• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • fair
    Carolaj83 skrev 2011-10-17 20:11:47 följande:

JAG ÄR LESS! har jävligt ont på jobbet, men kände att "bara" 4 veckor kvar tills gp bara stå ut, så idag ringde dom från FÖRNEDRINGSKASSAN o gav mig avslag, tyckte de var märligt då dom godkände mig båda mina tidigare graviditeter på samma jobb med samma arbets uppgifter, nu är det bara överklaga som gäller o i värsta fall får jag ta ut f-dagar....kommer max orka jobba 4 veckor till orkar ju knappt med som det är nu.....idag jobbade jag 10-16 o 2 sista timmarna hade jag sjukt ont     

Fy så dåligt! Hoppas de fattar att de gjort fel och att du får rätt till gp!
  • Tärning6
    stas-fy vad trist för er

elison-grattis

LillaEko-inget samband här inte, min första 3 veckor innan bf, min andra 4 dagar efter bf

JAG ÄR LESS! har jävligt ont på jobbet, men kände att "bara" 4 veckor kvar tills gp bara stå ut, så idag ringde dom från FÖRNEDRINGSKASSAN o gav mig avslag, tyckte de var märligt då dom godkände mig båda mina tidigare graviditeter på samma jobb med samma arbets uppgifter, nu är det bara överklaga som gäller o i värsta fall får jag ta ut f-dagar....kommer max orka jobba 4 veckor till orkar ju knappt med som det är nu.....idag jobbade jag 10-16 o 2 sista timmarna hade jag sjukt ont     

Jag är heller inget fan av förnedringskassan men de är myndigheter i ett nötskal, ingen sympati alls för människor
  • Syoss
    Zaarah1984 skrev 2011-10-17 19:11:36 följande:
    Jag fattar inte, var på förlossningen i lördags för att jag har haft sammandragningar och så fick jag även ont i magen så de tyckte vi skulle åka in. Sen visade ju proverna att allt var normalt och enligt ctg-maskinen hade jag inga sammandragningar.  Idag fick jag veta att jag inte har uvi heller så då undrar jag varför min mage ibland blir hård som en fotboll och det känns som att det spänner i hela magen. Har även ont, som mensvärk ungefär. Om det inte är sd, vad är det då? Bm tyckte jag skulle sjukskriva mig en vecka och kolla om det blev bättre av vila... Har tid hos läkaren om en vecka.

Du kanske inte hade några sammandragningar under tiden som du låg med CTG-maskinen?
    Sammandragningar har man ju till och från, livmodern förbereder sig för förlossningen.. Mina sammandragningar känns som, som du beskriver, som mensvärk och hela magen blir jättehård. Och allt detta är normalt :) Så jag tror inte du behöver vara orolig eftersom du var inne på förlossningen och fick uppsyn :)  

Jag har sammandragningar hela tiden nästan och vissa känns riktigt mycket. Var in till akuten för några veckor sen men allt såg normalt ut :) 
  • Syoss

Det är så himla sjukt att det kan vara så, att dom kan godkänna GP för en graviditet och sen vid nästa så får man avslag, trots att man är kvar på samma jobb med samma arbetuppgifter. Så var det för en kollega till mig på en annan restaurang..
    Jag ska ska skicka iväg mina ansökningspapper imorrn och hoppas så klart på det bästa men har inte speciellt mycket hopp :/ två av mina arbetskamrater har fått avslag :( och tyvärr så beror beslutet mycket på vem man får som handläggare och det är ju också jäkligt fuskigt. 
  • Sapato

vill ha Bugaboo Black edition kollade babytrader men "tjänar" bara 1000:- då man får rabatt 1000:- på den sidan vi tänkt beställa så blir nog den istället för butiken ligger i sthlm och det känns skönt ifall något händer med vagnen. när sonen föddes köpte vi vagn från tyskland och handtaget gick sönder men vi fick iofs bra service då men det är så omständigt när man måste maila och hålla på.

• Snusmumriken80
    Zaarah1984 skrev 2011-10-17 19:11:36 följande:
    Jag fattar inte, var på förlossningen i lördags för att jag har haft sammandragningar och så fick jag även ont i magen så de tyckte vi skulle åka in. Sen visade ju proverna att allt var normalt och enligt ctg-maskinen hade jag inga sammandragningar.  Idag fick jag veta att jag inte har uvi heller så då undrar jag varför min mage ibland blir hård som en fotboll och det känns som att det spänner i hela magen. Har även ont, som mensvärk ungefär. Om det inte är sd, vad är det då? Bm tyckte jag skulle sjukskriva mig en vecka och kolla om det blev bättre av vila... Har tid hos läkaren om en vecka.

Jag har samma sak, här säger de att det är sammandragningar och att jag ska ta det lugnt! Vilket jag rekommenderar dig med:)
    LillaEko skrev 2011-10-17 16:14:36 följande:
    Var hos bm nu i em.
    Pratade om amning som hon bett oss läsa på lite om, känns som en hel djungel.
    Och hon sa att det var viktigt att vi bad bm på förlossning komma och titta första gångerna så att bebis fick rätt tag. Det kunde underlätta framtiden mycket.

Hjärtljuden var idag något lägre, runt 137-142.
    Sist i v 25 låg sf på 25 (lite över normalkurvan) och idag i v 29 låg det på 27, så nu prickade vi normalkurvan exakt.

Ni som har barn innan, har ni sett ett samband mellan er och er mor om bebisarna varit tidiga el sena?
    Både jag och min syster var några dagar för tidiga och min man ville ut hela 5 veckor för tidigt egentligen, men kom sen 3 veckor för tidigt! 

Min mamma har fått för tidigt båda gångerna, jag föddes 4 veckor för tidigt och syrran några dagar
     För mig:
    Nr1: blev igångsatt 39+3, föddes 39+4, skulle säkert gått över om jag inte blev igångsatt.
    Nr2: Föddes 40+5 
    Nr3: igångsatt 40+6, skulle nog ha gått längre då med.

Så nej, inget samband=) 
    *mamma till B-05, F-07, B-08*
  • got2b

Har också varit hos bm och kollat mina värden. Är i v 25 nu.
    Vikten ligger på ca +10kg sen plus, blodtryck: 109/56, järnvärde: 125 (äter tabletter), bebis hjärtljud: 132. Sockret i urin såg bra ut sa hon.
    Hon mätte inte sf måttet denna gång utan gör det nästa gång (om en månad). Fast hon kände på magen och livmodern var där den skulle.

Har skickat iväg ansökan om gp nu med. HOPPAS den blir beviljad. Fast blir den inte det har jag både semester och komp att ta ut så jag kommer ändå gå hem tidigare.

• fair

Vaknade efter bara två timmars sömn och gick in här på fl i en av trådarna jag skriver i. Det var en tjej som reagerade över att jag hade lågt blodsocker när jag var hos bm igår.

Bara för en vecka sen fick jag veta att min svågers kompis hamnat i koma tack vare diabetes och nu när jag hade så lågt blodsocker (vet att det är det höga som är farligt och som är diabetes) så tänkte jag såklart direkt på honom. Usch, fick nästan en ångestattack nu inatt. Bör jag prata med vårdcentralen om blodsockret??

• LillaEko

Snutti80: vad skönt, skulle ju vara skönt om bebis kom efter nyår, men man vet ju aldrig. Har ju bf 5/1, så när jag fick veta att både jag och mannen kom för tidigt började jag fundera på om det kunde vara "ärftligt"

• RaraS
    LillaEko skrev 2011-10-18 05:27:14 följande:
    Snutti80: vad skönt, skulle ju vara skönt om bebis kom efter nyår, men man vet ju aldrig. Har ju bf 5/1, så när jag fick veta att både jag och mannen kom för tidigt började jag fundera på om det kunde vara "ärftligt"
    Det här är ju mitt första barn, men min syster har gått över tiden med två veckor med sina barn, innan hon blev igångsatt.

Jag och min syster föddes 2 och 4 dagar innan BF, så mellan mamma och min syster ser jag inget samband heller. 

Hoppas jag inte har min systers arvlag i alla fall! Jag vill inte gå över två veckor!    
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
Svar på tråden Januaribebis 2012