• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • coockiejar

hej tjejer,
    Vill bara höra med er om en sak. jag väntar min tvåa och har för mig att jag hört något om att det  är vanligare med förvärkar efter första barnet. Stämmer det? Jag har känt av ett antal "värkar"...Nu låter det här kanske lite äckligt men först kände jag bara att "oj, behöver jag gå på toa?" men så tänkte jag att det verkar konstigt...och så har de kommit och gått lite under dagen. Nu vill jag inte stressa upp mig själv så jag frågar er fröknar som kanske vet mer än jag - kan det vara förvärkar? Blir så fundersam då jag var och provsmakade lite pastrami och salami på delikatessdisken men vad jag förstått ska de vara OK att äta (utom lufttorkade grejer)...ska kanske tilläggas att jag är i v.17

• tvillingen
    Sapato skrev 2011-07-25 10:52:55 följande:
    Var också 22år med första och har faktiskt fått helt annan reaktion nu som 27år än jag fick då.

En kommentar som jag störde mig enormt på som 22åring var att när jag berätta för en del att jag var gravid var inte reaktionen åhh vad kul utan "ska du behålla" ähh, klart jag ska annars skulle jag inte gå runt och berätta för folk, haha.
    Jobbade på en fritidsgård när jag var 22 och gravid och en kille som gick där tyckte der var helt galet att jag inte var gift men gravid mitt svar: Vi bor i Sverige och behöver inte gifta oss innan barn.

Nu är alla bara positiva. Men under alla sonens 5år har jag fått höra massa kommentarer om att vi väntar med 2:an:
    Ja, men du hinner med flera barn, du som är så ung. Gaaahh osv osv
    håller med dig med att många frågar fall man ska behålla de. Dock är det bara mina jämnåriga vänner som har frågat det, min sambos vänner (han är 28) blev jätte glada och frågade inte om fall vi skulle behålla eller inte.
    Håller med dig man berättar inte för alla om man inte ska behålla det.
  • syntetica
    nya mamman skrev 2011-07-24 21:39:54 följande:
    upplevde samma sak när jag vänta mitt första barn! Nu vet jag vilka mina vänner är, på riktigt!!!
    Det k'nns så himla tråkigt bara, men jag har lärt mig vilka som faktiskt är sanna nu.
    MaHo89 skrev 2011-07-24 21:46:13 följande:
    nja vännerna är väl kvar men en sambo till en nära släkting har blivit knäpp..
    Det blev hon förra gången vi var gravida också (det slutade i MA)
    Hon ger mig kommentarer konstant om hur ung jag är, senast igår när vi var på familjemiddag och sa att vi var tvugna att åka hem och mata hunden och att jag var lite trött, klockan var sju... Då kläcker hon "Ja du måste väl hem och sova, klockan är ju snart sju, barn ska ju sova då"
    Och förra gången sa hon att det var "som om ett barn väntade barn"
    Hon är 30 och jag är 22.. Misstänker svartsjuka, tror att de har svårt att bli gravida... Men vad fan, att skaffa barn har inte varit nån dans på rosor för oss direkt!

Är väldigt irriterad på henne just nu...
    Det där med åldern vet jag också hur det är, är själv bara 21 snart så och man får bita sig i läppen många gånger när man får sånna kommentarer.
    Carolaj83 skrev 2011-07-25 06:36:44 följande:
    syntetica-väntar treedje så vi har redan gått igenom den fasen, nu umgås vi mest med andra som har barn....man lär ju känna nya goa vänner....men några barnlösa vänner har jag kvar

MaHo89-men gud hur omogen får denna tjej vara??? måste ju bero på svartsjuka eller jävligt grova problem
    Jo man lär ju känna nytt folk, men hur orkar man leva "ensam" utan vänner så länge. ¨

• Lurven86

hej!!Har en undran härär i vecka 17 (16+6) och har bf 6/1 har  vart på ultraljud i vecka 7 pga att jag tillhör riSkgrav. jag har inga gravSymtom allS...liten bula på magen..men kan dra in den...gick upp en del i början men ner igen...v'äntar 2:an...
    kan det vara dött?

• coockiejar
    coockiejar skrev 2011-07-25 12:33:21 följande:
    hej tjejer,
    Vill bara höra med er om en sak. jag väntar min tvåa och har för mig att jag hört något om att det  är vanligare med förvärkar efter första barnet. Stämmer det? Jag har känt av ett antal "värkar"...Nu låter det här kanske lite äckligt men först kände jag bara att "oj, behöver jag gå på toa?" men så tänkte jag att det verkar konstigt...och så har de kommit och gått lite under dagen. Nu vill jag inte stressa upp mig själv så jag frågar er fröknar som kanske vet mer än jag - kan det vara förvärkar? Blir så fundersam då jag var och provsmakade lite pastrami och salami på delikatessdisken men vad jag förstått ska de vara OK att äta (utom lufttorkade grejer)...ska kanske tilläggas att jag är i v.17
    nu har jag googlat ochd et verkar vara normala, ofarliga förvärkar då de varken intensifieras eller är regelbundna och slutar när jag byter rörelseform...
  • RaraS
    bebismys2011 skrev 2011-07-25 12:12:50 följande:
    När ska man/bör man officiellt berätta för "alla" om graviditeten ?
    Jag berätta på jobbet i fredags. Då kändes det som jag blev "officiell" med det! Då var jag i v 14+5 och kände stort behov av att berätta för att det blev jobbigt att hålla in magen. Jag ville inte att mina kollegor skulle se det och snacka bakom ryggen så de fick reda på det innan min chef fick reda på det.

Men familjen och nära vännerna fick reda på det redan i slutet av v 9. Då berättade vi för att min man skulle åka utomlands på jobb i två månader och vi ville att de skulle veta om det hände något medan han var borta och jag behövde sällskap på sjukhus etc.

Men det är upp till var och en när man vill berätta! Och vill man inte berätta så är det ju bara att låta bli, och vänta in frågorna istället! Det kan ju också vara roligt!    
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • jessielarsson
    Lurven86 skrev 2011-07-25 13:00:47 följande:
    hej!!Har en undran härär i vecka 17 (16+6) och har bf 6/1 har  vart på ultraljud i vecka 7 pga att jag tillhör riSkgrav. jag har inga gravSymtom allS...liten bula på magen..men kan dra in den...gick upp en del i början men ner igen...v'äntar 2:an...
    kan det vara dött?
    Vad är det som säger dig att det skulle vara dött??
    Att du inte har några symtom??
    Jag är i v 16 och har inte haft symtom på några veckor.  
    Tror inte kroppen skulle behålla ett dött foster i 8-10 v utan att du skulle märka något. Allt är nog som det ska.
    Och magen växer ju olika på olika perosner. Här inne finns en tjej som ine fick någon mage förrän runt v 25 så var du lugn bara. Tänk på att bebisen känner av att du är orolig hela tiden och det mår den inte bra av, så om du slappnar av ska du se att bebisen oxå slappnar av. 
  • coockiejar
    Lurven86 skrev 2011-07-25 13:00:47 följande:
    kan det vara dött?
    Jag tror inte att du behöver oroa dig. När jag väntade mitt första barn så sa jag till min BM i vecka 16 (15+5) att jag var övertygad om att jag var skengravid och undrade om hon visste om gravtesten kan vara misvisande om kroppen inbillar sig att den är gravid. Hon var en sådan som inte tyckte att man ska lyssna på bebis före v20 men då lyssande vi efter hjärtat och där var han, min lilla pojke. Jag hade inga gravsymptom och magen var platt platt platt. Men 2 veckor senare började den ta form.
  • Niins

Idag berättade jag för chefen!! Känns skönt! Resten av jobbarkompisarna får veta efter RUL på måndag!! Då blir det väl officiellt med!!

• coockiejar
    Niins skrev 2011-07-25 14:03:39 följande:
    Idag berättade jag för chefen!! Känns skönt! Resten av jobbarkompisarna får veta efter RUL på måndag!! Då blir det väl officiellt med!!
    Jag har berättat för någon enstaka på jobbet...mest då det kommit på tal. Chefen har jag inte sagt ngt till än (semester)...men i fredags kommenterade en kollega och chefens ersättare att jag har mage så jag antar att det är "typ" officiellt nu... ska på rul på onsdag nästa vecka så då lär det bli än mer officiellt då jag åker dit mitt i arbetspasset och återkommer när jag är klar. Men visst känns det skönt att få berätta :) det blir ju så mycket mer verkligt :)
Svar på tråden Januaribebis 2012