• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Carolaj83

jag o min man planerar in en barn fri weekend i slutet av sept, längtar redan...bara vila upp sig...vår minsting på 2,5 år trottsar ihjäl mig just nu!

• emelie654
    roxylady skrev 2011-07-04 19:21:47 följande:
    Är det fel av min BM att säga att allt är lugnt så länge jag mår bra och normalt trots att andra har fått konstaterade missfall i v12 och pyret inte levt sedan V7? Man vill ju veta nu om något hemskt har hänt isf.. Inte för att jag haft ont eller så. Vet att illamåendet ska gå över osv nu. Men symptom osv kan man ju tydligen ha ändå så i stort sett vet man ju inte ett jota v.11:( här får man heller inte göra VUL om man inte blöder och haft magsmärtor.
    Hej! Jag är precis i samma sits. Jag fick mitt missfall i v.11 men det hade slutat växa redan i vecka 4!! Jag är skitorolig att samma sak ska hända igen, men min BM säger bara "mår du bra, mår bebis bra" men det var ju inte sant förra gången:( Här jag bor finns inga privata alternativ inom 20-30 mil heller... Jättejobbigt!
  • Zaarah1984
    MiAmore skrev 2011-07-04 14:39:54 följande:
    Hej tjejer! Hur är allt med er? Nu har jag inte varit här på ett ganska bra tag igen. Har börjat må kanske inte helt bra, men ändå helt ok och bra jämfört med i början. Jätteskönt! Går dock fortfarande omkring och känner mig trött nästan jämt, men sådan tur är inte så lamslående trött som jag var i början. Och tidiga morgnar är inte roliga, för att då mår jag illa och klöks ganska bra. Spyr dock inte längre (*peppar,peppar*). Går in i v.14 imorgon, och har börjat få små små buffar från bebisen sedan nästan/knappt en vecka tillbaka. Det är dock fortfarande så svaga buffar att det ibland är svårt att avgöra om det är en buff från bebisen eller något annat. Ska på rul den 11 aug, känns som en hel evighet tills dess *ler* Men snart är det semester (18/7) så då kommer jag inte har så mycket tid att tänka på tiden förhoppningsvis, att tiden kommer gå fort *ler* Så fort jag varit på ul'et ska jag kontakta försäkringskassan om graviditetspenning, kommer om det går igenom, gå hem i början på november. Ska bli skönt! Ska någon av er andra gå hem på graviditetspenning?

Hoppas att allt är bra med er iaf, ska försöka bli lite mer aktiv igen *ler*
    Jag planerar att gå hem på graviditetspenning, har ett jobb där jag går och står hela dagarna och vet inte om det funkar de sista månader av graviditeten. Finns dessutom ingen möjlighet till omplacering inom företaget. Förhoppningsvis går jag också hem i början av november vilket jag redan börjat se fram emot men är kanske dumt att ta ut det i förskott, vet ju inte vad försäkringskassan säger.
  • LillaEko
    Someday skrev 2011-07-04 07:54:16 följande:
    Såg svaret själv Caradan då jag gick in och läste!
    Föll inte riktigt för den, mer sugen på den gula tankinin. Däremot fanns ju bara den i S. Jag behöver M eller L.
    Någon som har tips på var man kan hitta en sådan? Magen ska ju skyddas mot solen...
    Vad jag har förstått ska det inte vara det minsta farligt att sola magen?!?!?! Men kanske har missuppfattat det?!?!
  • LillaEko
    Marsätt skrev 2011-07-04 10:37:01 följande:
    Jag ska på bröllop i sommar och undrar om ni vet någon bra sida med snygga kläder på... det är inte lätt när man bor i en småstad...
    www.bubbleroom.se/ och nelly.se tycker jag har mycket att välja på.
  • Mirakelbäret
    annasmörblomma skrev 2011-07-04 14:13:22 följande:

Hej!
    Är i v.11 och ska på vårt andra besök hos BM imorgon för blodprov mm. Måste även ta beslut om vi vill göra KUB test eller inte. Vet fortfarande inte hur vi ska göra!!! Är 26 år och inte i riskzon.

Ni som blivit erbjudna KUB i v 12...Hur har ni gjort?

Hej,

Jag var 25 när jag väntade dottern och vi valde att göra ett KUB-test privat. Vi såg det mest som ett sätt att få se bebisen och var inte alls beredda på att få ett dåligt resultat. Vi fick först 1:2 som sedan ändrades till 1:70. Det var en fruktansvärd chock och jag var helt övertygad om att vi hade ett sjukt barn. Det visade sig efter 4 veckors lång väntan att vår dotter var fullt frisk och hon är idag ett 1-årigt yrväder. Vad jag vill få sagt med detta är att var förberedd på hur ni kommer att reagera på ett eventuellt dåligt resultat och bestäm er innan hur ni vill gå vidare om ni gör ett KUB-test.

Jag vill verkligen inte skrämma upp dig men det är oftare yngre människor som får barn med kromosomavvikelser och det beror helt enkelt på att de i många landsting inte blir erbjudna KUB-test. Sannolikheten ökar med åldern, men risken är inte obefintlig om du är 20 år heller..

Lycka till!
  • LillaEko
    Sunflower Sthlm skrev 2011-07-04 13:17:51 följande:
    Jo, men det är ju så långtråkigt att bara promenera. Glad Vill ha lite variation. Men, men... vi får se, jag lär nog inte jogga iaf om jag inte börjar må toppen efter de första 12 veckorna. Bara två kvar, wohoo! Är less på att vara såhär trött.

Ytterligare en anledning till att jag vill hålla igång så gott det går är att jag har en stillasittande jobb och vet att ryggen tar stryk om jag inte tränar. När man dessutom blir tung och får mage så vet jag att ryggen måste vara i form om jag ska orka. Men jag får lösa det på nåt vis. Ska cykla några korta turer iaf och se om det blir bättre än premiärturen. Tror att jag cyklade för fort... det är lätt att glömma att kroppen inte är som vanligt.
    Jag har ju inte kunnat träna alls på flera veckor. Har ju mått skit under några veckor för illamåendet och tröttheten.
    Men nu när jag är piggare så är det grymt skönt att få svettas lite igen.
    Ska träna så länge det går och känns bra.
    Man har ju en förlossning framför sig, så tror det underlättar att försöka hålla uppe kondis och styrka lite. 
  • Mirakelbäret
    MaHo89 skrev 2011-07-04 16:54:35 följande:
    hej tjejer.
    Var på VUL idag, där inne var ett barn i vecka 11+6 (trodde att det var 11+4 idag).
    Hjärtat slog och barnet sprattlade omkring och verkade busig.
    Sen sa läkaren att hon upptäckt något som hon ville prata om.
    Det fanns tydligen en vätskeansamling i nacken, detta kan innebära att barnet har Downs Syndrom eller någon annan kromosomavvikelse, det behöver inte vara så heller så vi de ska göra KUB och NUPP-test nu för att fastställa vad felet är. Vi är just nu chockade, trodde inte sånt här kunde hända när man är så ung. Men, tydligen..

Ni ser väl om jag återvänder till tråden senare men innan torsdag vet jag inget mer än detta.
    Jag förstår att det känns som en chock, jag var med om samma med dottern. Vi fick reda på vid KUB-test att nackspalten var 3.8 mm och enligt vår BM så var det skyhögt, vilket bara spädde på vår oro. Men efter att ha gjort fostervattenprov, som man tidigast kan göra i vecka 15, och sedan fått vänta i 1 vecka på svar så fick vi veta att vår dotter var fullt frisk. Så det behöver verkligen inte betyda att ert lilla underverk har en sjukdom!
    Under den långa väntan hittade jag dessutom solskenshistorier om par som haft 9.3 i nackspalt och fått ett friskt barn.

Med KUB och NUPP får man endast en sannolikhetsgrad för kromosomavvikelser, man får sedan gå vidare och göra antingen moderkaksprov eller fostervattensprov. Så definitivt besked kommer ni tyvärr få vänta på.

Jag håller tummarna för er!
  • zatori

Det gick bra hos läkaren och förutom den vanliga gynundersökningen så gjorde hon ett VUL. Vecka 12 idag (11+0) enligt mätningar och jag är världens lyckligaste. Jättefina bilder fick vi se på bebisen som sprattlade och hade sig därinne. Det var först idag som jag verkligen har förstått att jag ska bli mamma. :D Skrev ett långt inlägg om det i bloggen nu om någon är intresserad av att läsa. millablom.blogspot.com
  • erajka

idag tog jag alla prover som ska tas + de för kub-testet. Ringde och bokade en tid för ultraljud 18/7 ska vi iväg

Svar på tråden Januaribebis 2012