Tillbaka en stund med perspektiv från "andra sidan", dvs. mannen till frun som upptäckt en saknad, en längtan. De senaste veckorna har jag lärt mig mycket om mig själv men också en del om min fru och den kris både hon och jag hamnat i.
Från första stund har jag känt att detta inte (för mig) är en moralisk fråga, inte i grunden. Inte när det gäller de känslor och processer som väcker frågorna, väcker passionen, väcker en längtan efter något nytt och spännande. I en relation så är man lika delaktig och ansvarig, båda två, för att få den att blomstra och fungera.
En del anser kanske att jag är för vek som inte blir förbannad men jag håller inte med, jag har varit både öppen, förstående och förlåtande - men även mycket rak och tydlig med mina behov. Och satt gränser. Det går att göra både och.
Jag har förstått att det går så snabbt ibland (ofta) innan man fördjupat en liten flirt, utforskat sin nyfikenhet och sedan PANG. Sen sitter man med såå starka känslor, skuld och skam i relation till någon därhemma. Man har ingen aning om hur det var möjligt, vad hände, varför hamnade jag här. Men det känns fantastiskt och underbart på samma gång. Förvirrande.
Hur skulle man kunna förklara det här för sin partner, när man knappt ens begriper själv.. När man inte ens är riktigt säker på vad man vill, hur man vill gå vidare..
För mig är det i detta skede som det börjar. I detta skede står man faktiskt inför ett val, vare sig man inser det eller ej. Hittills så har nästan allting skett på en primitiv nivå, det är nästan omöjligt att "ställas tillsvars" för sina handlingar eftersom man varit "tillfälligt sinnessjuk".
- Så är inte längre fallet i nästa fas.
I den fas som nu tar vid börjar man fatta fler medvetna beslut, visserligen styrda av en massa känslor men ändå. Man börjar (i värsta fall) mer rationellt och metodiskt att planera sina lögner, sin otrohet och bygga upp argument för att rättfärdiga alltihop.
Det är nu man börjar få höra (inte tidigare) att "partnern minsann inte ser mig, jag är så ensam, han/hon får skylla sig själv om han/hon inte gör si eller så...".
Låt mig få säga att du (som känner igen dig) har ett val. Du kan faktiskt välja vem DU vill vara, vilket liv du vill leva och hur du vill behandla dina närmaste (dina barn och deras pappa/mamma). I detta skede har du ett val att dra i "nödbromsen", stanna upp i ditt liv och försöka förstå dig själv - och det som händer.
Om din nyupptäckta förälskelse verkligen är så viktig, verkligen är början på ett nytt, långt och lyckligt liv - ja då bör ni väl kunna ta en paus några månader för att "ordna upp papprena"..? Om detta så oerhört stora och viktiga inte klarar ett break, hur mycket kan det då egentligen vara värt?
- Du har enormt mycket att vinna i form av självrespekt och framtida relation med ditt "eventuellt blivande" ex. om du väljer att göra det på rätt sätt, gå av rätt anledningar och på ett sätt som innebär att du kan se dig själv i spegeln efteråt.
Hur många miljoner människor i historien, tror du, har rusat in i en förälskelse/otrohet och verkligen trott att de skulle kunna hålla det hemligt..? "Han/hon får ändå inte reda på något, jag vill bara testa och känna efter. Det är inte på allvar.. Om det inte blir något med den nya så kan jag gå tillbaka... Varför avsluta innan jag vet om det kan bli något med den nya..."
Om man har minsta gnutta förmåga till rationellt tänkande bör man alltså vara fullständigt medveten om att sannolikheten för upptäckt är överhängande, hur "försiktig" man än tror man är. Utgå ifrån att du kommer att bli upptäckt och reflektera över de konsekvenserna. Om du inte är helt säker på att du kan ta de eventuella konsekvenserna (ev. en totalt död relation med barnens pappa/mamma och livslång bitterhet) - då bör du faktiskt välja att avstå. Risken är så oerhört mycket större än du tror, det finns så många faktorer du inte kan påverka (älskaren/älskarinnan kan bli avslöjad - pang, ett "anonymt" samtal till din man/fru..).
Personligen tycker jag det går en knivskarp gräns när man har barn. Jag har själv en erfarenhet från min uppväxt där pappa var otrogen och det blev ett jävla liv hemma. De fortsatte visserligen tillsammans men min uppväxt är präglad av en relativt eländig relation mellan mamma och pappa. Hade de gått isär skulle det troligen inte varit mindre frostigt.
- Nu har jag överlevt men deras (hans) egoistiska beteende, och oförmåga att hantera sina känslor ansvarsfullt, har påverkat och drabbat mig, och gör det än idag trots att jag nu är över 40.
Jag tycker det ingår i föräldraskapet att göra allt man kan för att bibehålla en respekt, en god relation till varandra - för att barnen ska få möjlighet att utveckla ett bra känsloliv själva samt få en vettig bild av hur man hanterar relationer, konflikter och gemensamma barn.
Detta innebär inte (tycker jag) att man till varje pris ska hålla ihop - men man behöver ta ansvar för sina handlingar, försöka kontrollera sina mest primitiva lustar och sköta en separation med respekt och ärlighet.
För egen del är jag oerhört tacksam för att min fru kommit till insikt om detta och nu väljer att ta itu med sig själv, sin längtan och sina behov - först i relation till mig/oss. Har ingen aning om var vi hamnar men om jag/vi inte lyckas finna vägen till hennes längtan inom vårt äktenskap så behöver inte vår relation raseras.
Hon kommer alltid att ha min kärlek och respekt för att hon valt att reda ut vår relation - innan hon gick vidare och utforskade något nytt. Om det är så det blir, vi håller på precis nu.. :)