• Anonym (Salope)

Dominans och Undergivenhet...

Här diskuteras det. Så fritt och öppet som möjligt.
    Tankar kring det hela, erfarenheter, fantasier och annat.
    Det är ett ganska laddat ämne och jag hoppas att anonymiteten i tråden kan respekteras, så att ingenting är för svårt eller pinsamt att fråga om.

Enjoy...

• Svar på tråden Dominans och Undergivenhet...
  • kaji
    Anonym (Ny här) skrev 2011-06-06 12:38:02 följande:
    Ja, men det är därför jag inte låter vem som helst dominera mig och absolut inte till den gränsen. Och jag vet ju att jag rent praktiskt bör ha gränser (gränser igen ). 

Har erfarenhet av det, dock inte så långt som jag velat och egentligen behövt. Tror det är därför det blev mycket slitningar mellan mig och exet, han var inte så dominant som jag behövde, men han försökte och det blev bara fel för han backade när han inte skulle sas. Det och annat naturligtvis.

Jag är inte ute efter att känna mig livegen eller inte få välja mina egna kläder eller strumpor. Men jag vill ha tryggheten i att inte bestämma. Så kanske man kan uttrycka det. 

Straffad, det vill jag inte alls. Just för det du säger. Men OM han anser att det bör ske så ska han göra det och inte ta hänsyn till vad jag säger då. Men ett viljelöst mähä är det ju knappast någon som vill ha eller vara. Jag är ju mig som person ändå. I min värld finns det inte många tillfällen som egentligen kräver så hårda straff som vi pratar om här. Och egentligen gillar jag väl inte ordet straff heller, mer en markering, konsekvens, återställa balansen. Och det görs ju på det sätt Herrn tycker fungerar. Det gäller ju för honom att hitta en metod som fungerar också, annars är han ju själv ogtt värdelös på att både läsa av och använda sin dominans.
    Måste man "straffa" ofta så är det nog inte rätt metod som används. 
    man kan inte vara nog försiktig med vem man väljer att låta sig domineras av...i min värld är det det sista man har rätt att välja:)

fullt enig med dig om att straff, iaf om man med det menar hård bestraffning på fullt allvar, inte ska behövas särskilt ofta, kanske inte alls.

sedan finns det nyanser, korrigeringar, konsekvenser, markeringar o även bekräftelse, njutning o lek som innehåller kanske något av samma sak, oftast tillräckligt mycket för att något annat inte ska behövas.

tycker också att man ska få vara en person med vilja, åsikter o viss handligsfrihet även om man är ug. men personligen vill jag att min man sätter gränserna där för hur mycket utrymme jag har för sådant. oftast rätt stort utrymme, han diskuterar det mesta med mig o låter mig bestämma. men det finns också tillfällen när han inte tillåter några andra ord från mig än "ja, Master" och detaljstyr ända ner till stumpnivå. kanske inte alltid exakt vad jag vill för stunden men ändå helt rätt för mig ger mig den där tryggheten att det är han som bestämmer, också han som bestämmer hur mycket han vill bestämma och vad han vill bestämma.
  • Anonym (Ny här)
    kaji skrev 2011-06-06 13:16:04 följande:
    man kan inte vara nog försiktig med vem man väljer att låta sig domineras av...i min värld är det det sista man har rätt att välja:)

fullt enig med dig om att straff, iaf om man med det menar hård bestraffning på fullt allvar, inte ska behövas särskilt ofta, kanske inte alls.

sedan finns det nyanser, korrigeringar, konsekvenser, markeringar o även bekräftelse, njutning o lek som innehåller kanske något av samma sak, oftast tillräckligt mycket för att något annat inte ska behövas.

tycker också att man ska få vara en person med vilja, åsikter o viss handligsfrihet även om man är ug. men personligen vill jag att min man sätter gränserna där för hur mycket utrymme jag har för sådant. oftast rätt stort utrymme, han diskuterar det mesta med mig o låter mig bestämma. men det finns också tillfällen när han inte tillåter några andra ord från mig än "ja, Master" och detaljstyr ända ner till stumpnivå. kanske inte alltid exakt vad jag vill för stunden men ändå helt rätt för mig ger mig den där tryggheten att det är han som bestämmer, också han som bestämmer hur mycket han vill bestämma och vad han vill bestämma.
    Håller med dig. Jag tror vi förstår varann rätt så bra och fungerar likadant egentligen.
  • kaji
    Joppelina skrev 2011-06-06 13:04:57 följande:
    Att man börjar krampa, nu antar jag att det menas kramp i medicinsk mening så anser jag nog att man gått överstyr någonstans. Beroende av vilken anledning då nödbromsen borde dras i ska ju inte bara vara den UG ansvar utan båda ska ju ha kontroll i ett sånt exeptionellt läge.
    absolut ett sådant läge när jag tycker att det verkligen ska nödbromsas.

men har man bestämt sig för nyckelknippsvarianten så kan det ju bli lite galet...om den dominante parten är oerfaren, inte förstår läget och därför fortsätter eftersom den undergivna inte släppt nyckelknippan.

inte bra alls!

var därför jag ville "varna" lite för sådant som kan ge falsk trygghet.

nyckelknippor o safeworlds i all ära men när det verkligen gäller är det förmågan att vara lyhörd, läsa av sin partner och visa hänsyn/omtanke som är det säkraste.
  • kaji
    Anonym (Ny här) skrev 2011-06-06 13:18:38 följande:
    Håller med dig. Jag tror vi förstår varann rätt så bra och fungerar likadant egentligen.
    mm, tror jag med, sedan är det ju som det är med att skriva fort o tolka vad andra skriver (helst samtidigt som man jobbar eller passar ungar). blir konstiga missförstånd ibland:)
  • Anonym (Ny här)
    kaji skrev 2011-06-06 13:25:15 följande:
    mm, tror jag med, sedan är det ju som det är med att skriva fort o tolka vad andra skriver (helst samtidigt som man jobbar eller passar ungar). blir konstiga missförstånd ibland:)
    Ja Det skrivna ordet är inte lika bra som det sagda face to face, alltid
  • Joppelina
    kaji skrev 2011-06-06 13:22:44 följande:
    absolut ett sådant läge när jag tycker att det verkligen ska nödbromsas.

men har man bestämt sig för nyckelknippsvarianten så kan det ju bli lite galet...om den dominante parten är oerfaren, inte förstår läget och därför fortsätter eftersom den undergivna inte släppt nyckelknippan.

inte bra alls!

var därför jag ville "varna" lite för sådant som kan ge falsk trygghet.

nyckelknippor o safeworlds i all ära men när det verkligen gäller är det förmågan att vara lyhörd, läsa av sin partner och visa hänsyn/omtanke som är det säkraste.
    Att krampa gör man ju inte direkt så ofta, och jag undrar väl mer vad för sorts handling som leder till detta? Om man nu är med en "oerfaren" dessutom.

Att ge sej in i något som kan resultera i kramp med en oerfaren tycker jag nog är mer viktigt att varna för. Då om någon gång anser jag vikten att ha en stoppsignal. Om man då ändå hamnar i den situationen. Är man osäker på att en oerfaren inte kan kontrollera sej så bör man nog avstå något mer avancerat.
  • kaji
    Joppelina skrev 2011-06-06 13:35:17 följande:
    Att krampa gör man ju inte direkt så ofta, och jag undrar väl mer vad för sorts handling som leder till detta? Om man nu är med en "oerfaren" dessutom.

Att ge sej in i något som kan resultera i kramp med en oerfaren tycker jag nog är mer viktigt att varna för. Då om någon gång anser jag vikten att ha en stoppsignal. Om man då ändå hamnar i den situationen. Är man osäker på att en oerfaren inte kan kontrollera sej så bör man nog avstå något mer avancerat.
    syrebrist, electroplay, stark smärta, stark rädsla, panikkänslor.

såklart man inte ska ge sig in i sådant med någon man inte känner väl o litar på.

...men alla är oerfarna till att börja med och då är det viktigt att veta att den dominante först o främst måste kunna läsa av den undergivne, för även om man tänker ut en smart nödbrom är det inte säkert att den fungerar.
  • Joppelina
    kaji skrev 2011-06-06 13:50:34 följande:
    syrebrist, electroplay, stark smärta, stark rädsla, panikkänslor.

såklart man inte ska ge sig in i sådant med någon man inte känner väl o litar på.

...men alla är oerfarna till att börja med och då är det viktigt att veta att den dominante först o främst måste kunna läsa av den undergivne, för även om man tänker ut en smart nödbrom är det inte säkert att den fungerar.
    Självklart så är alla oerfarna någon gång, men då bör man inte ge sej in på dessa saker  heller,,, bara för att.  Det handlar även om kunskap även om man litar och har förtroende för en person så finns inte kunskapen om tex breath play så hjälper det föga. Då kan ju skadan redan vara skedd även om den dominante kan läsa av den ug. 
  • Anonym (ug äntligen)
    kaji skrev 2011-06-06 11:58:05 följande:
    känns det bra nu då?
    Det känns psykiskt bra det lär nog dröjja innan jag tjaffsar emot igen.
    Tack för att du fråga! Han är jätte go o kramar mig mycket o talar om hur fin jag är och att han älskar mig..
    Han gjorde det bara för mitt eget bästa, det vet jag ju innerst inne.

ugflickan
  • Anonym (ug äntligen)
    kaji skrev 2011-06-06 12:02:35 följande:
    glädjen finns vid alla de tusentals andra tillfällena.

det finns  humor, lek, utbyte, vardag, ömhet, förtroende, närhet, kärlek och glädje nästan alltid.

någon enstaka gång finns missnöje, ilska, oenighet och straff.
    Precis så...
Svar på tråden Dominans och Undergivenhet...