minjalin skrev 2011-08-07 09:16:46 följande:
Nä men alla säger ju att man får mage tidigare andra barnet så livmodern kanske växer snabbare. Inte vet jag :p Men när barnmorskan mäter SF-mått sen så har hon ju olika kurvor, en lägsta kurva, en medelkurva och en högstakurva och man ska ju helst ligga inom normalramen och varken över eller under så som sagt har ju inte alla samma SF-mått utan det finns en medelkurva. Har för mig att på medelkurvan så följer man veckorna ganska bra så om man följer den så får man ett SF-mått på 39-40 cm om man går tiden ut, men man kan ju även ha lite högre eller lägre. Jag låg på medel i slutet men i v 32 hade jag ett SF-mått på 37 cm så det hade helt plötlisgt dragit iväg massor, men sen lugnade ner sig och sista mätningen ahde jag 39 men det var 2 veckor före förlossningen. Mycket fostervatten kan ju ge större SF-mått exempelvis. Behöver inte alltid betyda stort barn.
Jo det är sant.. men det behöver kanske inte betyda att livmodern blir större. Kan ju vara annat runt om?? Eller vad vet jag ;)
Sant, det kan ju vara mer fostervatten.. men i det hela så låter det ju som att förstagångsbebisar har det mkt trängre än vad de andra som kommer efter får det om de får större livmoder och mer fostervatten att röra sig i. Egentligen? :)
Okej.. nej det är sant.. får väl se då. Kanske mitt barn får ligga och trängas då ha ha, nä då skämt och sido. Kroppen är en gåta! Ska bli intressant att se hur mkt som händer. Man är ju så nyfiken hela tiden! Kan ju säga att efter molvärken igår så har livmodern nästan nått upp till i mitten av naveln nu.. är det möjligt att det kan gå så snabbt? Antar ju att molvärken var just växtvärk ;) Det här med måtten får jag lära mig sedan antar jag :)