• Rakad Apa

Är jag "äcklig"?

Vi är ett gäng yngre människor på mitt jobb som umgås och vi snackar om vad som helst. Vi kom in på ämnet sex och antalet partners man har haft. Och en kollega kallade mig för äcklig för att jag har haft sex med 34 st. Blev rejält sur och förolämpad, kan tillägga att jag är 28. Jag tycker att det är en helt normal siffra för min ålder. Så jag blev lite nyfiken på vad andra tycker och tänker, motivera gärna. Hade ni blivit äcklade om ni träffade en ny som har haft sex med 34 st?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-19 21:19
    Skrev tråden i juni så det har blivit lite mer sen dess. Antalet är nu 38 st Antar att jag är "äckligare" än någonsin!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är jag "äcklig"?
  • modesto
    jådåsåatt skrev 2011-06-07 15:21:44 följande:
    Jag tycker att du har psykiska problem som inbillar dig att du är psykolog, en personlighetsstörning kanske? Eller det är du inte bekväm med?

Kom inte och påstå att du inte ser några moraliska problem med att ligga med många, här visar du att det är just de moraliska aspekterna du har problem med. Att hitta på diagnoser baserat på din unkna moral är dock att sjunka väldigt lågt.
    min moral är kanske unken, jag tror på polyamory, jag tycker altså att det är möjligt att älska eller ligga med fler än 1 person samtigt (dock inte ligga runt med alla för smittorisken). så min moral är lite annorlunda än de flestas skulle jag tro.
    min tanke att tvångsbeteende och psykisk sjukdom kan ligga bakom väldigt många sexparners
    kommer från böcker, dokumentärer och FL inlägg, det har ingenting med mitt moralsyn att göra, utan det kan vara just det, psykist störning av någon slag. bra om man gör saker medvetet för att man vill det, en annan sak att man känner sig tvungen att göra det av olika orsaker och det måste man vara klar med, varför man gör det.
  • Här och nu
    jådåsåatt skrev 2011-06-07 15:33:22 följande:
    Jag vill veta snittet på sexuellt aktiva kvinnor mellan 20-40. Att många äldre varit tvingade att hålla sig till en pga uråldrig sexualmoral gör snittet rätt lågt. Tråkigt att de tankarna verkar finnas kvar än idag.
    Jag VILL hålla mig till den uråldriga moralen pga. jag gillar den. Tillåtet?
  • PeeGee
    Anonym skrev 2011-06-07 14:38:42 följande:
    Du tycker inte att det är skillad på ett halsvirus som ger såna ovanliga komplikationer, och herpes som typ 90% av befolkningen har antingen i munnen eller i underlivet, samt kondylom som kanske 2/3 delar av den sexuellt aktiva befolkningen har? Som är obotliga? Visst är det inga farliga sjukdomar, men de är inte så trevliga heller. Folk får ta den risken om de vill, inga problem. Jag vill bara själv inte ta den. Är medveten om att herpes kan smitta genom vanliga pussar också, men har varit restriktiv med det också så har sluppit undan. Är testad för herpesantikroppar så jag är glad att jag sluppit den delen. Men visst tar jag risken för munherpes för jag vill inte vara okysst heller. Men underlivsherpes vill jag inte riskera att få.
    Riskavvägningen är ungefär densamma. Det handlar inte om hur många som har den, utan om hur stor risken är att få den - om man använder skydd.  Statistik vägs in i sannolikhetsberäkningar, men statistik ÄR inte sannolikhetsberäkningar.

Hur vanlig en viss smitta är avgör inte hur stor risken är att bli smittad. 

Missade du biten där jag förklarade att du mycket väl kan få munherpes i underlivet och att besvären är i princip identiska? Faktum är att du kan sprida din egen munherpes till ditt egna underliv. Ska du sluta torka dig på toa nu? (Hej, urinvägsinfektion!)

Ängsliga människor vill gärna göra sig talismaner över sånt de oroar sig mycket för. En mycket vanlig talisman är "Jag beter mig inte på sätt X, så jag kan inte råka ut för Y!" (Jfr tex hur rädslan för våldtäkt leder till att en del människor hittar på saker våldtagna kvinnor kunde ha gjort annorlunda - så att de själva kan besvärja sig från rädslan genom att själva göra så, eller försöka tvinga kvinnorna i sitt liv att göra så.)

En sak som tydligt syns i studier är att ju ängsligare en människa är, dest mer tenderar de att felavväga risker. En annan sak som påverkar vår förmåga att avväga risker är samhälleliga normer.

Få människor gillar att höra att sannolikheten att skada sig allvarligt är mycket större vid handbollspel än vid kickboxning. (Och ännu färre är benägna att acceptera de faktiska skillnaderna i risk mellan olika typer av droger. Men börjar vi den diskussionen kommer vi aldrig hem. )

Vad folk _verkligen_ inte gillar att höra är att det föreligger en ganska stor risk att få en smitta från sin "monogama" långtidspartner om man kommit till den punkt i relationen då man slutat skydda sig med kondom. Dels för att många monogama människor inte är så monogama som de låtsas om och dels för att vissa smittor kan ligga latenta och oskyddat är oskyddat även när det är med någon du litar på. Jämfört med risken att ha skyddat sex med flera partners  - ja, det går faktiskt mer eller mindre på ett ut i slutänden.

Världen är en stor och kaotisk plats och de flesta känner oro för massa saker. Ett sätt att hantera oron är att skapa sig en gris-gris för att intala sig själv att något inte kan hända en, för man är minsann inte som person B! Ännu mer praktiskt är ju detta om det är ett beteende man redan är bekväm med. (Som att inte gilla choklad och glass - risken att nå en sjuklig övervikt minskar betydligt då.)

Problemet är ju att i samma ögonblick man attribuerar sin egna icke-utsatthet för det fruktade till denna sin egenskap - så far allt kritiskt tänkande ut och man börjar inbilla sig att man är bättre än folk som råkar ut. Det är inte särskilt charmigt och det är slarvigt tänkande. Ett ointresse för choklad betyder inte att inte jag kan bli fet  och alla som är feta moffar inte choklad. Om jag upphöjde mina egna behov till ideal på det viset - ja, då vore jag ju, typ, Linda Skugge. Och det vill fan ingen människa vara. Förmodligen inte ens Skugge, trots vad hon påstår.

Ett annat sätt är att faktiskt informera sig, ta ansvar för sina egna beslut - vilka de vara månde - och acceptera att andra fattar andra beslut och att de till och med kan ha mer på fötterna än man själv har.  
  • Plutteli
    Här och nu skrev 2011-06-07 15:34:48 följande:
    Jag VILL hålla mig till den uråldriga moralen pga. jag gillar den. Tillåtet?
    Klart, men ge fan i att försöka trycka den på andra.
  • Fidelis ad urnam
    Anonym (många) skrev 2011-06-07 15:29:12 följande:
    Inte äcklad, det är OK för mig, men 34 stycken vid 28 års ålder är absolut inte normalt. Det är skyhögt över genomsnittet. En svensk kvinna har ungefär 6-7 sexpartners i hela sitt liv. I snitt.
    Jag vill jättegärna se en källa på det.
  • Anonym (kkk)

Visst är det väl märkligt att vissa bara måste påpeka att de bara legat med en och verkar superstolta över det. Jo, det är väl bra, men är det är OT och verkar bara syfta till att meddela att man ser ner på personer som legat med flera. Frågan var alltså - är jag äcklig som legat med X st? Nej, du är inte äcklig. Sex är skönt, kul och härligt! Helt ok om man vill prova på flera. ...såklart under ansvar och eftertanke. ....och någon gång kanske låter man sig ryckas med av tillfället. Inte fel. Om man nu skulle ångra ett ligg, är det också ok.

• Lillloppanlina
    Inte äcklad, det är OK för mig, men 34 stycken vid 28 års ålder är absolut inte normalt. Det är skyhögt över genomsnittet. En svensk kvinna har ungefär 6-7 sexpartners i hela sitt liv. I snitt.
    men igenomsnitt betyder i genomsnitt!! de har räknat ut medelvärdet av exempelvis 2000 personer.... en del har vart med 1 en del har vart med 200!!! men det kanske inte är så lätt att hålla reda på termerna... i genomsnitt är definitivt ingen måttstock för vad som är normalt eller inte!!! det är bara statistik.. men om de hade frågat 2000 andra så kanske genomsnittet legat på 30 per person.. allting är relativt!!
  • Fidelis ad urnam
    Och ta gärna fram hur många kvinnor en man ligger med under hela sitt liv, då TS är en man.
  • Lillloppanlina
    Anonym (Patsy Stone) skrev 2011-06-07 15:31:21 följande:
    Nu vet inte jag hur du har sex, men jag blir i alla fall inte smutsig av det. Det kanske är du som borde tänka över din teknik.
    haha klockrent patsy!!!!
  • Här och nu
    Plutteli skrev 2011-06-07 15:35:12 följande:
    Klart, men ge fan i att försöka trycka den på andra.
    Också tillåtet, då människan mår bäst av det o gissa hur.
Svar på tråden Är jag "äcklig"?