• minjalin

Januaribebis 2012

GoodEnough mom skrev 2011-11-01 22:24:19 följande:
    Uteslöt du gluten ur kosten och mådde bra så var det självklart helt rätt att du gjorde det! Dessutom finns det goda glutenfria produkter och mycket man kan fixa själv hemma :) Då hoppas vi att det berodde på det sist så att du slipper bli undernärd denna gången med, det låter faktiskt som om det skulle kunna vara så :)

Jättebra! Min BM säger iallafall att 9-11 kg vid denna tiden är toppen och att smala oftast behöver gå upp lite mer och att det är bra :) Nej här hemma kör vi på orginal och inget light :D Tror också som du på en massa faktorer som spelar roll och att fettet inte ensamt står som bov, dessutom behövs fetterna för att man ska må bra med så det gäller att ha en varierad kost och bara äta gott ;)

Hon vägde 2885g och var 45cm (blev snittad i vecka 39+1) så hon var liten så nu vill jag bara på det där TUL som man får här nere och se så att denna bebis växer som den ska och inte blir mindre (och helst ligger med huvudet ner och inte tvärtom som storasyster)!   

Ja! Absolut är vi det :)    
    Jo jag slutade vara lös och min magkatarr försvann så det låter ju som att gluten är boven i alla fall.

Ja det låter ju logiskt. Har inte gått upp nåt nånstans förutom magen som växt så man kan ju undra vart alla kilona sitter :P Ja äta allt med måtta är det bästa :)

Oj en sån liten knodd ^^ Sjukt att det kan variera så mycket! När ska du på TUL? Här blir det inget mer ultraljud om inte nåt börjar avvika så dom vill göra ett. 

Ja det får vi hålla tummarna för! Min bebis har vänt sig och till och med börjat borra sig ner i bäckenet (ovanligt för omföderskor att dom gör det så här tidigt sa hon) så det är inte så troligt att den vänder sig igen så det känns skönt. Har en kompis som har sin i säte om det inte ändrats sen sist jag pratade med henne, men hon ska föda i säte bara bäckenet är tillräckligt stort så dom får röntga. Men hon är omföderska och då är det ju lättare.
  • minjalin
    Wicky81 skrev 2011-11-02 19:33:10 följande:
    Shit!
    Fyra veckor kvar på jobbet :o

Hur långt har ni kvar och hur många av er har redan gått på gravidledigt?
    Jag jobbar fredag denna veckan och sen 3 dar nästa vecka. Sen får jag gå hem :) Så fredag nästa vecka är min sista dag :D
  • minjalin
    Wicky81 skrev 2011-11-02 19:39:31 följande:
    Känns konstigt va?

Själv är jag helt slut så jag kommer tycka det kommer bli sååå skönt..
    Men samtidigt kommer det ju kännas konstigt att inte jobba och inte va med jobbarkompisarna.....Men jag kommer nog springa in och säga hej till dom endå i mellanåt :D
    Nja, jag har ju vart mammaledig till slutet på augusti i år och sen blev jag halvtidssjukskriven i mitten på september så jag har inte hunnit komma in i jobbet. Har jobbat en del under mammaledigheten men bara nån månad här och där eller en dag i veckan under en period. Men det ska bli skönt för jag har så ont när jag jobbar och står och går hela dagarna. Med förra jobbade jag hela graviditeten och gick bara på 1/4 dels havandeskapspenning i slutet och gick hem 2,5 vecka innan bf och han föddes på bf. Det var riktigt tufft och hade aldrig klarat av det denna grav. Denna gången har jag fått full hp (eller graviditetspenning som det heter numera). Är det ditt första barn? :) Vad jobbar du med?
  • minjalin
    Cvb skrev 2011-11-02 20:39:28 följande:
    När ni känner er lill* hicka, känner ni också det långt ner då ?
    Alltid när vår gosse hickar så känns det långt ner, typ vid blygdbenet ?!
    Det jag undrar är om han typ ligger långt ner, om det är "normalt" i v 30 ? 
    Hans huvud har jag alltid känt nere vid vänster höftben så att säga, och hans ben petar upp under höger revben.
    Hoppas ni förstår hur jag menar :) 
    Jag känner också hicka jättelångt ner. Min barnmorska kände igår att bebis låg med huvudet neråt och dessutom hade borrat sig ner i bäckenet, vilket inte var vanligt så här tidigt när man var omföderska så jag hoppas verkligen att lillen tänker stanna ett bra tag till och inte får för sig några dumheter!
  • minjalin
    Wicky81 skrev 2011-11-02 20:16:40 följande:
    Ahaaa på så vis....:)

Nä detta är mitt andra barn och jag jobbar inom vården, anställd på ett boende/hemtjänst....Så med allt vad det innebär tar det musten ut mig. Har oxå jätteont och är sjukskriven 50% nu fram tills gravidledigheten....
    Med dottern gick jag nog hem en månad innan BF men mådde mycket bättre med henne än vad jag gör nu.
    Okej. Hur gammal är din dotter då? :) Oj, förstår det. Det är tufft att jobba med det! Skönt att du fått graviditetspenning. Jag mådde också bättre förra gången, eller i alla fall fysiskt. Mådde sämre psykiskt dock.
  • minjalin
    Wicky81 skrev 2011-11-03 06:14:58 följande:
    Gu va skönt! Jag väntar på besked och är jättenervös...
    roxylady skrev 2011-11-03 00:20:08 följande:
    Vill också vara hemma. Men man har ju till nyårsafton kvar. Är nog ensam om det här inne nästan nästan tror jag;)
    När har du BF? Min dotter blir sju i mars.
    Har inte fått GP beviljad än så jag håller tummarna, så inget är säkert än...Kanske får jobba hela tiden ut :P
    Skönt att du slipper må dåligt psykiskt den här gången. Vet inte hur du känner men det fysiska kan man ju lindra och så på olika sätt medans det psykiska är värre....
    Du får säkert beviljad. Har aldrig hört om nån som jobbar inom vården som inte fått det :) Ja, jag har börjat må lite dåligt vissa dagar så jag känner noll motivation och orkar ingenting typ men det är i alla fall inte varje dag hela graviditeten som det nästa var förra gången. Hatade att vara gravid förra gången, men nu njuter jag fastän det är en hel del krämpor. Mina krämpor går inte att lindra så mycket men dom är lättare att hantera när man inte mår dåligt psykiskt så på så sätt känns det lättare :) Har åderbråck i underlivet som börjar bli värre nu när bebis tryckt sig ner och dessutom börjar bli tung, (Gör sjukt ont när man står nån längre stund eftersom det är helt svullet och deformerat typ) ett ljumskbråck på ena sidan, foglossning, jobbigt att andas liggande, mycket sammandragningar och börjar bli trött i rygg och revben. Men foglossningen är i alla fall bättre nu än vad den var när den började så det är ju alltid nåt :) Sen är jag glad att allt ser bra ut förövrigt med blodtryck och blodsocker och sånt som vissa i tråden har massa problem med. Får hålla tummarna att urinodlingen inte visar nåt heller. Är mest nervös över att få GBS denna graviditeten också för då kommer jag vara orolig att inte hinna in för antibiotika under förlossningen. Första förlossningen gick fort för att vara förstföderska (5 timmar från första riktiga värk, men bara 2 timmar som verkligen gjorde ont) Men ingen idé att bygga upp massa i onödan innan man vet :p

Hur mår du och så? 
  • minjalin
    Cvb skrev 2011-11-03 09:15:19 följande:
    Jaså ? Ja då får vi hålla tummar o tår att lillen stannar kvar ! 
    Min första tanke var om vår har lagt sig nere vid bäckenet också (eller nått), men jag kan ingenting om det här så jag vet inte alls jag.. Vet inte om det är huvudet jag känner vid höften. Men fötterna är iaf vid revbenen och hickan känns alltid där nere. :p
    partouze skrev 2011-11-02 20:54:15 följande:
    Sii- min lilla tjej ligger precis som din pojk hon gillar å sparka på revbenet tills man blir öm
    Hehe jaså :p Fast jag har haft turen (än så länge) och inte fått några sparkar på revbenen än, en liten bit kvar innan han når dit ;)Ja, det känns väldigt..skumt :p 
    Kul att det stämde :) Jag tippar på att vår ligger så också, fast spegelvänt.
    Men det verkar iaf normalt att dom ligger med huvudet neråt, det har varit något jag funderat på ett tag. Skönt :)
    Jag är så dryg o hör aldrig av mig till bm, mvc eller något annat o frågar om mina funderingar och nojjor ^^ 
    Ja det hoppas jag också att den gör! Då verkar det ju som att din också ligger med huvudet ner. Men vad jag har förstått det som så är det vanligt att dom ligger med huvudet ner, men såpass här tidigt kan de vända sig lite som de vill tills de har borrat ner sig i bäckenet och just att den hade borrat ner sig var inte så vanligt på omföderskor så här tidigt. Vet inte om den var fixerad eller bara hade trängt ner. Sonen fixerade sig i v 32 men det var ju inget konstigt för en förstagångsföderska. Men hon sa inget om att det var dåligt utan bara att det var en duktig bebis så det är nog ingen fara :)
  • minjalin
    ccecy skrev 2011-11-03 12:15:33 följande:
    Så olika det kan vara, det är så svårt att förstå sig på allt som skrivs att det skall vara si och så, då börjar man nog fundera lite hur de ska vara :) Men skönt att man nästa gång får gå genom förlossningen o sånt på mrc, skall föda utan smärtstillnad, eller ja allt smärtstillnade som kommer ifrom av sprutor, det är mina planer iaf :) Har något av er fött utan smärtstillnade ?
    Jag födde min första med bara lustgas sista 2 timmarna och det gick kanon :) Kände inte att jag behövde nåt annat eftersom jag ärligt kunde säga till mig själv under förlossningen att jag kunde tänka mig att göra om det. Barnmorskan frågade om EDA när jag var öppen 8 cm och hade ordentligt ont men jag tackade nej, och även om jag hade tackat ja hade jag nog knappast hunnit få den för 20 minuter senare var det dags att krysta och efter en timme krystvärkar var han ute :p
  • minjalin
    ccecy skrev 2011-11-03 13:48:35 följande:
    Skönt o höra, så mycke tal o alla smärtlindringar o saker, o jag som har fobi för strupor, vet dock inte hur ja klarat ta 3tatueringar, men det känns som att de inte är samma sak. Så jag kan tänka mig att ta bedövningsmedel om det verkligen ite går utan, ja utesluter nog inte dom helt även om jag helst avstår dom :)  men lustgas kan ja nog tänka mig använda mig av :) Hur lång var din första förlossning då ? :) tror de kan bli jobbigt om det är en långdragen förlossning att orka med :p 
    Nä så tänkte jag också. Att jag ville inte ha EDA om jag absolut inte behövde det. Men hade jag haft så ont som jag hade i slutskedet när jag öppnade mig 2 cm på 20 minuter i flera timmar så hade jag nog tackat ja ;) Jag hade värkar hela dan som bara var som små ilningar i ryggen så dom gjorde inte ont och jag kände bara topparna som små ilningar. Men jag räknar från första riktiga värken som verkligen kändes när den började och slutade och som jag vaknade på natten av och den kom 5 timmar innan han var ute. Men första 2 timmarna hade jag inte ont utan det var väldigt lindriga värkar som kom tätt men jag åkte in efter 2 timmar och då var jag öppen 6 cm och då började värkarna kännas, men var inte alls speciellt jobbiga utan helt okej. Började med lustgas efter en timme och då började det göra ont på riktigt och värkarna var täta och intensiva men då var det ju snart dags att krysta och sen var man fullt upptagen med det och sen var han ute :P En riktigt drömförlossning måste jag säga :) Men är rädd för att det kan gå ruskigt fort nästa gång dock!
  • minjalin
    Wicky81 skrev 2011-11-03 15:43:30 följande:
    Usch åderbråck där nere låter absolut inget kul. Kan föreställa mig att det måste göra jätteont och vara besvärligt :S
    Men det är bra att du försöker njuta och se det positiva :)

Jo då jag mår ganska bra förutom värken. Idag tex har jag skitont fram i blygdbenet om man säger så jag antar att det är foglossning även där nu :P Kan ju knappt gå....är ju värre än det jag har i höfterna och ryggen :O
    För övrigt ser även mina prover bra ut, socker, blodtryck, urin, järn osv...var lite låg i blodtrycket ett tag men det var bättre sist jag tog det så det är ju bra. Känns även skillnad då jag inte får yrsel så fort jag reser mig :P
    Äter Levaxin och medicinering av det ser oxå bra ut, jämt och stabilt :D
    Det jag kan tycka är att tiden springer iväg rent allmänt och att jag inte hinner nånting. Tycker det är massor kvar att inhandla till bäbisen och inget namn har vi...suck!
    Men jag/vi har väntat på denna bäbis så länge så jag försöker njuta jag med så mycket jag bara kan denna tid och längtar efter honom så mycket :)
    Nä det är ingen hit. Fick det förra gången med men då kom dom typ 10 veckor senare än den här gången :P Men det är tur att dom oftast försvinner efter förlossningen i alla fall :)

Usch, foglossning fram är hundra gånger värre än bak! Hoppas det lättar för dig snart i alla fall! Det är fördelen med foglossning, att det faktiskt kan bli bättre. Lågt blodtryck är ingen hit, men nästan hellre det än högt i alla fall för det är ju inte farligt, men jobbigt.

Ja usch vad fort den här graviditeten går. Den förra sniglade sig fram men nu när jag har barn tycker jag tiden går ruggigt fort :p Namn har vi klart och det mesta har vi ju kvar sen sonen, plus köpt lite grejer så som ståbräda och lite kläder och så, så det mesta är nog färdigt nu skulle jag tro. Tog det lång tid för er att bli gravida?
Svar på tråden Januaribebis 2012