• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Krikiz
    Pebbles82 skrev 2011-07-05 12:25:04 följande:
    Kul med alla som varit iväg på sina VUL/UL nu, lite avundsjuk är jag allt! Börjar de flesta må lite bättre nu? (Och Maho89 - oavsett vad morgondagens tester visar tycker jag du (ni) verkar ha en skön inställning!)

I helgen berättade vi för mina föräldrar, kändes skönt att ha det avklarat. Fast på något sätt blir det ju också verkligt. Däremot börjar jag oroa mig som tusan över att jag inte alls känner någon livmoder över blygdbenet som det står att man "ska" från v 11 ungefär. Jag är i v 12 nu, något måste man väl ha att noja sig över?! ;)

Sista arbetsveckan, på fredag drar vi iväg på semester uppåt i landet. Är livrädd för att jag ska få några blödningar eller smärtor när vi är borta och inte har sjukvård i närheten. Som sagt, något ska man ju ha att noja sig för... 

Ser i magtråden att det är många som börjar få riktigt fina små bulor, min är bara mitt egna fläbb än så länge men nog växer den (eller tarmarna)... :D 

Det är långt ifrån alla som känner livmodern nu. Hormonerna gör den avslappnad för att den lättare skall kunna växa och därmed blir den lite svår att känna. Det står i litteraturen att man KAN känna den från v.12 ungefär. Sedan spelar det ju roll hur den ligger - framåt, bakåt, snett osv... Jag kan möjligtvis ana den vissa kvällar, men det är långtifrån alltid.
    Ta det lugnt och njut så länge det varar av att kunna röra dig obehindrat - det dröjer inte länge förrän livmoder tar i både här och där och vi förbannar vår otymplighet
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    twistedtofit skrev 2011-07-05 17:18:05 följande:
    Var på inskrivning idag. Fick samma barnmorska som jag hade med sonen. När jag hade henne då tyckte jag att hon var konstig, virrig och inte alls förstod skoj! Men jag måste säga att jag efter idag tyckte hon var rätt rolig och verkade glad!

Jag var orolig innan att få kastat  i ansiktet att jag var överviktig och inte fick gå upp i vikt och bla bla bla. Men hon var väldigt försiktig och tillslut tog jag upp det själv. Men hon sa bara att man inte alltid kunde göra nåt åt viktuppgång vid graviditet och att man skulle äta sunt och röra på sig så mycket man orkar, forsätter man gå upp är det inget man kan göra nåt åt.

Däremot är hon faktiskt lite virrig - hon räknade ut vilken vecka jag är i jättekonstigt. Det gjorde hon när jag väntade sonen med tror jag. Jag räknar på mitt sätt ;) Jag ska i alla fall boka till för ul nästa vecka och hon trodde det skulle bli i slutet av augusti och sen skulle jag ringa och boka tid för kontroller. Hon sa att jag skulle boka tid för kontroll i oktober, då är jag i v 25.. kan det stämma? Lite virrigt som sagt! hihi
    Det kan säkert stämma det din BM sagt
    Vi har BF 25/1 och fick tid för UL 24/8. Efter det skall jag också ringa till min BM för att boka tid för första kontrollen som är i v.25. Som omföderska här i Uppsala är det glesare mellan kontrollerna jämfört med förstagångsföderskor - förutsatt att grav. är normal såklart 
    Nosce te ipsum.
  • RaraS

Hej! Jag har inte skrivit så mycket för jag har inte mått så bra...men i söndags gick jag in i vecka 13 och åkte till släkten i sommarstugan och blev offer för undersökande blickar. Jag sa till moster att jag nog bara har lågt blodtryck för det snurrar ibland. Klart,vad gör moster då(hon är distriktsköterska), hon hämtade utrustning i bilen och jag hade 90/60...inte konstigt jag snurrar omkring hela dagarna. Någon annan som har erfarenhet av lågt blodtryck... Har läst att blodtrycket fortsätter sjunka till v 20. Hemska tanke...kan ju inte räkna med att bli bättre på 2 månader till...man blir ju jäkla less på att inte orka något och fasar att komma tillbaka till jobbet om två veckor...

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • Krikiz
    RaraS skrev 2011-07-05 17:39:37 följande:
    Hej! Jag har inte skrivit så mycket för jag har inte mått så bra...men i söndags gick jag in i vecka 13 och åkte till släkten i sommarstugan och blev offer för undersökande blickar. Jag sa till moster att jag nog bara har lågt blodtryck för det snurrar ibland. Klart,vad gör moster då(hon är distriktsköterska), hon hämtade utrustning i bilen och jag hade 90/60...inte konstigt jag snurrar omkring hela dagarna. Någon annan som har erfarenhet av lågt blodtryck... Har läst att blodtrycket fortsätter sjunka till v 20. Hemska tanke...kan ju inte räkna med att bli bättre på 2 månader till...man blir ju jäkla less på att inte orka något och fasar att komma tillbaka till jobbet om två veckor...
    Ligger som dig i BT, men det är ju inte så mycket att göra något åt - ligger i vanliga fall på 95/60, så det är ju marginellt lägre nu. Skillnaden nu jämfört med i vanliga fall är att yrseln kommen lite lättare och lite oftare
    Tåhävningar, att gå omkring en stund eller att äta något KAN hjälpa, men det är inte alltid så enkelt. Hoppas att det lugnar ner sig snart för dig!!!
    Nosce te ipsum.
  • Frökenolson
    mitt blodtryck går upp och ner, känner mej ganska yr vissa dagar. Det brukar hjälpa till att bli redigt förbannad så går det upp igen =) (skämt och sido, det hjälpte mej en gång...)
  • RaraS

Ok, det känns lite hopplöst just nu. Brukar ju ha 115/75 så det är ju lägre nu...känner mig trött och bara att stå i konsumkö är som ett Marathon...men tåhäv är ett bra tips. Men helst vill man ju ligga hela tiden.. Sitta i en vanlig stol är också jobbigt...måste hitta på fler sätt att röra mig. Ska berätta att jag är sjuk/gravid när jag är tillbaka på jobbet, så tycker folk inte man är konstig om man måste lägga sig ibland .

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • Moniqe1979

eftersom jag väljer att tro på livsedelsverkets rekomendationer att man KAN äta lakrits men ej mer än 50 gram/dag (lika även för icke gravida)  så delar jag med mig av det råd jag fick från min barnmorska ang lågt blodtryck. att äta en bit saltlakrits 3 ggr/dag då det är blodtryckshöjjande.  (äter pingvinlakrits från ålandsbåten och tycker det funkar superbt även mot illamåendet)

• twistedtofit

Krikiz Ja då stämmer det nog. Vi har bf 19/1. Jag minns inte när jag gick m sonen, de ringde upp e rul och ville att jag skulle boka tid!

• MiAmore
    twistedtofit skrev 2011-07-05 17:18:05 följande:
    Var på inskrivning idag. Fick samma barnmorska som jag hade med sonen. När jag hade henne då tyckte jag att hon var konstig, virrig och inte alls förstod skoj! Men jag måste säga att jag efter idag tyckte hon var rätt rolig och verkade glad!

Jag var orolig innan att få kastat  i ansiktet att jag var överviktig och inte fick gå upp i vikt och bla bla bla. Men hon var väldigt försiktig och tillslut tog jag upp det själv. Men hon sa bara att man inte alltid kunde göra nåt åt viktuppgång vid graviditet och att man skulle äta sunt och röra på sig så mycket man orkar, forsätter man gå upp är det inget man kan göra nåt åt.

Däremot är hon faktiskt lite virrig - hon räknade ut vilken vecka jag är i jättekonstigt. Det gjorde hon när jag väntade sonen med tror jag. Jag räknar på mitt sätt ;) Jag ska i alla fall boka till för ul nästa vecka och hon trodde det skulle bli i slutet av augusti och sen skulle jag ringa och boka tid för kontroller. Hon sa att jag skulle boka tid för kontroll i oktober, då är jag i v 25.. kan det stämma? Lite virrigt som sagt! hihi
    På vad vis räknade hon ut konstigt vilken vecka du är i? Dem har väl en sådan snurra som dem sedan räknar ut bf utefter din senaste mens. Sådan har dem på min mvc iaf. Sedan stämmer det att nästa kontroll (förutom rul som är i v. 18-20) är först i v.25. Lång väntan! Här har man också lite glesare besök som andraföderska. Men jag ska gå lite tätare då jag hade spökande blodtryck och havandeskapsförgiftning förra graviditeten
    Det är fullt normalt att ha lågt blodtryck i början av graviditeten, så tror inte du behöver oroa dig Jag hade jätte mycket problem med yrsel i början
    ♥Milo 090107♥ Bebis i magen bf. 120109 ♥
  • Frökenolson

Idag har jag köpt de första mammakläderna, två par byxor och en topp. Känns skönt att kunna ha byxor som är bekväma..

Svar på tråden Januaribebis 2012