• roxylady

Januaribebis 2012

nya mamman skrev 2011-08-06 15:14:53 följande:
    Jag känner oxå av "mensvärk" till och från och förknippar det med att det växer... och det känns som jag blir större för varje dag ;)
    Ja så det är ju bara ett plus då egentligen att det känns lite då å då :D
    got2b skrev 2011-08-06 15:49:54 följande:
    Klart du kan äta den. Har ju garanterat varit fryst i mer än tre dagar. Jag hade ätit den!
    Skönt å höra :) Misstänkte att man borde kunna det. Gött, ja precis då får man ju bort både och genom frysning och tilllagning! :) Då blir det frosseri i det om en stund ;)
  • roxylady
    Bebben86 skrev 2011-08-06 15:58:39 följande:
    Jag har ätit allt precis som vanligt under mina graviditeter.. Och dom är friska :)
    Härligt :) Jag äter ganska som vanligt också. Äter lite mer frukt och grönsaker än vanligt bara :) Iofs äter jag inte brieosten och allt sådant där.
  • roxylady
    Bebben86 skrev 2011-08-06 17:02:03 följande:
    paet;
    Jag äter det också.. Känns som att om dom överlever brie, salami och allt annat i dom flesta andra länderna så lär väl vi också göra det.
    Jo det har du rätt i! Men jag äter det inte så ofta annars så jag klarar mig ändå :)
  • roxylady
    bumbi 84 skrev 2011-08-06 21:50:39 följande:
    min slutar ca 5cm över naveln.
    Oj du är bara en vecka före mig precis. Går livmodern över naveln på en vecka? Eller kan det vara så olika?
  • roxylady

Leia: Okej! Visste inte att det kunde vara så pass olika. Men spelar det någon roll om det är första eller andra gällande det? Har första bebisen det trängre än den andra?? :S

• roxylady
    bebismys2011 skrev 2011-08-06 23:06:44 följande:
    Försökt känna livmodern, jätte svårt :(
    På morgonen/natten innan du gåt upp för att gå på toa när du är sådär jättekissnödig, lägg dig platt på rygg och gå från naveln och nedåt. Tillslut kommer du känna att det är lite hårdare :) Om du inte gör det kanske allt ligger så pass långt in då? Vet inte om det kan vara så men kanske kan det?
  • roxylady
    MaHo89 skrev 2011-08-06 23:23:56 följande:
    Jag känner inte min livmoder, kan det vara för att jag hade lite hull till att börja med? =P
    Men man ser ju att magen växer ändå så jag vet inte om jag bör oroa mig =)  (och tuttarna)
    Ja men det syns verkligen :) Nä inte behöver du oroa dig över det :) Jag därimot har en väldigt liten mage än så länge.
  • roxylady
    zatori skrev 2011-08-07 10:43:33 följande:
    Det tror jag absolut. Själv åt jag ädelost/mögelost igår. Läste någonstans att det inte var någon fara om den upphettats så mycket att den "bubblat".
    Ja men det har jag också läst. Och sedan är det ju bara vi i Sverige som är extra försiktiga med detta. Just som nån annan skrev så äter ju folk i hela världen sådan har mat utan att tänka och de får friska barn ändå :)
  • roxylady
    minjalin skrev 2011-08-07 09:16:46 följande:
    Nä men alla säger ju att man får mage tidigare andra barnet så livmodern kanske växer snabbare. Inte vet jag :p Men när barnmorskan mäter SF-mått sen så har hon ju olika kurvor, en lägsta kurva, en medelkurva och en högstakurva och man ska ju helst ligga inom normalramen och varken över eller under så som sagt har ju inte alla samma SF-mått utan det finns en medelkurva. Har för mig att på medelkurvan så följer man veckorna ganska bra så om man följer den så får man ett SF-mått på 39-40 cm om man går tiden ut, men man kan ju även ha lite högre eller lägre. Jag låg på medel i slutet men i v 32 hade jag ett SF-mått på 37 cm så det hade helt plötlisgt dragit iväg massor, men sen lugnade ner sig och sista mätningen ahde jag 39 men det var 2 veckor före förlossningen. Mycket fostervatten kan ju ge större SF-mått exempelvis. Behöver inte alltid betyda stort barn. 
    Jo det är sant.. men det behöver kanske inte betyda att livmodern blir större. Kan ju vara annat runt om?? Eller vad vet jag ;)
    Sant, det kan ju vara mer fostervatten.. men i det hela så låter det ju som att förstagångsbebisar har det mkt trängre än vad de andra som kommer efter får det om de får större livmoder och mer fostervatten att röra sig i. Egentligen? :)

Okej.. nej det är sant.. får väl se då. Kanske mitt barn får ligga och trängas då ha ha, nä då skämt och sido. Kroppen är en gåta! Ska bli intressant att se hur mkt som händer. Man är ju så nyfiken hela tiden! Kan ju säga att efter molvärken igår så har livmodern nästan nått upp till i mitten av naveln nu.. är det möjligt att det kan gå så snabbt? Antar ju att molvärken var just växtvärk ;) Det här med måtten får jag lära mig sedan antar jag :)
  • roxylady
    minjalin skrev 2011-08-07 13:50:27 följande:
    Nja, i slutändan spelar det nog ingen roll om man är omföderska eller inte utan det slutar nog på ungefär samma utan det är väl mer att det växer fortare i början för omföderskor. Man har ju tillväxtfaser  men känner du varje dag så är jag tveksam till att det händer flera cm på över en natt utan då ha du nog antingen känt fel elelr så kanske det känns tydligare när man är kissignödig och sånt. Jag känenr som tydligast när jag får sammandragning elelr är kissignödig. Men jag brukar känna nån gång i veckan för att lättare känna skillnad. Är ju roligt att ha lite koll nu när man går så sällan hos bm. Förra grav gick jag ju så ofta så fick ju veta av henne vart livmodern var hela tiden. 
    Det handlar inte om flera centimeter. Snarare om 1cm. För den har legat en centrimeter under naveln i några dagar nu innan idag. Jo jag vet att det är då man känner den mest. Det är ju även av den anledningen de vill att man ska ha druckit lite innan UL med.. lättare att komma åt. Och det är det ju.

Jo det är väl så att det går snabbare i början för en omföderska. Måste ju gå riktigt snabbt för dig i med att det inte var så längesedan du var gravid heller. Sådant lär ju också spela in..
    Ja men precis! Lyxigt ni hade det som fick gå ofta när man var förstagångs! Sådant lyx har vi ju tyvärr inte här som sagt.. det är tre månader mellan inskrivningen och nästa besök. Känns lute väl långt tycker jag. I och för sig har man ju RUL innan.. men ändå.
Svar på tråden Januaribebis 2012