• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • shadowstorm

Liiv jag forstätter hålla mina tummar det sista som lämnar en är hoppet.

Själv har jag pratat med kvinnokliniken och jag måste vänta tills RUL jippie jag berätta i vilken vecka jag var och hon sa att ja då behöver du inte oroa dig typ...ska till min BM 7.de juli och då ska jag minnsan få lyssna på hjärtat hoppas jag ;) ska iaf be

• RaraS
    Butikslager skrev 2011-06-15 16:56:59 följande:
    Nej det var onödigt tyckte hon. Det är bara vänta ut det..
    Nu ids jag inge mer, får helt enkelt vänta.

Nästa UL är i Sunderbyn då vi är i piteå på semester.. Får hålla tummarna helt enkelt.
    OK. Långa 4 veckor för dig! Hoppas du spy och må förjäkligt så du vet att det händer något där inne! :)
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • anmaelli
    Butikslager skrev 2011-06-15 16:51:17 följande:
    Hela besöket började med att jag fick en 5minuter lång utskällning! Jag borde inte ha kommit på något VUL för det var minsann skadligt och man skulle inte störa foster i tidig graviditet.  Strålnings blablablablabla.. och så vidare...
    Alltså, jag tycker hon du har träffat verkar fruktansvärt inkompetent!!!
    Det är inte skadligt med VUL, från niomånader.se står det:

"Ultraljudsapparater ger ifrån sig en så liten energimängd att man inte kunnat konstatera risk för skador på fostret. Samma sak gäller även för ultraljudsapparater som inte är bildgivande och som används exempelvis på mödravårdcentraler för att lyssna på fosterhjärtljud och på förlossningsavdelningar för att övervaka fostrets tillstånd.
    Ultraljud har använts i nästan 30 år och inga skador/risker har kunnat konstateras.
    Den allmänna åsikten är därför att ultraljud är helt riskritt."

Jag har gjort VUL varje vecka sedan vecka 3 på grund av att jag blev överstimulerad i min IVF-behandling. Jag har alltså gjort 6 VUL nu och jag är bara i vecka 9! Jag tror så pass på sjukvården i vårt land att de inte hade gjort det om det skulle vara farligt.

Jag håller tummarna för att din lilla/e lever och växer!
  • TantTingeling

Hej!
    Har smygläst lite men känner nu att det är dags att hoppa in här, är gravid i v. 9+3, första barnet. Har en himla massa mf i bagaget så jag tar inte ut något i förskott även om jag gjorde ett VUL som såg bra ut i 8+2.

• TantTingeling
    Anlijoos: VUL är faktiskt inget man ska överanvända, och man vet inte säkert att det är helt riskfritt. Framförallt så har det ju kommit nya apparater och energin hos dem skiljer från energin hos dem som fanns för 20 år sen, och långtidseffekterna har därför inte kunnat utvärderas. Sen har man i flera studier kunnat se att det har fötts fler vänsterhänta barn efter VUL. Och det är ju ingen katastrof i sig, men att man påverkar hjärnan såpass ger ju indikationer om att den ska men finns det medicinska skäl som överväger ev. risker så är det ok. I ditt fall, eller vid misstänkt mf/ma mm. så är det förstås ok. Niomanader är tydligen inte så pålitlig info, läs gärna länkad info fr. SSM el. artikel fr. Läkartidningen http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Vard/Ultraljud/
    http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6508
    Jag har själv haft en massa mf och får göra extra vul pga. det, så jag menar inte att det är fel, bara att man kanske inte ska säga att det är helt riskfritt.

Liiv: Självklart var det dåligt av din gynekolog att skälla ut dig, mitt inlägg handlar inte om det! Håller tummarna för att allt ska gå vägen!
  • anmaelli
    TantTingeling skrev 2011-06-15 18:39:16 följande:
    Anlijoos: VUL är faktiskt inget man ska överanvända, och man vet inte säkert att det är helt riskfritt. Framförallt så har det ju kommit nya apparater och energin hos dem skiljer från energin hos dem som fanns för 20 år sen, och långtidseffekterna har därför inte kunnat utvärderas. Sen har man i flera studier kunnat se att det har fötts fler vänsterhänta barn efter VUL. Och det är ju ingen katastrof i sig, men att man påverkar hjärnan såpass ger ju indikationer om att den ska men finns det medicinska skäl som överväger ev. risker så är det ok. I ditt fall, eller vid misstänkt mf/ma mm. så är det förstås ok. Niomanader är tydligen inte så pålitlig info, läs gärna länkad info fr. SSM el. artikel fr. Läkartidningen www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Va.../
    www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=65...
    Jag har själv haft en massa mf och får göra extra vul pga. det, så jag menar inte att det är fel, bara att man kanske inte ska säga att det är helt riskfritt.

Liiv: Självklart var det dåligt av din gynekolog att skälla ut dig, mitt inlägg handlar inte om det! Håller tummarna för att allt ska gå vägen!
    Det säger jag inte heller, jag säger att inga skador har kunnat konstaterats.

Och jag tycker att så länge det är så är det bättre att göra VUL för att få veta hur det står till där inne än att må konstant dåligt över att inte veta och att det därför var fruktansvärt oproffessionellt av Liivs bm att säga som hon gjorde.
  • TantTingeling
    TantTingeling skrev 2011-06-15 18:39:16 följande:
    Anlijoos: Sen har man i flera studier kunnat se att det har fötts fler vänsterhänta barn efter VUL. Och det är ju ingen katastrof i sig, men att man påverkar hjärnan såpass ger ju indikationer om att den ska men finns det medicinska skäl som överväger ev. risker så är det ok. I ditt fall, eller vid misstänkt mf/ma mm. så är det förstås ok.
    Oj vad konstigt det blev...Skulle varit:

"Om man påverkar hjärnan såpass så ger det ju indikationer om att även andra funktioner kan påverkas. Men finns det medicinska skäl somöverväger riskerna så är det ok"
  • Niins

Har varit så sjukt nervös inför barnmorskebesöket idag!! Men allt lättade när vi kom dit, fick en jätte trevlig barnmorska som lyssnade på mig/oss. Tog upp min övervikt själv och hon var väldigt förstående, inget tjatade. Hon förstod att jag verkligen inte ville gå upp mycket i vikt. Var nervös för att mitt blodtryck skulle vara högt men det var helt normalt! Ska på RUL i början på augusti. Sen var inte nästa besök förens i V 24, det tyckte jag var sent!?
    Känner en stor lättnad nu! Och allt känns mer verkligt!!Skrattande 

• chicopico
    bebis1201 skrev 2011-06-15 16:14:48 följande:
    Hej! Jag hoppar in i denna tråd, är i vecka 9+6 och har BF 11 jan 2012. Det är andra barnet för mig.

Jag mår så fruktansvärt illa... Har varit hemma från jobbet denna veckan. Början äta Postafen för två veckor sedan eftersom jag kräktes flera gånger om dagen (inte så kul på jobbet,...) och det hjälpte mot kräkningarna, men hade fortfarande illamåendet hela dagarna. Nu har det blivit värre, kräks trots postafen... Så i mpndags bestämde jag mig för att vara hemma denna veckan. Skönt. Men sjukt jobbigt att må så här! Det påverkar humöret nåt otroligt!!! Orkar inte med min man eller min son...:( Vet inte hur det sk a gå nästa vecka när jag måste till jobbet igen...

Är det någon mer än jag som måste spotta hela tiden? Jag har jättemycket spot och på morgonen kräks jag upp allt spot jag tydligen svalt under natten. Jätteäckligt. Nån som varit med om samma sak? Tips??
    Hej!!!
    Jag har BF 12 jan 2012 och mår precis som du.... jag vaknar även på nätterna av illamåendet och måste då gå upp och spy för att kunna somna om.
    Jag gick till min husläkare och bad om att få Lergigan comp som är mot graviditetsillamående, och dem har hjälpt litegrann, jag tar 1 på morgonen och 1 på eftermiddagen och känner att jag klarar av dagarna bättre nu.
    Kräker dock massa slem och skit varje morgon och mår fortfarande kasst på nätterna men det är ändå mycket bättre. 
Svar på tråden Januaribebis 2012