• Rakad Apa

Är jag "äcklig"?

Vi är ett gäng yngre människor på mitt jobb som umgås och vi snackar om vad som helst. Vi kom in på ämnet sex och antalet partners man har haft. Och en kollega kallade mig för äcklig för att jag har haft sex med 34 st. Blev rejält sur och förolämpad, kan tillägga att jag är 28. Jag tycker att det är en helt normal siffra för min ålder. Så jag blev lite nyfiken på vad andra tycker och tänker, motivera gärna. Hade ni blivit äcklade om ni träffade en ny som har haft sex med 34 st?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-19 21:19
    Skrev tråden i juni så det har blivit lite mer sen dess. Antalet är nu 38 st Antar att jag är "äckligare" än någonsin!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är jag "äcklig"?
  • modesto
    PeeGee skrev 2011-06-07 13:52:37 följande:
    Herpes finns aktivt eller latent hos i runda slängar mer än 50% av befolkningen och smittas på massa andra sätt än genom penetrativt sex. (En del verkar inte veta att munherpes kan överföras till könsorganen, till exempel. Det är alltså inte könsherpes, men ger ungefär samma besvär och är lika omöjligt att bli av med.) Bara i ytterst ovanliga fall ger herpes mer besvär än sveda, obehag och tillfälliga utbrott. Dessa tenderar dessutom att bli glesare med åren och svarar - utom i de svåra fallen- helt okej på receptfria antivirusbehandlingar som tex Zovirax. (Ja, man kan använda receptfri Zovirax på ett utbrott i könsorganen. Om det inte hjälper kan man få starkare varianter på recept av sin läkare.)

HPV är ett vanligt virus som i de flesta fall inte ger några symptom alls. Även om varje fall av livmoderhalscancer är en tragedi så är det inte så prevalent att det är värt att få moralpanik över.

Saken är den att  vi har numera ett effektivt vaccin som motverkar spridningen av HPV. Man räknar med att man vid vuxen ålder redan blivit utsatt för HPV så många gånger att man antingen blivit immun eller det redan är för sent att vaccinera. Därför är det mer effektivt att ge det till unga flickor innan de blir sexuellt aktiva.

Tyvärr motarbetar moralens väktare, i tex USA, idén att ge HPV-vaccinet till flickor mellan 10-13 år (när det skulle ge som högst effekt) eftersom de tror att det "uppmuntrar" unga tjejer att bli sexuellt aktiva tidigt. Nu när de "inte kan få HPV"... 

Ett klart och tydligt exempel på när det, faktiskt,  har dödlig utgång att tvinga sin egna sexualmoral på andra...
    håller med informationen.
    när det gäller HPV, vaccinerar man inte vuxna personer, inte gratis i alla fall, om man bara hade en sexpartner kan man redan vara bärare på viruset. när det gäller statistik, man kan råka vara just 1% som drabbas och kommer att lida och det hjälper inte hur statistiken i övrigt ser ut. jag tycker själv att det måste verkligen vara värt risken att utsätta sig för varje ny partner.
  • Fidelis ad urnam
    Dreams Never Ends skrev 2011-06-07 14:05:17 följande:
    Jag kanske inte tycker att det DU tycker är sunt.
    Nej det förstår jag att du inte tycker.
  • HonSomVet
    Anonym skrev 2011-06-07 14:04:40 följande:
    Äcklad hade jag inte blivit, men förvånad. Det är inte en normal siffra för en 28åring. Eller ens en 50åring. Inte i min umgängeskrets iallafall. Men jag hade varken dömt dig eller tyckt att du var äcklig. Du är samma person ändå.
    Jag är sjukt glad att jag har en så pass blandad och öppensinnad umgängeskrets att vi inte bli förvånade för vare sig det ena eller det andra och så vi slipper påstå att det någon annan gör inte skulla vara "normalt".
  • Badabing
    HonSomVet skrev 2011-06-07 14:08:10 följande:
    Så om en 29 har haft sex med 34 personer och har varit sexuellt aktiv i säg 14 år. 2,5 personer i snitt per år alltså. Är det att "knulla runt"? Att ha sex typ en gång i halvåret (om vi nu skulle anta att alla var en-gångs-ligg).
    Tycker det låter mycket bara. Men det är klart det beror på hur man lever sitt liv. Inga långa förhållanden och festa mycket. Så kanske inte är konstigt. Kanske varit annorlunda för min del och jag inte haft långa förhållanden iofs.
  • Anonym (Jag)
    Badabing skrev 2011-06-07 14:01:00 följande:
    Man ska inte fråga och man ska inte veta.
    Blir fasen sur bara jag tänker på att min tjej varit med andra och varit i kär i dem och haft sex. Då behöver jag än mindre veta hur många det är.
    Då ligger inte problemet hos din tjej utan hos dig. Sjuklig svartsjuka är aldrig bra. Vill du att din tjej ska radera hela sin historia så att du inte mår dåligt?
  • Badabing
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-07 14:11:14 följande:
    Då ligger inte problemet hos din tjej utan hos dig. Sjuklig svartsjuka är aldrig bra. Vill du att din tjej ska radera hela sin historia så att du inte mår dåligt?
    Nej, men man vill inte veta..
  • FruG

Jag skulle då inte vara med en kille som vart med så många tjejer om jag visste om det.
    Tycker nog att det var ganska mycket med 34 st!
    Runt 10 st skulle jag inte bry mig om, men 34 var lite i överkant.

• jådåsåatt
    Badabing skrev 2011-06-07 14:11:48 följande:
    DU vill inte veta. Andra bryr sig inte.
  • ius lexis
    Dreams Never Ends skrev 2011-06-07 14:03:55 följande:
    Jadu... en del värderar sexuell njutning högre än värdighet och ÄKTA kärlek...
    Men, det är väl inget motsattsförhållande! Vi kan väl vara sexuellt aktiva och ändå träffa partners och bli kära. Hur tänker du nu, jag fattar inte alls?
    Har inga svårigheter att älska alls och har inga svårigheter att få killar som älskar mej.
  • I Blackrose I
    Badabing skrev 2011-06-07 14:11:48 följande:
    Mmm, kan tänka mig att prestationsångest är svårt att hantera men det finns hjälp. KBT tillexempel.
    The goodnes and the badness is inside you. Its your choice.
Svar på tråden Är jag "äcklig"?