• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • SFHelen
    bebismys2011 skrev 2011-09-26 18:44:03 följande:
    Platthuvud????

ett nyfödds barns huvud är "mjukt" och ligger dem ofta på en sida kan dem bli plattare på den sidan.

En rekomentation är att att använda en hjälmmössa när dem ligger, fungerar!
    Visste inte om detta med sonen, så han är faktiskt lite plattare i bak... medans med dottern som fick ha hjälmmössa är rund och fin i huvudet ;)

Jag har använt ikeas babykudde och täcke. 

• SFHelen
    roxylady skrev 2011-09-26 18:23:36 följande:
    Hur ska man göra med kudde till spjälsängen för den första tiden så de inte får platthuvud? Hur höga får de vara? Var köper ni den? Och räcker det med en filt till istället för täcke?

Och hur varm overall ska barnet ha på sig när den ligger i vagnens åkpåse? Räcker det med fleece eller ska man ha nått annat? Får ju inte bli för varmt heller.. detta snurrar runt i skallen på mig just nu. Någon som har nån bra idee? :)

I vagnen har vi en kudde från babyland och deras barnvagntäcke.

I sängen har vi vanligt täcke, men byter till filt om de är för varmt ;) lika så i vagnen.

Har införskaffat både en tynnre overall och en har en fleece overall kvar sen tidigare. Komemr använda beroende på vädret och tempraturen och vart man ska.      
  • Jamirl

Har bara haft fleece overall på mina andra på vintern, men bäddat ner i varm vagn, men nu har vi fått så kalla vintrar så jag har köpt en tjockare, men ska skaffa en fleece me ifall det är varmare

• RaraS
    SFHelen skrev 2011-09-26 20:32:06 följande:
    En rekomentation är att att använda en hjälmmössa när dem ligger, fungerar!
    Visste inte om detta med sonen, så han är faktiskt lite plattare i bak... medans med dottern som fick ha hjälmmössa är rund och fin i huvudet ;)     
    Nu är det jag som är frågande, hjälmmössa? Jag tänker på en vanlig tunn mössa för inomhus som man knyter under hakan. Är det en sådan du menar? Låter ju bra att det funkade!
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • Marsätt

Var till bm idag, v 25. Hjärtljuden låg på 145. Järnvärdet var lågt så nu järntabletter. Sf-måttet var på 25. Samma som mina andra två.

• jordgubbe0812

Platt huvud i liten omfattning är ingen fara. I liten större utsträckning så kan det påverka huvudformen. Vi hade vår 1:a barn sovande i en sidokudde  ( en kudde som gör att de ligger på sidan och inte kan falla varken frammåt eller bakåt) då BVC tyckte att bakhuvudet började bli platt.
    Ett bra sätt att motverka platt bakhuvud är också att ha barnen på mage när de är vakn (är dessutom nyttigt för hålla-huvudet träning)

• syntetica

På tal om något; är det bara jag som tycker mammakläder är dyra&tråkiga? Dom enda i vettig prisklass är H&M men där är det bara tråkiga vanliga baskläder. Någon som har nå bra tips?`

• Sapato

Syntetica: Har köpt massa mammakläder på bla nelly och hm, vill inte gå runt i mjukisbyxor hela graviditeten så det var bara att köpa på sig jeans, leggings, strumpbyxor, en kjol i mammamodell.

Men idag köpte jag en tjock lång tröja och även en i tunnare modell men dock lång som funkar hela graviditeten men även efter.
    Dessa är alltså från vanliga avdelningen.

Tycker modet nu är rätt gravidvänligt med tunikor, leggings och stora stickade tröjor

• roxylady
    SFHelen skrev 2011-09-26 20:35:15 följande:
    I vagnen har vi en kudde från babyland och deras barnvagntäcke.

I sängen har vi vanligt täcke, men byter till filt om de är för varmt ;) lika så i vagnen.

Har införskaffat både en tynnre overall och en har en fleece overall kvar sen tidigare. Komemr använda beroende på vädret och tempraturen och vart man ska.      
    Okej tack för tipsen :) Får köpa en tjockare och en tunnare. Blir ju varmare närmare våren där ändå så :)
    Hur är babyland att beställa ifrån?

Tack för dina tips!
    Jamirl skrev 2011-09-26 20:47:57 följande:
    Har bara haft fleece overall på mina andra på vintern, men bäddat ner i varm vagn, men nu har vi fått så kalla vintrar så jag har köpt en tjockare, men ska skaffa en fleece me ifall det är varmare
    Okej! Ja det verkar som att det är det som man hittar i butikerna nu också :) Men det verkar ju skönast.
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-26 21:23:40 följande:
    Platt huvud i liten omfattning är ingen fara. I liten större utsträckning så kan det påverka huvudformen. Vi hade vår 1:a barn sovande i en sidokudde  ( en kudde som gör att de ligger på sidan och inte kan falla varken frammåt eller bakåt) då BVC tyckte att bakhuvudet började bli platt.
    Ett bra sätt att motverka platt bakhuvud är också att ha barnen på mage när de är vakn (är dessutom nyttigt för hålla-huvudet träning)
    Okej får se hur vår bebis kommer att vilja ligga. Så får man köpa det som krävs. Ja det är ju bra!
    Men hur tjock var sidokudden? Hört nått om att de inte får vara för tjocka just för kvävningsrisk å sånt. Ja det snurrar som sagt i mitt huvud *fniss*
  • SFHelen
    RaraS skrev 2011-09-26 21:11:01 följande:
    Nu är det jag som är frågande, hjälmmössa? Jag tänker på en vanlig tunn mössa för inomhus som man knyter under hakan. Är det en sådan du menar? Låter ju bra att det funkade!

Hjälmmössa kan du hitta på kaphal, lindex och i barnbutiker som babyproffsen och barnenshus. På kaphal heter dem hjälmmössa och säljs styckvis eller i par (om jag minns rätt) Det är en mössa som man knyter under hakan och är lite anorlunda sydda än dem vanliga babymössorna i t.ex. startpacketen ;) fråga personalen, dem ska veta!
Svar på tråden Januaribebis 2012