• Rakad Apa

Är jag "äcklig"?

Vi är ett gäng yngre människor på mitt jobb som umgås och vi snackar om vad som helst. Vi kom in på ämnet sex och antalet partners man har haft. Och en kollega kallade mig för äcklig för att jag har haft sex med 34 st. Blev rejält sur och förolämpad, kan tillägga att jag är 28. Jag tycker att det är en helt normal siffra för min ålder. Så jag blev lite nyfiken på vad andra tycker och tänker, motivera gärna. Hade ni blivit äcklade om ni träffade en ny som har haft sex med 34 st?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-19 21:19
    Skrev tråden i juni så det har blivit lite mer sen dess. Antalet är nu 38 st Antar att jag är "äckligare" än någonsin!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är jag "äcklig"?
  • jådåsåatt
    Anonym (exakt?) skrev 2011-06-07 16:02:12 följande:
    haha - okej. Du minns att du varit i en skog 29 ggr.
    Nej, da har jag (verkligen) inte en enda fraga till....
    Bra, då kanske du förstår att det inte behöver handla om att samla troféer.
  • Anonym (Jag)
    I Blackrose I skrev 2011-06-07 15:53:28 följande:
    Jag har högskoleutbildning inom psykologi och vill så hemsk gärna veta vilken störning personer som har många sexpartner har. Det fick vi inte lära oss konstig nog.
    Är väl ganska vanligt bland bi-polära under hypomana/maniska skov ha fler sexpartners än vanligt. Dock gäller detta absolut inte alla bi-polära.
  • jådåsåatt
    Anonym (Hanna) skrev 2011-06-07 16:02:55 följande:
    Torbjörn Fjellström är ju en gigant inom området (psykolog), men i övrigt handlar väl psykologi tll stor del om att tänka själv och dra slutsatser? Om en person uppenbart verkar ha svårt för att knyta an till andra och skapa varaktiga relationer, samtidigt som människan i fråga har ett till synes tvångsmässigt behov av sex tycker jag inte man kan skylla på sin utbildning om man inte förstår att det kan vara något fel.
    Fast det har ju inte alls varit frågan om det. Tråden handlar om att ha många sexpartners, det behöver inte alls ha något samband med att ha svårt för att knyta an till andra och skapa varaktiga relationer eller ett ha ett tvångsmässigt behov av sex.
  • Joppelina
    Anonym (Hanna) skrev 2011-06-07 16:02:55 följande:
    Torbjörn Fjellström är ju en gigant inom området (psykolog), men i övrigt handlar väl psykologi tll stor del om att tänka själv och dra slutsatser? Om en person uppenbart verkar ha svårt för att knyta an till andra och skapa varaktiga relationer, samtidigt som människan i fråga har ett till synes tvångsmässigt behov av sex tycker jag inte man kan skylla på sin utbildning om man inte förstår att det kan vara något fel.
    Vem nämner ordet tvångsmässigt sex?
    Var kommer alla dessa antaganden ifrån?
  • Anonym (exakt?)
    Joppelina skrev 2011-06-07 16:01:17 följande:
    missbruk,,, inte psykisk störning,
    Vad menar du med storning? Diagnos?
    Sjalva definitionerna uppdateras ju inte speciellt ofta (och tur ar val det, for tank vad manga tjusiga mediciner vi skulle ha mot ditten och datten annars!!), men jag har da inga problem med att se sexmissbruk som en storning man kan behandla. Utan att det behover heta ngt specieltl.

"As of right now, a person cannot be diagnosed with “sexual addiction” because the actual diagnosis does not exist in the DSM-IV-TR, the manualmental health professionals use when assessing clients. “Hypersexual disorder“–essentially, describing the symptoms of sexual addiction–has been proposed for the DSM-5, scheduled to be published in 2013."
  • Joppelina
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-07 16:03:22 följande:
    Är väl ganska vanligt bland bi-polära under hypomana/maniska skov ha fler sexpartners än vanligt. Dock gäller detta absolut inte alla bi-polära.
    Sen så hamnar man under 0 i den andra polen.

Jippie säger psykvården och spikar igen porten,,, alla som har haft fler än 20 sexpartners är bipolära och bankar på porten Tungan ute 
  • pinkuslejdus

jag är faktiskt inte intresserad av hur många min "nya" har legat med. 1 eller 100 vem bryr sig? :)

• Lillloppanlina
    nää måste erkänna att jag gick lite långt modesto! sorry blir lätt lite hetlevrad när jag läser inlägg där personen tror sig veta allt! men om du nu tror på polyamory så borde du veta att det handlar om kärlek/sex med flera. och man kan ha sex med 1000 personer utan att va missbrukare, sjuka, psykosiska,  osv. man behöver ej heller bli sjuk... du tar en chans till att bli smittad av något så fort du tar ett andetag.. varför leva så? men om man är skyddad vad är då det kvarstående problemet?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Oj, vad ovanligt, en tråd på FL som slutar i att man börjar diagnosticera beteenden och verkligen måste få det till att det är en störning eller ett diagnosbeteende av något slag.

För det kan absolut inte vara så att andra lever sitt liv på andra sätt än vad man själv gör och att detta är en del av den naturliga variationen, det stämmer nämligen inte överens med den världsbild man har och som man med näbbar och klor försvarar.

Att ha mycket sex med många partners kan vara en produkt av olika psykiska sjukdomar, ett destruktivt beteende eller på annat sätt vara skadligt. Men det behöver inte vara det.

Att använda "det kan faktiskt vara skadligt/ett beroende" som argument för att det är dåligt att ligga med flera stycken är ungefär lika smart som att säga "man kan bli alkoholist, därför ska man inte dricka vin".

Det handlar om ett fåtal personer per år som TS har legat med, det är visserligen fler än de flesta (mig inkluderad) men så ovanligt är det knappast och det är verkligen inte per definition ett sjukt beteende.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Är jag "äcklig"?