Anonym skrev 2011-06-07 14:21:55 följande:
Vi är öppensinnade iallafall, vi har bara själv inte hunnit med så många!
Men, sen finns det sjukdomsaspekten.Kondylom och herpes kan smitta trots kondom eftersom kondomen inte täcker varje mm av ens underliv. Man kan smitta utan att ens veta att man har viruset. Anledningen till att båda dessa sjukdomar är så extremt vanliga att ingen ens höjer på ögonbrynen för det mer, det beror på att alla knullar runt. Visserligen också för att många gyn vägrar ta herpestest eftersom "alla ändå har det". Hade man testat så hade inte "alla" haft det. De som hade haft det hade kunnat vara försiktigare och så hade det inte blivit till en folksjukdom. För jag vill inte ha en sjukdom, inte ens om "alla andra" också har den. Därför är jag lite restriktiv med hur många jag har sex med.
Så moraliska aspekter skiter jag i, men sjukdomsaspekten kan ni inte komma ifrån.
Herpes kan du få av att pussa mamma. Risken att smittas, om man skyddar sig, är inte stor nog för att egentligen vara en beslutande faktor.
Det finns en liten risk att en vanlig luftrörsinfektion (läs: förkylning) utvecklas till lunginflammation som inte kan behandlas med antibiotika (för att den är orsakad av virus), vilket i värsta fall kan döda dig, eller orsaka ärrvävnad i lungorna som ger livslång, svår astma. Eller så kan den läka utan vidare men.
Ska vi ge fan i att åka kommunalt, ha arbeten, träffa människor socialt - pga risken att smittas av en vanlig förkylning? Ifall vi skulle råka vara i utliggagruppen?