• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • inväntande

Mycket snedvriden debatt när utlandsresor, mobil och märkeskläder är "måsten" för att inte vara fattig.

Mat, rena kläder, kärlek och omtanke det är rikedom i mina ögon.

• Anonym (Fattig mamma?)
    inväntande skrev 2011-06-07 12:18:58 följande:

Mycket snedvriden debatt när utlandsresor, mobil och märkeskläder är "måsten" för att inte vara fattig.

Mat, rena kläder, kärlek och omtanke det är rikedom i mina ögon.

Hoppas du för det vidare till dina barn och dina närmaste också. Tror att vi själva skapat mycket av de klyftor vi ser i samhället i dag, genom att döma och värdera varandra efter status och pengar.
  • Anonym
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-07 12:26:02 följande:
    Hoppas du för det vidare till dina barn och dina närmaste också. Tror att vi själva skapat mycket av de klyftor vi ser i samhället i dag, genom att döma och värdera varandra efter status och pengar.
  • Anonym

Jag är nog fattig, jag visste bara inte om det förrän denna kampanj satte igång. Där ser man.

• Anonym (lisa)

Jag är uppväxt i barnfattigdom. Lite likt dina barn med den skillnaden att vi ibland inte hade mat ens.
    Jag tyckte det var fruktansvärt skämmigt när jag kom upp lite i ålder och försod skillnaden mellan mig och mina klasskamraters liv.

Ja, jag tycker nog lite synd om dina barn faktiskt. Det är mycket dem inte får uppleva i sin barndom och det tycker jag är tråkigt. Märkeskläder och liknande räknar jag såklart inte in i det. Men att ha gått på djurpark och tivoli EN gång i sin barndom..... stackars liten.

• Anonym

Har inte upplevt det som ett större problem att vi har dåligt med pengar förrän sista året när min 9 -åriga dotter börjat bli retad i skolan pga det.

• Trolovade
    Queenie70 skrev 2011-06-07 11:42:44 följande:
    Ja jag tycker dina barn får uppleva fattighet om man måste välja mellan medicin och adekvata vinterkläder. När vi pratar om fattigdom i Sverige så är ju detta relativit, och du kan inte jämföra med svältande barn i afrika som dör för att de inte har tillgång till näring och sjukvård. Det handlar om att i dagens sverige inte kunna leva ett hyfsat likvärdigt liv som jämnåriga kamrater, att komma tillbaks till skolan och ska skriva uppsats om vad man gjort på sommarlovet, men inte ha nåt att skriva om etc. Det kan vara väldigt jobbigt för ett barn. Är själv uppvuxen i ett fattigt hem, där Oboy eller saft var nåt vi köpte hem nån gång om året, och där många av kläderna syddes hemma. Det har Givit mig ett perspektiv jag idag inte skulle vilja vara utan, men jag skulle ljuga om jag inte erkände att jag led många gånger och skämdes inför mina skolkompisar.Jag skulle trots de vinster jag idag kan uppleva av att ha haft det på det viset ändå inte vilja att mitt barn fick uppleva samma sak. Jag inbillar mig också att det idag är betydligt tuffare än på "min tid"
    Bra skrivet! Håller med Skulle också se er som fattiga.
  • Anonym

Jag var nog ett fattigt barn. Jag fick ärva kläder från mina föräldrars bekanta. Konstigt nog så rökte mina föräldrar. Det var för jävla irriterande. Ofta handlar det om föräldrars prioriteringar och jag blir faktiskt irriterad när folk gnäller över sina stackars barn som inte kan få det ena eller det andra, men föräldrarna drar då inte ner på SIN konsumtion!

• THEA och Grodan
    Anonym skrev 2011-06-07 12:41:49 följande:
    Har inte upplevt det som ett större problem att vi har dåligt med pengar förrän sista året när min 9 -åriga dotter börjat bli retad i skolan pga det.
    Men man kan bli retad ändå, trots att min dotter har mobil, dataspel mm så är det alltid något barn som har "finare" saker och dyrare kläder och som måste påpeka det. Och däri ligger problemet, att föräldrar lär sina barn att det är rikedom att ha prylar, och gärna dom allra dyraste prylarna. Tacka vet jag en kram från min 13-åriga dotter, det är rikedom det
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Anonym

Frågor som dyker upp är:

Varför har föräldrarna inte råd att konsumera för barnen?
    Vad är det de saknar i inkomst/har för utgifter?
    Hur bor de?
    Arbetar föräldrarna eller är de sjuka eller har de fastnat nånstans i systemet?
    Konsumerar de på kredit? Har de möbler, bilar, vad gör de?

Jag vill ha bakgrundsinformation innan jag tror på fattigdomen! För det ÄR skillnad.

Svar på tråden Vad är barnfattigdom?