är lättad över att fått beviljat graviditetspenningen!! Så skönt det ska bli att få 8 veckors ledighet innan bebisen kommer!!
    När jag läser om er andra verkar det som ni ofta är på besök hos BM. Jag var där på inskrivning. Sen har jag inte varit hos henne!! Enligt mina papper jag fick så är första besöket i v. 25. Hur har ni andra det?? Går ni dit regelbundet redan nu eller har ni varit där av någon annan anledning? Kanske det är olika var man bor!!! Det verkar som att mycket är olika beroende på vart i landet man bor nämligen!!
    Jag var där en gång i början, runt v 10 sen RUL och nu är nästa gång v 24 (fast det blev v 23 efter RUL) och efter det v 29 så det är inte speciellt ofta här.
    Dock är jag ju omföderska så det blir ju några mindre gånger då.
  • curiosa

Imorgon är det dags för bm besök på morgonen och sen smvc efter lunch.
    Ska mäta tappen med ul för att de att mina sammandragningar inte påverkar tappen.

Så imorgon blir det fullt upp.

• curiosa

Då har jag idag vart och mätt tappen med ul och det såg ut precis som det ska och den var inte påverkad alls av alla mina sammandragningar.
    Så jag ska ta det lugnt men nu när jag vet att de inte påverkar ngt så får det väl göra ont fast att det är jobbigt.

Svar på tråden Januaribebis 2012