• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Wicky81

Usch jag är oxå inne nu å ska lämna in havandeskapsanmälan :s Är jättenervös att dom inte ska godta detta. Är även lite orolig över att min chef ska fylla i att det inte är några problem för mig på min arbetsplats då hon aldrig riktigt tagit min smärta på allvar.
    Hur har ni som jobbar inom vården skrivit i anmälan angående lyft osv?
    Nu vet jag att det varierar beroende på vart man jobbar osv.
    Jag anser att min arbetsplats är tungt på ett vis då det är mycket spring och brukarna behöver mycket hjälp. Det larmar hela tiden så man springer i mellan. Man ska hjälpa dom från och till toa på olika sätt och vis. Dom vill lägga sig vilket man beroende på vem det är inte gör på en ögonblinkning. För att inte tala om utrymmen när man bli mer otymplig och osmidig. Man får inte plats överallt och "jobba efter golvet" (dvs hjälpa till att sätta på skor/strumpor osv) är en mardröm för mig.
    Så jag tycker det är svårt.
    Men jag håller tummarna att allt går min väg. Är ju sjukskriven 50 % nu och det funkar.

Jag kom även att tänka på en annan liten rolig fråga att kasta ut såhär:
    Hur många av er kommer få hembesök av BVC sen efter födseln? Hur funkar det där ni bor?
    När vi hade fått dottern blev vi nästan lite besvikna när BVC meddelar att vi inte får besök av dom pga att det inte fanns tid eller resurs för detta för att vi bor för långt bort ( 5mil).
    Så jag är väldigt nyfiken på hur det blir den här gången.
    Dom kanske bara gör hembesök vid första barnet föressten??

• Frökenolson

Jag vill gärna att bvc gör hembesök hos oss istället för att vi kommer dit, vill inte bege mej ut med lite i januariovädret...

Idag har jag varit hos mvc igen och mätt sf.måttet sombara hade växt en cm. Ligger fortfarande inte bra till på kurvan, bm ringde och pratade med gyn. läkare och de vill att jag kommer in nästa vecka på tisdag.
    Önskar så att tiden kan gå lite fortare, när det   gäller dessa saker, man vill ju ändå veta så allt är ok.
    Jag tror och hoppas att jag bara bär på en lite bebis, är själv bara 158cm så det vore ju nästan  konstigt om jag skulle få en lång bebis..Sambon är lite längre 178 eller nåt men ändå..
    Sparkar gör liten iallfall inte lika mycket som de senaste dagarna men jag känner av det i allafall .

Någon mer som har litet sf-mått 24 cm i v.29+0 

• Jessica82
    Tärning6 skrev 2011-10-19 09:04:39 följande:
    Låter som en underbar morgon, ja vi prövade potträning här med men han ville ej så ja vi har kört blöja ett tag nu så ska vi pröva snart igen, Vet ej vad vi gjorde för fel men han kissade bara så fort vi tog på kläder inte på toan men i kalingar å byxor vet ej vad jag ska göra

vi hoppade pottan och har en sittring på toastolen istället, det funkar mycket bättre hos oss iallafall, kan bero på att han ser hur storebror gör och vill göra likadant...

händer fortfarande lite olyckor ibland men inte alls varje dag.

kanske prova en sådan ni med?!     
  • Tärning6
    Jessica82 skrev 2011-10-19 12:15:21 följande:
    vi hoppade pottan och har en sittring på toastolen istället, det funkar mycket bättre hos oss iallafall, kan bero på att han ser hur storebror gör och vill göra likadant...

händer fortfarande lite olyckor ibland men inte alls varje dag.

kanske prova en sådan ni med?!     
    Ja sittring till toan har vi oxå å den funkar littttte bättre men han visar fortfarande inte direkt nått intresse..
    Men som sagt vi ska börja igen snart å funkar det inte då ja då vet jag inte vad jag gör
  • roxylady

Idag halv tre ska jag på första föräldragruppsomgången! Ska bli riktigt spännande :D

• roxylady
    Alltochinget skrev 2011-10-19 09:14:20 följande:
    Härligt paet! :)
    Hihi ja :)
    missable skrev 2011-10-19 10:34:34 följande:
    roxylady skrev 2011-10-19 09:12:39 följande:
    Då var det min tur att skriva att jag har 100 dagar kvar idag!:)
    Lovely! Sakta men säkert =)
    Haha ja tillslut så :D
  • Bebben86

Det brukar inte fungera om dom inte är redo.. Jag fick börja om två gånger med sonen.

Hans 1 år yngre bonuslillebror kom in i vårt liv när han precis fyllt 4 år, och bonusen precis fyllt 3 år. Då hade dom försökt flera ggr innan, men det ville inte fungera. Dock så gick det fort efter att vi flyttat ihop, eftersom bonusen också ville stå upp och kissa som den coola äldre killen gjorde :)

Min son vart för övrigt blöjfri vid ca 3 års ålder också.

• Västeråsmamman

Håller tummarna för er som ska träffa läkare att det funkar med sjukskrivningarna.
    Här misstänker jag att det är hf i antågande. Inte kul alls. Fick den värsta varianten förra gången när det bröt ut tog det 5 dagar tills lillplutten var ute.
    Ska ringa bm för att få en koll.

• zatori

Västeråsmamma: Varför misstänker du det? Hoppas att så inte är fallet! :) Vilken vecka är du i?

• curiosa
    Wicky81 skrev 2011-10-19 11:52:08 följande:
    Usch jag är oxå inne nu å ska lämna in havandeskapsanmälan :s Är jättenervös att dom inte ska godta detta. Är även lite orolig över att min chef ska fylla i att det inte är några problem för mig på min arbetsplats då hon aldrig riktigt tagit min smärta på allvar.
    Hur har ni som jobbar inom vården skrivit i anmälan angående lyft osv?
    Nu vet jag att det varierar beroende på vart man jobbar osv.
    Jag anser att min arbetsplats är tungt på ett vis då det är mycket spring och brukarna behöver mycket hjälp. Det larmar hela tiden så man springer i mellan. Man ska hjälpa dom från och till toa på olika sätt och vis. Dom vill lägga sig vilket man beroende på vem det är inte gör på en ögonblinkning. För att inte tala om utrymmen när man bli mer otymplig och osmidig. Man får inte plats överallt och "jobba efter golvet" (dvs hjälpa till att sätta på skor/strumpor osv) är en mardröm för mig.
    Så jag tycker det är svårt.
    Men jag håller tummarna att allt går min väg. Är ju sjukskriven 50 % nu och det funkar.

Jag kom även att tänka på en annan liten rolig fråga att kasta ut såhär:
    Hur många av er kommer få hembesök av BVC sen efter födseln? Hur funkar det där ni bor?
    När vi hade fått dottern blev vi nästan lite besvikna när BVC meddelar att vi inte får besök av dom pga att det inte fanns tid eller resurs för detta för att vi bor för långt bort ( 5mil).
    Så jag är väldigt nyfiken på hur det blir den här gången.
    Dom kanske bara gör hembesök vid första barnet föressten??
    Jag lyckades slippa undan hembesöken när mina stora var små. Jag var ju inte så gammal då och det kändes som att de bara skulle komma för att kolla hur det såg ut mm.
    Hoppas jag slipper denna gången med men det beror lite på vem vi får som bvc tant nu, den ena är helt underbar (och var tom med på förlossningen när min flicka föddes) men den andra tycker jag mindre om.
Svar på tråden Januaribebis 2012