• roxylady

Januaribebis 2012

minneli skrev 2011-08-17 17:18:24 följande:

Hej allihopa!

Tänkte bara berätta att jag födde en liten änglatjej som heter Ayla i måndags. 

Hoppas det går bra för er alla så tjuvkikar jag in här lite och berättar förhoppningsvis när jag är gravid igen.

Kramar      

Åh beklagar sorgen. Ta nu hand om er riktigt ordentligt!! Och hoppas vi hörs här snart igen!
    Kramar {#emotions_dlg.flower}
  • roxylady
    minjalin skrev 2011-08-17 18:03:33 följande:
    Jo fast bm har ingen direkt koll på hälsokostgrejer utan deras rekommendationer är att man inte äter nåt före v 12 men sen får man göra som man vill. Men mina tabletter är inte avsedda för gravida men dom är även bra för min torra hy eftersom dom innehåller nattljusolja och även för barnets hud. Men det verkade ju som sagt okej :) Sånna som är avsedda för gravida behöver du nog inte oroa dig för :)

Jag är väldigt skeptisk mot aspartam då de är ett nervgift och man kan döda myror med funsaft pga de innehåller det. Men var och en gör som man vill. Vet att många färgämnen och sånt kan öka risken för att få barn med ADHD och liknande också men är som sagt överlag ganska skeptisk mot alla konstigheter i maten och äter knappt godis och försöker äta så rent och möjligt och inte så mycket halvfabrikat och sånt. Men dricker man lite cola med måtta händer ju knappast nåt men vräker man i sig lösgodis varje och sköljer ner det med läsk så ökar enligt experter risken för ADHD och sånt visar sig ju inte förrän barnen är äldre. (sen kan man självklart få barn med ADHD ändå och man kan ha ätit massa sånt och ändå få ett barn utan, men det fattar du nog) ;)  
    Okej nej det kan man ju iofs förstå.. Ja förutom folsyran dådå isf. Fast jag började ju äta mamma vital som du tipsade om innan v12. Min BM sa att det var helt ok också. Men det var kanske bara omega-3 du tänkte på nu? :) Jag tror jag åt omega3:n innan faktiskt om jag minns rätt. Nej men precis då borde det ju vara ok :) Okej! Det lät ju riktigt bra! Skulle jag också behöva.. nattljusolja alltså. Får prova det sedan! Men i med att jag inte har nån expert som du har hos dig så får jag prova det sedan efter man slutat att amma :)

Ja men det har jag också varit.. vågar inte riktigt dricka det. Har hänt att jag gjort det nån enstaka gång hemma. Men det var ju just det nu när man ska utomlands och det kanske inte finns så mkt roliga val på den restaurangen. Men man kan ju hoppas på att de har goda färska fruktjouicer å sånt :) Ja visst med måtta borde det gå fin fint!
    Ja men precis! Känner faktiskt en kille som har det.. det utvecklades på honom senare också.
  • roxylady
    minjalin skrev 2011-08-17 18:37:29 följande:
    Nä på min mvc säger dom bara att deras läkare inte rekommenderar att man tar några tillskott de första 12 veckorna men att man får göra som man vill men att man ska veta deras rekommendationer. Men min bm är väldigt positivt inställd till hälsokost men är ingen expert utan litar till att jag har koll på vad jag kan äta och inte.

I grekland har dom i alla fall en massa goda färskpressade juicer så dom borde ju ha det på cypern också :) 
    Jaha okej.. jag tror jag iofs började äta det när du sa att du började äta det och gav mig tipset om att göra det. Så då var det nog senare ändå :)
    Men får hoppas på att det inte var nån fara om det råkade bli innan då :S
    Borde kanske inte vara nån fara om det är för gravida trots allt? Nu blev jag skraj,

Ja men precis, de är ju grekcyprioter trots allt :) Och de har väldigt mkt apelsinodlingar där så jag hoppas det:) Dricker hellre massor med jouice än coca cola!
  • roxylady
    isle skrev 2011-08-17 20:54:12 följande:
    vill bara länka in vad konsumentföreningen stockholm: EU snabbutreder aspartamets påverkan på gravida

Så här skriver Foodwire:

EU slår larm om aspartam Skrivet av Jonathan Newton    2011-05-26 Sötningsmedlet aspartam ska nu snabbgranskas på nytt i EU efter att det rests många oroliga frågetecken kring dess inverkan på gravida – och till och mad talats om att produkter med aspartam skulle förses med varningstext.
    EU-kommissionen har bett livsmedelsmyndigheten EFSA att göra en ny och fullständig utredning av hur säkert aspartam är redan till juli nästa år. Medlet skulle ses över år 2020, men nu begär man alltså en snabbgranskning, rapporterar Food Navigator.
    Detta sedan flera medlemmar i EU-parlamentet tryckt på med frågor om hur medlet påverkar gravida, och EU-parlamentet har till och med krävt varningstexter på produkter som innehåller ämnet. Samtidigt har det kommit oklara besked från EFSA:s egen studie av medlets inverkan både på gravida och som tänkbart cancerframkallande ämne. Den studien pågår just nu och väntas bli klar mot slutet av året.
    EFSA har tidigare tonat ner riskerna med aspartam, men kommissionens begäran visar att långt ifrån alla är övertygande om den utsagans riktighet.

31 maj: Här är länk till EFSAs information som kom idag. 

Blir inte en cola till!! Och tur att jag inte gillar lightprodukter. Nä det blir allt apelsinjouice på cypern varje dag nästa vecka!!
  • roxylady
    Moniqe1979 skrev 2011-08-17 22:16:23 följande:
    när jag gogglar runt (samt läser på burkar & flaskor här hemma) hittar jag inte aspartam (E951) i VANLIG coca cola men däremot i light colan och cola zero.  Skönt det för kan få sånna vansinniga sug efter cola ibland och gillar INTE light alternativen.

Klippt från "fråga dietisten"

Vad gäller sötningsmedel använder sig Coca-Cola av aspartam och acesulfam-K. EUs rekommenderade högsta dagliga dos för aspartam är 40 mg per kilogram kroppsvikt. Detta innebär att en vuxen person på 70 kg har ett rekommenderat högsta intag på 2800 mg aspartam per dag. Samtidigt är den högsta tillåtna mängden aspartam i läsk 600 mg/L.

Coca-Cola Light innehåller 390 mg/L aspartam. Coca-Cola Zero innehåller 240 mg/L. En vuxen person som väger 70 kg kan alltså dricka ca 7 liter Coca-Cola Light eller 11.5 liter Coca-Cola Zero innan denne kommer upp i det rekommenderade högsta dagliga intaget av aspartam. Coca-Cola innehåller inget sötningsmedel men däremot socker motsvarande ca 10 sockerbitar. Gällande acesulfam-k innehåller både Light och Zero 100 mg/L, vilket är långt under den övre tillåtna gränsen på 350 mg/L för läsk.

Nä jag hittar det heller inte i coca cola.. men vi googlade också till oss det att det finns det i ändå. Tycker de kan skriva ut det för det står på allt annat annars. 

Jag blev lite skrämd nu.. blir inge mer cola... onödigt att hälla i sig när det finns annat gott att dricka. Även om jag älskar cola nångång ibland. Pepsi innehåller ju också aspartam tyvärr.. den kan till och med vara godare. 
  • roxylady

Jag hoppas få ta ut nån vecka i förskott så man jobbar kanske en vecka efter julhelgerna och sedan går hem.
    Hoppas att man får göra så.. annars får jag gå hem på obetald. I med att jag inte jobbar med tungt eller riskfyllt arbete så fårjag ingen penning för det...

• roxylady
    Liina87 skrev 2011-08-18 09:11:59 följande:
    Tillbaka från RUL allt såg bra ut men det var en liten blygis som låg och knep med benen så vi fick inte veta könet. Men vad gör det när allt annat såg bra ut:)
    Grattis! Sicken lite bus! :) Skönt att allt såg bra ut :)
  • roxylady
    Niins skrev 2011-08-18 11:47:18 följande:
    Tyvärr hände det som inte får hända i lördags 13/8, vattnet gick i v 19+4. 15/8 föddes våra tvillingar. En flicka och en pojke.
    Finns inga svar på vad som kan ha gjort att jag öppnade mig och att vattnet gick, troligtvis nån infektion. 
    Hoppas kunna få svar när vi ska på återbesök. 
    Allt känns hopplöst och mörkt. Kommer man någonsin komma tillbaka?!?
    Men fy vilken mardröm.. gör ont i själen av att höra sådant här :( Saknar ord. Kramar!!!
  • roxylady

Nej jag får vänta tills jag är v25 innan jag får träffa min BM nästa gång. Jag var på inskrivning v11 och det var senast jag var där.. och jag väntar första. Ska på RUL den 30:e. Så det beror nog på landsting. Men vi har ju inge bra landsting här uppe tyvärr..

Svar på tråden Januaribebis 2012