• LillaEko

Januaribebis 2012

Lycka till på alla rul idag.

Ang berätta, fick många frågande ögonkast på mig igår. Men några vågade fråga iallafall och sa sen med, att man vet ju inte efter semestern...hmm...så nu känner jag mig ännu mer semesterfet.
    Har ju tyckt att det självklart syns att jag är gravid nu. 

Men träffade aldrig vår rektor....så får se vad han säger på Fredag då istället *nevöst* 

Hade ju kick off, så på morgonen hade jag ett Zumba/core pass, shit va kul med Zumba, inte testat det innan.
    Borde man väl kunna köra så länge det känns bra?!?! Någon som vet?
    Coren va inte lika smidig längre, lite obehagligt att ligga på golvet på mage och köra ryggövningar, så det är förbi.
    Men tänkte om man kunde komplettera promenaderna och body pumpen med Zumba, lite mer kondition ju.

Nä, nu ska jag göra mig redo för en riktig långrunda med hunden ihop med en kompis, hennes hund och hennes barnvagn =)  

• LillaEko

Fick mitt moderskaps intyg idag, så nu är det lämnat till försäkringskassan.
    Någon som vet när det är dags att söka gp?
    Skrev ut blanketterna från fk hemsida idag, vilken djungel?!?! Har sett att vissa skriver att chefen ska fylla i?!?!

• LillaEko
    fabler skrev 2011-08-20 07:40:49 följande:
    Med sonen hade jag kramp vi vaden nästan varje natt på slutet av grav... och natten till i torsdags hade jag de och nu hade jag de i natt igen måste kolla vad man ska göra/äta för att undvika de. De gör ju så sjukt ont.

Idag ska jag nog till Falun och handla lite kläder till sonen och bebisen. Min favvo affär har lite erbjudanden plus att massa nyheter från NS, geggamojja och katvig har kommit.
    Jag har samma, men tidigare har det oftast berott på vätskebrist.
    Jag dricker rätt mycket vatten, men på sommaren brukar det inte räcka, får därför kramp....så har inte kopplat ihop det med graviditeten. Men har haft det mer denna sommaren, så mycket möjligt att man är känsligare nu ju.

Åh, väntar på att mannen ska komma hem från maxi med nybakat bröd och smarriga kräft eller räk röror, färsk frukt och så.
    Brukar ha mys lördags frukost ibland, men har inte blivit sen jag blev gravid då jag behöver äta rellativt tidigt. (Min man är en sjusovare). Men igår bad han mig väcka honom när jag ville äta, så vid 8 fick han slå upp sina blå, hihi.  
  • LillaEko

Var och spanade vagn idag igen :)
    Blir enn emmaljunga city cross i antingen pp black/lime eller pp black/orange.
    Citykorgen ska vi köpa begagnad av en kompis i jättefint skick :)

• LillaEko

Järnupptaget förbättras väl av c-vitamin (typ apelsin juice) och försämras av kalcium (mjölk). Har för mig att jag hört el läst detta, någon som känner igen det?

• LillaEko
    elinson skrev 2011-08-21 09:59:30 följande:
    nja.. det stämmer att icke-hemjärn (finns i vegetabilier som böner, spannmål, broccoli) kan tas upp lättare om det intas samtidigt som C-vitmamin. Ikke-hemjärn finns ju ofta i matvarer som redan innehåller C-vitamin feks broccoli. Men Hemjärn tas upp av kroppen lika bra oansätt. Hemjärn är det järn som finns i kött och animaliska produkter. Så se på järntabletterna om du kan utläsa vilken typ järn de använt. Vanligtvis brukar det vara hemjärn eftersom det är effektivare. 

Jag tror du tryggt kan dricka mjölk till järntabletterna ;)
    Jag har inte behövt äta järntabletter än. BM har inte sagt något, hon skulle höra av sig om något inte såg bra ut med proverna.
    Utan försöker själv äta blodpudding och annan järnrik mat ofta + att jag börjat med blutsaft (brukar annars bara dricka det på vintern då jag lätt blir förkyld och trött). Blutsaftens järn kommer väl från vegetabilier, så då borde det ju med fördel tas upp lite bättre om man får i sig lite c-vitamin samtidigt?! 
  • LillaEko

Nä, man hör ju så myckoet om hur dessa järntabletter ställer till det för magen med.
    Så vill undvika det så långt det går.
    Tror dessutom att kroppen mår bäst av att få allt via föda och inte tabletter! 

Svar på tråden Januaribebis 2012