• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • MissT
    minjalin skrev 2011-09-26 12:27:26 följande:
    Grattis! Vad skönt :) Min blev också godkänd så jag blir hemma från 13 nov :)
    Härligt!!! Grattis
  • minjalin
    LillaEko skrev 2011-09-26 13:02:16 följande:
    Leia: vad skönt. Så har börjat nedräkningen nu, 6 veckor kvar :)
    Ja, det ska verkligen bli skönt. Sist fick jag bara 1/4 på samma arbetsplats men nu fick jag hel :p Är halvtidssjukskriven nu med från mina 75 % så jag hoppas det också går igenom hos fk. Vad jobbar du med? :)
  • coockiejar

Åååååååh, bara för att förra graviditeten var toppen ska denna komma med allt?

Var hos BM idag. Är i vecka 26+0. Först tog hon blodprover och mitt HB har sjunkit, trots Niferex (som jag bara tagit ett par ggr i veckan men ändå) så nu ligger jag på 110 (Har dessutom låg järndepå). Mitt blodsocker låg på 6,7. Hade till frukost ätit scones och då även marmelad men inget annat sött på hela dagen. Och lunchen bestod av bruchcetta med vitlöksbröd och vatten. Till det så har jag visst äggvita i urinen och 1 i socker i urinen (kan så klart ha samband med det lite höga blodsockret som KAN ha berott på marmeladen till frukost). Dessutom ligger jag lite i överkant när det gäller måttet på livmodern = risk för en stor bebis.

Sammanfattningsvis KAN allt bara ha varit tillfälligheter men det KAN betyda: graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning och en stor bebis. Orkar inte :(

Ska lämna in nytt urinprov om ett par dgr.

• jordgubbe0812
    coockiejar skrev 2011-09-26 14:57:32 följande:

Åååååååh, bara för att förra graviditeten var toppen ska denna komma med allt?

Var hos BM idag. Är i vecka 26+0. Först tog hon blodprover och mitt HB har sjunkit, trots Niferex (som jag bara tagit ett par ggr i veckan men ändå) så nu ligger jag på 110 (Har dessutom låg järndepå). Mitt blodsocker låg på 6,7. Hade till frukost ätit scones och då även marmelad men inget annat sött på hela dagen. Och lunchen bestod av bruchcetta med vitlöksbröd och vatten. Till det så har jag visst äggvita i urinen och 1 i socker i urinen (kan så klart ha samband med det lite höga blodsockret som KAN ha berott på marmeladen till frukost). Dessutom ligger jag lite i överkant när det gäller måttet på livmodern = risk för en stor bebis.

Sammanfattningsvis KAN allt bara ha varit tillfälligheter men det KAN betyda: graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning och en stor bebis. Orkar inte :(

Ska lämna in nytt urinprov om ett par dgr.

Åh, stackare. Jag vet från förra graviditeten hur jobbigt det är när inte allt går enligt schema och man liksom inte kan fråga hur pyret mår där inne.

Men för att trösta lite. Inget av måtten är väl iallafall alarmerande höga. För att det ska vara havandeskapsförgiftning ska du nog ha högt blodtryck också.

Kan du inte be att få göra ett glukosbelastningstest om du är orolig för grav-diabetes?      
  • coockiejar
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-26 15:05:09 följande:
    Åh, stackare. Jag vet från förra graviditeten hur jobbigt det är när inte allt går enligt schema och man liksom inte kan fråga hur pyret mår där inne.

Men för att trösta lite. Inget av måtten är väl iallafall alarmerande höga. För att det ska vara havandeskapsförgiftning ska du nog ha högt blodtryck också.

Kan du inte be att få göra ett glukosbelastningstest om du är orolig för grav-diabetes?      
    Blodtrycket hade höjts till 120/70. Det är inte högt men högre än jag brukar ha. 90/60 till 110/65 är vad jag brukar ha.

Jag vet ju att det än så länge inte är någon fara och allt är okej idag (tack och lov) men hon ville förbereda mig på att allt detta kunde vara tecken på att jag håller på och utvecklar än det ena än det andra. Vilket så klart bara är proffsigt och bra att hon förbereder mig. Men det är ju så stor skillnad på mina graviditeter! Mitt första barn hade jag en drömgraviditet och en dröm-förlossning...den här - jag är överlycklig för liten i magen - men det är så mkt mer att oroa sig för. Jag åker dit på onsdagmorgon med morgonurin så får jag hoppas att det är normalt. Bara två dagar kvar så kan jag släppa det här sen.
  • LillaEko
    minjalin skrev 2011-09-26 13:39:57 följande:
    Ja, det ska verkligen bli skönt. Sist fick jag bara 1/4 på samma arbetsplats men nu fick jag hel :p Är halvtidssjukskriven nu med från mina 75 % så jag hoppas det också går igenom hos fk. Vad jobbar du med? :)
    Jag jobbar som elevassistent på särgymnasiet i en klass med multihandikappade elever.
  • missable
    coockiejar skrev 2011-09-26 15:13:19 följande:
    Blodtrycket hade höjts till 120/70. Det är inte högt men högre än jag brukar ha. 90/60 till 110/65 är vad jag brukar ha.

Jag vet ju att det än så länge inte är någon fara och allt är okej idag (tack och lov) men hon ville förbereda mig på att allt detta kunde vara tecken på att jag håller på och utvecklar än det ena än det andra. Vilket så klart bara är proffsigt och bra att hon förbereder mig. Men det är ju så stor skillnad på mina graviditeter! Mitt första barn hade jag en drömgraviditet och en dröm-förlossning...den här - jag är överlycklig för liten i magen - men det är så mkt mer att oroa sig för. Jag åker dit på onsdagmorgon med morgonurin så får jag hoppas att det är normalt. Bara två dagar kvar så kan jag släppa det här sen.
    Hoppas verkligen att det "bara" var marmeladen som spökade och att du får bättre svar på onsdag!!! 
    Tråkigt att det skall hända nu!  
  • Romashka

Hej allihopa!

Tänkte bara fråga i vilken vecka ni fick ert moderskapsintyg från BM? Jag har varit på RUL i slutet av augusti och ska träffa min bm först i nästa vecka (3/10). Då är jag i v. 25+5.

Kan ni också berätta om vad som händer sedan med alla papper? Jag har förstått att jag ska skicka in moderskapsintyget till FK så fort jag får det. Vad händer sen? Ska man vänta på något "startpaket" från FK (läste om det tidigare i tråden någonstans)??

Tacksam för alla svar!

• minjalin
    LillaEko skrev 2011-09-26 15:22:13 följande:
    Jag jobbar som elevassistent på särgymnasiet i en klass med multihandikappade elever.
    Okej. Det låter tungt så det var ju skönt att din gp gick igenom :)
  • Jamirl

Hej, hej! Nu har jag haft lite internet uppehåll Missat mycket i tråden. Går allt bra för er? Imorgon är det 100 dagar kvar tills vår lillgubbe är beräknad Han sparkar på här, mysigt! Jag är trött som en apa på kvällarna Kan somna med barnen vid 8-9 jag är i vanliga fall en nattmänniska!

Svar på tråden Januaribebis 2012