• Rakad Apa

Är jag "äcklig"?

Vi är ett gäng yngre människor på mitt jobb som umgås och vi snackar om vad som helst. Vi kom in på ämnet sex och antalet partners man har haft. Och en kollega kallade mig för äcklig för att jag har haft sex med 34 st. Blev rejält sur och förolämpad, kan tillägga att jag är 28. Jag tycker att det är en helt normal siffra för min ålder. Så jag blev lite nyfiken på vad andra tycker och tänker, motivera gärna. Hade ni blivit äcklade om ni träffade en ny som har haft sex med 34 st?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-19 21:19
    Skrev tråden i juni så det har blivit lite mer sen dess. Antalet är nu 38 st Antar att jag är "äckligare" än någonsin!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är jag "äcklig"?
  • jådåsåatt
    Anonym skrev 2011-06-07 14:21:55 följande:
    Vi är öppensinnade iallafall, vi har bara själv inte hunnit med så många!

Men, sen finns det sjukdomsaspekten.Kondylom och herpes kan smitta trots kondom eftersom kondomen inte täcker varje mm av ens underliv. Man kan smitta utan att ens veta att man har viruset. Anledningen till att båda dessa sjukdomar är så extremt vanliga att ingen ens höjer på ögonbrynen för det mer, det beror på att alla knullar runt. Visserligen också för att många gyn vägrar ta herpestest eftersom "alla ändå har det". Hade man testat så hade inte "alla" haft det. De som hade haft det hade kunnat vara försiktigare och så hade det inte blivit till en folksjukdom. För jag vill inte ha en sjukdom, inte ens om "alla andra" också har den. Därför är jag lite restriktiv med hur många jag har sex med.

Så moraliska aspekter skiter jag i, men sjukdomsaspekten kan ni inte komma ifrån.
    Min ytters ovetenskapliga egengjorda undersökning visar att killar som "knullar runt" är mycket, mycket bättre på att alltid skydda sig. Killar som har haft långa förhållanden eller legat med färre vill oftare köra utan kondom.
  • ius lexis
    HonSomVet skrev 2011-06-07 14:16:03 följande:
    Mitt ex kallade mig äcklig och osmaklig. Eller sa han... Jo att han äcklades av det. För att han hade sin lilla söta "norm" angående hur många det var okej att ha haft sex med. Och alla som gick utanför den mallen var äckliga och osmakliga. Jag förstår inte ens att jag kunde låta den mannen röra vid mig i flera år efter att han första gången uttryckte sig på det sättet.

Frågar nästa kille mig hur många jag haft sex med och jag svarar sanningsenligt och han börjar muppa sig, kommer han få sparken på ungefär tre röda sekunder.
    Vilken nörd!! Låter som en osäker liten kille:)
    Nä, men seriöst. jag har berättat att jag inte har en aning om hur många killar jag legat med för de killar jag har haft förhållande med och ingen har gett mej en sådan reaktion, endel har blivit lite svartis, men det blir de ju om jag sagt att jag legat med en kille innan oxå-så det har inte spelat någon roll!
    Jag tänker ju så sällan på de killarna, var ju bara lite roligt just då-inget jag bär med mej eller fantiserar om i efterhand, jag har seriöst dåligt minne, skitjobbigt-men jag vet att det är över 20 iaf. Har haft ett väldigt aktivt liv men med avbrott från andra killar då jag har haft ett långt förhållande  8 år innan mitt nuvarande, så livet innan den första långa förhållandet är lite svårt att minnas. Det var ju 12 år sedan lixom.... fattar inte att folk som är väldigt sexuellt aktiva kan minnas alla!! Går de och tänker på dem....
  • Anonym
    jådåsåatt skrev 2011-06-07 14:25:04 följande:
    Min ytters ovetenskapliga egengjorda undersökning visar att killar som "knullar runt" är mycket, mycket bättre på att alltid skydda sig. Killar som har haft långa förhållanden eller legat med färre vill oftare köra utan kondom.
    Må så vara, men som jag skrev så ger inte kondom ett 100% skydd mot kondylom och herpes, vilket innebär att ju fler du har sex med,desto större risk. När det finns vaccin eller botemedel för detta så tycker jag att folk kan ha sex hur mycket de vill.
  • Anonym (hoppsan)

Svarade Ja.. Men det är upp till var och en hur man vill göra eller inte göra..

• jådåsåatt
    Anonym skrev 2011-06-07 14:26:55 följande:
    Må så vara, men som jag skrev så ger inte kondom ett 100% skydd mot kondylom och herpes, vilket innebär att ju fler du har sex med,desto större risk. När det finns vaccin eller botemedel för detta så tycker jag att folk kan ha sex hur mycket de vill.
    Fast risken är ju betydligt mindre med någon som är duktig på att använda kondom. Och risken måste ju vara upp till var och en?
  • Rakad Apa
    HonSomVet skrev 2011-06-07 14:16:03 följande:
    Frågar nästa kille mig hur många jag haft sex med och jag svarar sanningsenligt och han börjar muppa sig, kommer han få sparken på ungefär tre röda sekunder.
    You go girl!!!
  • modesto

Men, sen finns det sjukdomsaspekten.Kondylom och herpes kan smitta trots kondom eftersom kondomen inte täcker varje mm av ens underliv. Man kan smitta utan att ens veta att man har viruset. Anledningen till att båda dessa sjukdomar är så extremt vanliga att ingen ens höjer på ögonbrynen för det mer, det beror på att alla knullar runt. Visserligen också för att många gyn vägrar ta herpestest eftersom "alla ändå har det". Hade man testat så hade inte "alla" haft det. De som hade haft det hade kunnat vara försiktigare och så hade det inte blivit till en folksjukdom. För jag vill inte ha en sjukdom, inte ens om "alla andra" också har den. Därför är jag lite restriktiv med hur många jag har sex med.

Så moraliska aspekter skiter jag i, men sjukdomsaspekten kan ni inte komma ifrån.
    varför har man tvånget "att hinna med många"? För att skryta för kompisar? Sjukt i sig tycker jag. Gillar man ha sex kan man väl ändå ha en eller några fasta förhållanden just for sex?
    den moraliska aspekten skiter jag också i, men behovet att ha så många, var kommer det ifrån? signalerar det inte psykisk ohälsa? det är inte ofarligt att ha sex, smittorisken är alltid högre med fler partners även om man använder skydd.
  • Jordgubbssmak

Nej, det anser jag ärligt talat inte att jag har med att göra så att jag ska känna mig äcklad eller inte!
    Dessutom får det väl vara minst en 1.a framför för att man i nutid ska höja på ett ögonbryn.

• PeeGee

Herpes kan du få av att pussa mamma. Risken att smittas, om man skyddar sig, är inte stor nog för att egentligen vara en beslutande faktor.

Det finns en liten risk att en vanlig luftrörsinfektion (läs: förkylning) utvecklas till lunginflammation som inte kan behandlas med antibiotika (för att den är orsakad av virus), vilket i värsta fall kan döda dig, eller orsaka ärrvävnad i lungorna som ger livslång, svår astma. Eller så kan den läka utan vidare men.

Ska vi ge fan i att åka kommunalt, ha arbeten, träffa människor socialt - pga risken att smittas av en vanlig förkylning?  Ifall vi skulle råka vara i utliggagruppen?
  • Anonym
    jådåsåatt skrev 2011-06-07 14:28:58 följande:
    Fast risken är ju betydligt mindre med någon som är duktig på att använda kondom. Och risken måste ju vara upp till var och en?
    Ja klart att alla väljer själv vilken risk de är villig att ta. Jag tog bara upp nackdelen med vårt sexual-liberala samhälle. Tycker att det är synd att det spridit sig så mycket som det gjort. Men som sagt så tycker jag att en stor del av det ansvaret ligger på den bristande sexualhälsovården. I annat fall så har jag inga moraliska aspekter inom ämnet.
Svar på tråden Är jag "äcklig"?