• minjalin

Januaribebis 2012

nya mamman skrev 2011-10-20 18:03:07 följande:
    Jag har oxå halsbränna! Mest kvällstid... Känns som min ligger snett över, gräver med händerna vid höftbenet och fötterna vid revbenen =P
    minjalin skrev 2011-10-20 18:00:31 följande:
    Jag har gått 27+5 idag och har samma. Får nån spark då och då men mest är det bök och  händer och fötter som trycker ut :p
     Så har jag med! Sparkarna blir mindre och mindre men ett jäkla bök =) Mys det med förstås!
    Ja min verkar också ligga lite snett tycker jag men det är så svårt att veta vad som är vad :p Ibland trycker den ut knän eller vad det är alldeles vid naveln så det verkligen gör ont och känns som att den ska trycka sig igenom. Inte skönt :p Men det är mys när den bökar runt <3
  • minjalin
    Min sjukskrivning verkar ha gått igenom för nu står det sjukpenning som nästa utbetalning på fks hemsida :D Får nog brevet med beslutet i början på nästa vecka :p Känns helt underbart ^^ Så nu fortsätter jag jobba halvtid i 3 veckor till och sen går jag hem helt på graviditetspenning och sjukpenning :)
  • minjalin
    missable skrev 2011-10-23 17:22:06 följande:
    Nu måste jag bara göra ett glädjeskutt!!!! 

Försäkringskassan och jag har ju hållt på och bråka i evigheter känns det som! Och de har nekat mig ersättning,
    gick in på FK hemsida för att räkna på föräldradagar och där står det att jag får utbetalt för 85 dagar den 25 oktober, känns helt underbart vill jag lova! Fy fan vilken ångest vi har haft när vi har varit utan mina pengar... dock så anser jag att det fattas för ytterligare 30 dagar, men får se vad de säger, vill inte börja gnälla innan jag ser pengarna på kontot!  
    Varför har dom inte velat ge dig ersättning? Har det vart för föräldradagar dom inte velat ge dig ersättning? Skönt att du fått för en del dagar nu i alla fall :)
  • minjalin
    missable skrev 2011-10-23 17:37:57 följande:
    Nä jag har varit sjukskriven för stress sedan mars, alltså innan graviditeten, men lagom till slutet av juli tyckte de att jag var frisk nog att börja jobba....
    Har haft massa kontakt med läkare och psykolog som skrivit intyg hit och dit att jag bör vara sjukskriven fram till bf! 
    Okej, ja dom är inte alltid så lätta att ha att göra med! Hoppas det löser sig för de sista dagarna också :)
  • minjalin
    nya mamman skrev 2011-10-25 09:37:00 följande:
    Ni som är hemma och är sjukskrivna... vad gör ni på dagarna??? Jag har sååååå tråkigt och vet inte vad jag ska hitta på. Dom flesta av mina vänner jobbar och här hemma är det snyggt och städat. Och jag kan inte göra vad som helst pga foglossning!
    Vill inte börja tvätta bebiskläder riktigt än, känns så tidigt! 70 dagar till BF idag..
    Tips och råd mottages mer än gärna! 
    Jag jobbar 15 timmar i veckan i 3 veckor till så jag är halvtidssjukskriven från 75 % men jag fördriver tiden när sonen är på dagis med att plöja avsnitt av unga mödrar på kanal 5 play, tvätta och laga lite storkok i mån av ork, sitta vid fl och planera sonens 2-årsdag om 1,5 vecka. Sen har jag laddat med massa pyssel så det blir snart att börja slå in julklappar (lägger jättemycket jobb på inslagningen så det tar sin tid) har börjat göra tvålar som ska ges bort i julklapp och slås in fint i silkespapper och så innan dom ska in i julpapper. Sen blir det lite julpyssel och sånt längre fram. Stickar en del på quick knit (ett verktyg som finns på panduro för dom som inte lyckas lära sig att hantera stickor) ;) Måste få valt ut foton på sonen till lite almanackor och en mugg och sånt som ska ges bort i julklapp. Har även ett scrapbookingalbum på sonen som har några sidor kvar som ska göras innan det är klart så det hade ju vart bra om jag hittat motivation att göra klart det innan bebis kommer för då ska det ju börjas på ett nytt ;) Kan ju tillägga att jag jobbar på panduro så jag har nog blivit lite arbetsskadad ;) Men det är bra tidsfördriv om man tycker det är roligt att greja med lite sånt :)
  • minjalin
    PrickenoGrodan skrev 2011-10-27 19:45:38 följande:
    Blev sjukskriven på 50% av läkaren. Någon erfarenhet av hur försäkringskassan tänker vid foglossning?
    Halvtid ska vara lättare än heltid i alla fall. Ska man få heltid för foglossning ska man gå på kryckor och grejer har jag hört. Jag är halvtidssjukskriven från mina 75% för ljumskbråck, åderbråck i underlivet och foglossning. Jag har fått det beviljat till 12 december för då har jag vart sjukskriven 90 dagar och då måste dom kolla med arbetsgivaren igen att inget har förändrats som gör att jag kan jobba. Typ omplacering eller nåt. Men jag pratade med handläggaren igår och hon var jättegullig. Skulle diskutera ärendet i nästa vecka med en annan och kanske ringa min arbetsgivare och se om det gick att lösa så jag fick ett besked i nästa vecka om hur det blir. Jag har ju fått hel graviditetspenning beviljad från 13 november så det blir lite meckigt om jag inte vet huruvida jag blir sjukskriven till bf eller inte eftersom sjukskrivning alltid går före gp och jag ska skicka in en blankett om hur mycket gravpenning jag vill ta ut.

Men sen tar de väl hänsyn till ens jobb också. Har man stillasittande jobb är det nog svårare, men jag står och går och lyfter hela dagarna (jobbar i butik) och våra lådor väger upp till 25 kg. Sen beror det ju på handläggaren också. Sist fick jag 1/4 havandeskapspenning på samma jobb, och nu fick jag full. En kollega som fick barn före mig förra gången fick också full så tyvärr hänger det nog mycket på handläggaren med alla sånna olika ärenden. Håller tummarna för dig i alla fall :)
  • minjalin

Jag hade gått upp 7 kg sist hos bm i v 25+4. Vägde mig hos mina föräldrar häromdan och verkar ha gått upp ca 1 kg till på 4 veckor men får se vad vågen hos bm visar imorn i v 29+4 :) Sen är det bara ca 1 kg kvar så har jag passerat 60 kg :p Med sonen gick jag upp 12 kg men allt rasade av plus 5 kg till så jag hoppas verkligen inte det blir likadant igen för vill inte väga ännu mindre efter nästa! 

• minjalin
    GoodEnough mom skrev 2011-10-31 12:37:28 följande:
    Det var likadant för mig sist - gick ned allt + 5 extra kg och det vill jag inte ska hända igen tog 4 år innan jag gick upp dem igen. Har du pratat med din BM om det? Vad säger hon att du ska gå upp? Första graviditeten gick jag ju upp 9 kg och gick sedan ned 14 kg så BM satte 14 kg som målvikt för mig denna graviditeten.   
    Okej. Ja jag hamnade på 51 kg på min 165 cm så jag var på gränsen till undervikt och n väger jag ju 3 kg över min startvikt på förra grav så jag hoppas det tar lite fart med vikten i slutet. Hon har inte sagt nåt så utan hon påpekar ju att jag är väldigt smal och hon var glad att jag hade gått upp 7 kg sist för det tyckte hon verkligen att ajg behövde. Hon frågar mest om jag äter ordentligt och jag äter så gott jag kan. I början mådde jag ju illa till v 17 så jag hade ju ingen jätteaptit och spydde ibland. Sen har jag slutat med gluten sen 1 år tillbaka för jag mår inte bra av det verkar det som för nu är min mage jättebra när jag håller mig ifrån det och då blir det ju att man inte äter lika mycket macka och sånt och godis äter jag inte alls för jag mår bara dåligt av det. Men försöker äta kalla wienerkorvar och mandel och så som lite extramat, men man blir ju fort mätt nu när bebis tar plats. Så jag äter kanske vad jag behöver som icke gravid men har svårt att få i mig de där extra kalorierna som man ska ha. Men vi får se vad hon säger imorn. Så fort jag inte är gravid längre ska jag börja med ett proteinpulver som jag tog innan jag blev gravid som var som ett mellanmål för det var lätt att få i sig som ett extra mål och perfekt när man har en liten bebis som ska ammas hela tiden och grejer. Minns hur svårt jag hade att få i mig maten sist med en liten kolikbebis som klängde på mig hela tiden och jag satt fast i soffan eller hade inte ro att äta när jag samtidigt gick och vaggade och vyssade honom i bärsjal och försökte att få honom att sluta gråta. Men sen när jag väl kunde äta ordentligt så fortsatte jag bara att rasa i vikt och min mamma hade likadant när hon fick sitt första barn och rasade ännu värre än mig fastän hon åt 2 frukostar, lunch, middag osv. Och hennes ämnesomsättning såg helt normal ut när dom kollade. Så det är väl så vissa får helt enkelt. Jag har liksom kunnat äta precis vad jag vill sen jag fick min son och kan typ inte gå upp utan ligger på exakt samma vikt, varken upp eller ner. För pendlade jag 5 kg upp och ner hela tiden och var beroende av träning för att inte gå upp. Sjukt att det kan bli så.
  • minjalin
    GoodEnough mom skrev 2011-11-01 08:16:50 följande:
    Jag har alltid varit underviktig och haft svårt att gå upp i vikt (dock alltid följt min kurva ;) ) men låg på 55kg som startvikt första graviditeten till mina 177cm - 2 veckor efter förlossningen var jag nere i 50kg och det tog 3 år för mig att nå 55kg igen. Denna gången låg jag på 57-58kg som startvikt :) Proteinpulver var ett bra tips, dock äter jag mycket men det sätter sig inte ändå - men det kanske är mer effektivt?

Denna graviditeten är jag så lycklig för att jag gått upp 10kg :D Även om huvudet inte hinner med och det ibland känns jobbigt så slipper jag ju kanske gå ned för mycket i vikt sedan. Här äts det avokado, lax och massa nötter allt som anses vara nyttiga fetter - plus lite onyttigt som gammeldags gräddmjölk, grädde, creme fraich och dylikt.

Var din son liten när han föddes eller normalstor-stor?   

Måste bara säga att vi är duktiga som gått upp en massa!! :)    
    Okej, ja då är det kanske inte lika konstigt att du rasar ner så. Proteinpulvret kanske inte hjälper så mycket mot vikten mer än att man får i sig lite extra kalorier, men jag är rädd att bli helt undernärd som jag blev sist (men jag hoppas att det mest hade att göra med att jag förmodligen inte tål gluten så min tarm kunde nog inte plocka upp näringsämnena så bra) så min kropp får se ut som den vill bara den mår bra inuti känner jag :p

Jag hade gått upp 9 kg hos bm idag :) Jag äter bara vanlig creme fraich och grädde och och röd mjölk. Är väldigt anti lightprodukter och tror inte så mycket på att det är vanligt fett som är boven i dramat :P Tror problemet är att många äter både mängder med kolhydrater plus mycket fett (och framförallt då kanske fett i form av friterat och sånt) och sen vräker i sig socker i form av ketchup, sötad youghurt, godis, läsk osv. Men sen är ju de nyttiga fetterna bäst såklart som nötter och avocado. Men sen får man tänka att fett är mättande så man kan äta lite mindre portioner om man har grädde och så i maten :) 

Han vägde 3785 g och var 51 cm lång så relativt stor. Han kom på BF.  Hur var din förra? :)

Ja vi är jätteduktiga! :D 
  • minjalin
    Marsätt skrev 2011-11-01 10:04:05 följande:
    Det verkar vara många som har krämpor.. Jag mår mycket bättre denna gång än när jag väntade sonen.. Kan inte fatta att det är 10 veckor kvar. Jag har gått upp 6 kg sen inskrivningen. Med dottern gick jag upp 10 och med sonen 22... så det skiljer sig en hel del.

Har era bäbisar vänt sig med huvudet neråt? Min ligger i säte än så länge. Min Bm sa att hon hade några veckor till på sig att vända sig..   
    Fick veta idag att min ligger med huvudet neråt och har dessutom borrat sig ner i bäckenet. Det är inte vanligt att dom gör det så här tidigt när man är omföderska sa min bm (v 29+4) så vad jag fattade det som så är det inte så troligt att den vänder sig nu i alla fall så det känns skönt :) Din vänder sig säkert också snart ska du se!
Svar på tråden Januaribebis 2012