• Milk and Coffee

Inte kär i min man

Det har varit från och till mellan mig och min man, vi har små barn så jag tänkte att det går över. Mer och mer började jag känna intresse för min manliga omgivning men det stannade vid flörtande men så helt plötsligt kom en man in i mitt liv som jag visserligen kännt sedan tidigare men som hänförde mig så till den milda grad att jag tror inte jag upplevt något sådant tidigare. Han var dock tydlig med att han ville stanna med familjen och i början var det nog mest spänning men vi båda blev kära och träffades mer och mer. Till slut efter ca 1 år så brakade allt som det nog alltid gör och vi blev påkomna av min man, hans hustru förlät med löftet om att bryta all kontakt. Innerst inne hade jag nog feg som jag är hoppats att han skulle slänga ut mig. Men han sa att han älskade mig trotts allt jag gjort trotts att jag sa att jag bara kände vännskap för honom och vi har länge och väl diskuterat hur han ens vill vara kvar med någon som mig. Nu känns det som att jag måste vara den prefekta hustrun för att gottgöra. All kontakt med den adnre är bruten men jag saknar honom något enormt. Jag älskar min man som vän men jag känner ingen attraktion till honom vill nog egentligen han ska träffa någon som verkligen älskar honom. Jag får verkligen tänka mig bort om det ska fungera med sex och det känns för jäkligt och det värsta är att jag tror att han vet att jag gör det men han vill ändå ha mig. Vi har det bra i allt annat, bråkar aldrig, har kul som vänner, stor vännskapskrets, hus, fasta jobb osv osv man är ju en idiot om man lämnar det samtidigt är jag så sjukt olycklig och jag hatar verkligen mig själv för att jag inte kan uppskatta den underbara man jag har som förtjänar så mycket bättre än mig. Är det någon som varit i liknande situation som kommit ur det, där det blivit bättre?

• Svar på tråden Inte kär i min man
  • Anonym (Jag)

Min nyvunna lust spelade stor roll även för mig. Den visste jag knappt att jag hade. Och jag tror aldrig att jag hade kunnat hitta den med min make. Vi hade alldeles för många plan där vi inte var samspelta. Kommunikation var överhuvudtaget inget för oss. För bådas skull är jag glad att jag orkade lämna. För att han som make inte skulle fortsätta ett ganska förnedrande liv där han skulle brottas med tanken vad jag gjort, känt och upplevt. Att han inte duger. Det tror jag äter upp just en "snäll" make som honom.

• de Robespierre

Det finns aldrig någon garanti att något skall fungera (nytt förhållande) eller att man kan rädda ett redan existerande (efter en otrohet). Men man måste ta ett beslut ifall man vill lämna och testa ett nytt eller om man skall ge det gamla en ärlig chans. Att stå halvvägs emellan de båda har i mina ögon ingen chans att rädda det gamla. För det är oundvikligt att man både äter kakan och behåller den. Och precis som Anonym (me) skriver så blir det så att någon vinner kärleken och då oftast den nya. Vilket i sig inte är konstigt då vi människor alltid är nyfikna på nya upplevelser så länge  - speciellt om vi kan behålla (den inbillade tryggheten) i det man redan har.

Sen kan man i eftertankens kranka blekhet alltid tycka att man borde ha gjort tvärtom. Att man borde ha separerat helt direkt. Eller behållit den gamla partnern. Men det är ofta en insikt man kan stå för efter man har utvärderat det hela och har svaret i handen. Men innan dess så vet man inte. Kärlek är inte så svårt att finna. Det svåra är att behålla den. Och om vi är olyckliga där vi befinner oss men aldrig vågar testa alternativet så är risken stor att vi fortsätter att leva missnöjda.

Testa alternativet - vad betyder det?

Det beror på vilka värderingar man själv lägger in i detta. För vissa kan det vara att följa förälskelsen och bryta upp med risk att man senare kanske upptäcker att man har valt fel. För andra kan det vara att bryta med den andre och fokusera helt på sin partner och ge förhållandet en ärlig chans med samma risk att han senare inser att man valde fel. men det finns inget som säger att det inte skall fungera. Det är upp till var och en att bedöma. Utifrån den egna situationen och det förhållande man har. För det finns de som faktiskt har blivit lyckligare med en ny partner och när en tid har gått så har även den som blev lämnad insett att det kanske var bäst så (och den personen har hittat en ny partner och är lycklig). Och likadant för de som bestämmer sig för att hitta tillbaka till varandra. Men har varit så nära att förlora varandra att man nu är mycket mer försiktig och omtänksam om varandra. Ungefär som när man har varit nära att förlora någon i en olycka eller likn. Visst kan taggarna finnas kvar men kan man kommunicera och är öppen om det hela så kan det leda vidare till en starkare samhörighet och kärlek än den hisnande förälskelse som man i det andra valet hade känt men som hade följts utav att den falnar och sedan vad? 

Möjligheterna finns där. Sedan är det upp till var och en att välja. Men man får inte glömma att man är två personer i det hela. Och att lura den andre (och sig själv) genom att inte ta ett beslut och köra dubbelt brukar aldrig sluta bra.

• Anonym

Hej på er!

Jag har läst en del av era kommentarer och känner igen mig i en del.
    Jag har ett Okej förhållande till min sambo sedan 11 år. Vi har två barn som fortfarande är
    små och kräver mycket men jag tror inte det är det som gjort att jag hamnat i denna sits.
    När jag kom tillbaka från min senaste föräldraledighet kom jag att få en kollega som jag sedan dess
    har utvecklat en stark förälskelse (läs kärlek) inför. Eftersom han verkade tycka om mig också så
    hamnade jag i en för mig helt underbar situation på jobbet- Besvarad kärlek. Denna man visade
    sig också ha en så stark attraktionskraft på mig som jag aldrig tidigare upplevt och inte trodde fanns!!!
    Så underbart det var att stå nära honom, känna hans doft, hans manlighet och blickar. Vi försjönk i varandras
    blickar och jag saknade honom oerhört redan på fredag och fick vänta på måndag när vid sågs igen.
    Jag tror att han från början var attraherad av mig och beundrade mig, vi hade många samtalsämnen
    som var djupa och det fördjupade känslorna, det fanns saker vi båda saknade i våra relationer men hans
    känslor för sin fru verkade starkare än mina. Nu, ca 1 1/2 år senare så har vår relation förstärkts ytterligare,vi
    talar öppet om att vi saknat varandra och jag tror han älskar mig också eller är väldigt förälskad.
    Men det kan aldrig bli vi, det vill nog inte han och inte jag heller då våra familjer kommer främst. Men nog
    känns det märkligt att vara svartsjuk på hans fru (fast jag tycker synd om henne samtidigt) och ibland
    får jag en så oerhörd tomhet inom mig, särskilt på fredagarna när jag känner hur mycket jag saknar
    hos min man som jag aldrig varit så här intresserad av.
    Kanske blir det jag och min kärlek senare i livet men mest troligt inte och då är vi ju också kanske förändrade...
    Jag tycker nog inte att kärlek är fult när den kommer i den här formen, många kanske tycker synd om hans fru men vi är ju inte fysiskt otrogna bara psykiskt och har aldrig närmnt de tre orden jag älskar dig....
    Jag tycker mest synd om mig själv som aldrig får uppleva dessa känslor i mitt liv "på riktigt" jag är glad att
    han finns och att jag känner om jag gör men är det inte orättvist att hans fru får ha honom för sig själv?
    Kommentera gärna

• Anonym (Jag)

Anonym, det var ungefär såg det gick till för mig oxå. Jag tog först avstånd från min man, ett ganska tydligt som jag ev tror var ett rop på hjälp, för det var i ett väldigt tidigt stadium i min förälskelse. Sen flydde jag in i min "mailförälskelse". När maken kom på den, fanns ingen fysisk kontakt då, vändes min värld upp och ned. Vi åt en göraslutlunch, höll handen och bet ihop. Men det tog inte många dagar, jag ville inte vara utan honom. Det tog två månader för mig med många tårar i tvättstugan över svek mot familj, förlorade drömmar osv. Även om sättet att lämna på var fult, så tror jag i slutändan att vi båda på vars ett håll blir lyckligare. Två månader efter jag flyttat ut hade maken hittat ny. Vi har fortsatt att gå i familjerådgivning för vår framtida relations skull och jag tror att vi kan få en fin vuxen relation.

• Milk and Coffee

Anonym: ja det är ju verkligen strongt att ni inte gjort något fysiskt. Din relation med din man har ingen chans så länge han finns i bilden så om du mår bra av att ha en förhållande med denna man som inte är fysiskt och det stannar där och du känner att du kan leva med det så tycker jag att du kör på men du kanske ska tänka dig hur du egentligen hade velat ha det och om det är så hälsosamt att tråna efter någon du aldrig helt kan få, du lever ju ett halvt liv. Lite så var det för mig fast jag gick ju även den fysiska vägen men han ville ha kvar sin familj och det sa han från början så när det small så försvann han totalt. Jag saknar honom fortfarande men även ifall jag skulle lämnat hade jag ju inte haft honom och då fick ajg överväga om ajg ville vara själv och ännu så länge har itne det övervägt för de andra ii tråden som lämnat de har ju lämnat för sin andre och har tryggheten av honom så var det ju inte för mig. Nu har det ju gått ett halvår och jag försöker med min man men det går upp och ner.

• Anonym

det slår mej titt som tätt, både i verkliga livet o på nätet, hur många vi är.
    Det dräller av oss o jag börjar tro att livslånga relationer inte är nåt att ha.
    Jag har varit singel i 2,5 år nu efter 25 års samlevnad med en o samma man.
    Jag känner SÅÅÅÅ igen mej i era berättelser o vet att ljuset finns i slutet av tunneln! Jag skulle inte återgår för alla miljoner som finns. Att vara fri är mer värt än nåt annat! Vägen kan vara snårig o lång men det är värt varenda steg.
    bara en reflektion.....

• Anonym (olyckligt kär)

Hej 

Jag är så glad att jag hittat denna tråd där jag ser hur många av oss som sitter i liknande situationer..... det är ju sällan något man kan prata med någon hemma om...

Jag har varit tillsammans med min man i 25 år och det har varit bra, vi har aldrig bråkat men jag känner att jag mina känslor har svalnat sakta men säkert. Vi har tre underbara barn och ett bra liv med radhus och sommarställe... men ibland känns det som om det står mig upp i halsen och jag lever bara detta liv för att jag ska och inte för att jag väljer det av egen vilja.....

Det svåraste just nu är är att jag har blivit hopplöst och olyckligt förälskad i en mycket yngre kollega. Vi har haft intensiv nätdejting ett tag nu, träffats lite privat (dock inte haft sex fast vi så innerligt vill) Vi är båda medvetna om att det vi aldrig kan bli ett par p g a åldersskillnaden, men hade det inte varit för det hade vi satsat stenhårt.
    Dessutom har han nu fått nytt arbete i en stad 35 mil härifrån så han flyttar om en månad och jag är så förkrossad för han har verkligen fått mig att leva upp......vi har pratat om att träffas för att få ha sex en gång i livet tillsammans och det får mig matt och gråtfärdig....
    Vi kommer troligen fortsätta nätdejta ett tag hoppas jag, men att inte få se honom mer 

Jag har så dåligt samvete för allt detta men kan inte stoppa det heller......

Min man och jag är nog båda medvetna om att vi är inne i en labil fas där det kan gå åt vilket håll som helst, jag hoppas bara att vi kan fortsätta vara vänner hur det än går.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (olyckligt kär) skrev 2011-10-30 07:29:13 följande:
    Hej 

Jag är så glad att jag hittat denna tråd där jag ser hur många av oss som sitter i liknande situationer..... det är ju sällan något man kan prata med någon hemma om...

Jag har varit tillsammans med min man i 25 år och det har varit bra, vi har aldrig bråkat men jag känner att jag mina känslor har svalnat sakta men säkert. Vi har tre underbara barn och ett bra liv med radhus och sommarställe... men ibland känns det som om det står mig upp i halsen och jag lever bara detta liv för att jag ska och inte för att jag väljer det av egen vilja.....

Det svåraste just nu är är att jag har blivit hopplöst och olyckligt förälskad i en mycket yngre kollega. Vi har haft intensiv nätdejting ett tag nu, träffats lite privat (dock inte haft sex fast vi så innerligt vill) Vi är båda medvetna om att det vi aldrig kan bli ett par p g a åldersskillnaden, men hade det inte varit för det hade vi satsat stenhårt.
    Dessutom har han nu fått nytt arbete i en stad 35 mil härifrån så han flyttar om en månad och jag är så förkrossad för han har verkligen fått mig att leva upp......vi har pratat om att träffas för att få ha sex en gång i livet tillsammans och det får mig matt och gråtfärdig....
    Vi kommer troligen fortsätta nätdejta ett tag hoppas jag, men att inte få se honom mer 

Min man och jag är nog båda medvetna om att vi är inne i en labil fas där det kan gå åt vilket håll som helst, jag hoppas bara att vi kan fortsätta vara vänner hur det än går.

Usch, olyckligt kär, jag fick ont i magen när jag läste ditt inlägg. Känner så väl igen mig i det du skriver.
    Hur gamla är du och din flirt?
  • Anonym (Jag)
    Hej 

Det är 18 års skillnad mellan mig och den man som jag lämnat min man för. Han lämnade sin sambo efter 25 år. Det är nog inte åldersskillnaden du skall hänga upp dig på, utan tänka över ditt liv. Vad du är beredd att försaka och vad du inte vill vara utan. Det är en tuff situation och ens handlande kan få många förödande följder. Önskar dig all lycka.
  • Anonym (olyckligt kär)
    Anonym (Jag) skrev 2011-10-30 22:24:04 följande:
    Hej 

Det är 18 års skillnad mellan mig och den man som jag lämnat min man för. Han lämnade sin sambo efter 25 år. Det är nog inte åldersskillnaden du skall hänga upp dig på, utan tänka över ditt liv. Vad du är beredd att försaka och vad du inte vill vara utan. Det är en tuff situation och ens handlande kan få många förödande följder. Önskar dig all lycka.
    Anonym (Osäker) skrev 2011-10-30 16:24:59 följande:
    Usch, olyckligt kär, jag fick ont i magen när jag läste ditt inlägg. Känner så väl igen mig i det du skriver.
    Hur gamla är du och din flirt?
    Tack för era tankar, det värmer :)

Ja, usch det är så jobbigt.

Jag hade utan tvekan valt honom, men jag kommer kliva åt sidan då han bara är 23 år och jag är 44. Han har hela livet med familj och allt vad det innebär framför sig och jag har ju detta bakom mig.

Jag har varit hemma hos honom nu två gånger och vi har det verkligen underbart, vi har inte haft sex då vi inte vill vara otrogna fullt ut.

Om ca 20 dagar flyttar han och jag måste härda ut tills dess då vi träffas på arbetet varje dag, men sen kommer jag nog nästan bryta ihop :( 
    Han är också jätteledsen då vi vet att vi är själsfränder och skulle vara perfekta för varandra under andra omständigheter.

Men i all denna smärta är jag ändå så glad att uppleva denna omvälvande och starka känsla och jag vet att vi kommer ha kontakten kvar.
    Och vem vet.... någonting förde oss tillsammans innan han flyttar, kanske har framtiden något för oss ...?

Suck Gråter

Svar på tråden Inte kär i min man