• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • Anonym
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2011-06-07 13:31:44 följande:
    Mitt svar på dina frågor:

1. Vi förlorade båda två våra inkomster, A-kassan dröjde flera månader och våra sparpengar tog slut. Vi fick inte heller hjälp av socialen.

2. Vi hade bara de allra mest grundläggande utgifterna: hyra, el, vatten, försäkringar och oftast mat - INGET annat. Inga tidnngar, inga cigaretter, inget busskort, inga kläder till oss vuxna, inget godis, inga leksaker till barnen.

3. Vi bodde 4 personer i en trea och kunde inte flytta till mindre eftersom ingen hyr ut till den som inte har inkomst.

4. Vi arbetade båda två innan detta drabbade oss och vi fick nya jobb inom ett år, men då hade vi kommit efter med en massa räkningar och som du säkert vet läggs det på räntor och avgifter så våra skulder hade vuxit sig väldigt stora på en kort tid.

5. Va har aldrig och kommer aldrig att handla på kredit. Barnen hade riktiga sängar. Vi sov i en trasig säng. Allt annat sålde vi eftersom mat var viktigare än en soffa i vardagsrummet. 
    Soc gav tydligen inga pengar eftersom ni ville inte sälja bostadsrätten, bilen?
    Alt 2 ni ville inte praktisera...
  • Anonym

Jag hade en fattig barndom och aldrig, aldrig att jag vill att mina barn ska ha det likadant! Jag har hört många säga att det räcker med kärlek, men jag håller inte med. Mina föräldrar var underbara (om än lite unga och naiva) och som riktigt liten var jag lycklig. Sen när jag började skolan blev det annat. Fy tusan vilka ledsamma minnen som väcks till liv nu...

• Anonym
    Queenie70 skrev 2011-06-07 13:05:35 följande:
    Fast för barnet är det egentligen inte någon praktiskt skillnad om barnet får uppleva fattigdom för att föräldrarna är sjukskrivna eller arbetslös, eller för att föräldrarna har överkonsumerat på kredit på ett ansvarslöst sätt. Konsekvenserna för barnet blir fortfarande detsamma.
    Fast det spelar ju faktiskt roll i samhällsdebatten hur föräldrar prioriterar, eftersom många skapar misstro genom att kategorisera sig som fattiga när de är förblindade inför vad de faktiskt har/gör för val i livet. Är ett barn fattigt om en höginkomsttagande förälder prioriterar fastigheter, bilar och annat framför barnets levnadsstandard? Är ett barn fattigt om föräldrar med medelinkomst gör detsamma? Föräldrar gör ju olika val. Vissa barn kanske har högre konsumtionsstandard men bor billigare, åker äldre bil/buss men har råd till resor medan andra föräldrar med samma inkomst "måste" ha en viss storlek på lägenheten osv.
  • Anonym (inte då)

Jag har aldrig lidigt av att vi varit "fattiga", dock har jag alltid kunnat äta mig mätt och annat, min mamma jobbade väldigt hårt och det gick omärkt förbi oss barn förutom att andra barn fick t ex Coca Cola med sig på skolutflykterna och inte vi men anledningen till det såg vi det mer som att mamma inte tyckte att vi skulle ha med oss en massa godis till en skoldag än att hon inte hade råd. Jag kunde heller aldrig få någon månadspeng men det var som sagt inte hela världen. Jag tyckte absolut inte att det var något fel med att vara hemma hela sommaren, jag såg fram emot det att bara kunna vara och ta det lugnt i mitt hem. Så de mesta av det där lidandet efter att jag läst bloggen låter mer som något barnen framställt själva och låtit sig själva lida från. Det beror nog helt på hur man är som person. Det absolut enda som påverkat mig, men inte förrän jag blev äldre och förstod, är att jag önskar min mamma inte hade behövt att lida. Men att hon gjort det vet jag endast för att jag nu som vuxen vet vilken stress pengar är och kan räkna ut att det måste varit otroligt tufft.

Det är många som inte har råd med utlandsresor och nya flashiga mobiler var och varannan vecka, eller som skulle ha det om dom sparar till det men helt enkelt prioriterar annat som buffertar till sina hus eller husdjur. Det är knappast något konstigt med det. Det är när barn måste gå hungriga och utan glasögon som jag tycker det är allvarligt och tal om riktig fattigdom.

• Anonym
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2011-06-07 13:31:44 följande:
    Mitt svar på dina frågor:

1. Vi förlorade båda två våra inkomster, A-kassan dröjde flera månader och våra sparpengar tog slut. Vi fick inte heller hjälp av socialen.

2. Vi hade bara de allra mest grundläggande utgifterna: hyra, el, vatten, försäkringar och oftast mat - INGET annat. Inga tidnngar, inga cigaretter, inget busskort, inga kläder till oss vuxna, inget godis, inga leksaker till barnen.

3. Vi bodde 4 personer i en trea och kunde inte flytta till mindre eftersom ingen hyr ut till den som inte har inkomst.

4. Vi arbetade båda två innan detta drabbade oss och vi fick nya jobb inom ett år, men då hade vi kommit efter med en massa räkningar och som du säkert vet läggs det på räntor och avgifter så våra skulder hade vuxit sig väldigt stora på en kort tid.

5. Va har aldrig och kommer aldrig att handla på kredit. Barnen hade riktiga sängar. Vi sov i en trasig säng. Allt annat sålde vi eftersom mat var viktigare än en soffa i vardagsrummet. 
    Ni fick inte hjälp av socialen för att ni hade kapital på ett eller annat sätt. Eller?
  • Anonym

Problemet är ju inte barnfattigdom, problemet är arbetsmarknadspolitiken.

• Anonym (Fattig mamma?)
    Anonym skrev 2011-06-07 12:53:05 följande:
    Frågor som dyker upp är:

Varför har föräldrarna inte råd att konsumera för barnen?
    Vad är det de saknar i inkomst/har för utgifter?
    Hur bor de?
    Arbetar föräldrarna eller är de sjuka eller har de fastnat nånstans i systemet?
    Konsumerar de på kredit? Har de möbler, bilar, vad gör de?

Jag vill ha bakgrundsinformation innan jag tror på fattigdomen! För det ÄR skillnad.

För att vi valt att satsa på eget företag med jord och skog, stora investeringar och små inkomster i familjens företag, en deltidslön att leva på.

Bor i hus som ingår som en del i den gård vi bor på och lever av.

Vi jobbar båda mer än heltid, deltid borta på "vanliga" jobb, och heltid hemma med gården. MEn då kan vi samtidigt vara mycket tillsammans med barnen, som följer med på det mesta.

Konsumerar aldrig på kredit, har inte köpt några möbler på 15 år, kö´r en 15 år gammal bil och varkjen röker, snusar eller dricker.

Skulle kunna sälja firman i morgon och få 10 miljoner att leva gott för, men det här är vår livsstil och vårt största intresse, och det är något vi valt framför att konsumera. Blir bara ledsen av att våra barn skall stämplas som "fattiga" för att vi valt att leva som vi gör. Tycker att definitionen "fattig" är fel - man är väl inte fattig för att man måste ha begagnade kläder eller inte har råd med semester? Man kan ju ha mycket roligt och mycket kärlek hemma i en begegnad vinteroverall för 10 kr? Vi känner oss inte fattiga, och barnen får det dom behöver, problemet är omvärldens "statusdefinition" som gör att våra barn inte "duger"??

• Anonym (f.d. fattig)
    Anonym skrev 2011-06-07 13:34:50 följande:
    Soc gav tydligen inga pengar eftersom ni ville inte sälja bostadsrätten, bilen?
    Alt 2 ni ville inte praktisera...
    Soc gav inga pengar för att min mans (privata) arbetsgivare dog och de inte ansåg sig kunna ta ett beslut förrän bouppteckningen var klar. Jag hade ett nystartat företag som visserligen gick med vinst, men inte tillräckligt för att täcka våra utgifter. För att ens ha rätt att få hjälp från socialen var jag tvungen att lägga ner det (och det gjorde jag naturligtvis för vår överlevnad var ju viktigast), men vi fick ändå ingen hjälp. Vi bodde i hyresrätt och bilen sålde vi långt innan vi sökte hjälp.

Jo, vi ville praktisera och jag fick så småningom en praktiskplats som sedan ledde till anställning. Men som du säkert vet får man inte praktik förrän man har gått arbetslös en längre tid (i alla fall var det så då). Min man fick jobb utan att behöva ta en praktikplats, så vi kunde ju efter ca. ett år börja reda ut vår situation. 
  • Queenie70
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-07 13:25:05 följande:

Jag reagerar för jag tycker verkligen inte vi är fattiga. Och för att vi själva har valt att leva på det sätt vi gör, och jag tror inte det är skadligt varken för oss eller våra barn.

Men jag tror att andras värderingar och sätt att se på oss kan skada våra barn, och det gör mig så ledsen att de ska behöva lida på grund av vi vuxnas val, för att andra människor inte är mer vidsynta. Hur snäv samhällets mall är blir så tydligt i just den här artikelserien, där man definierar vad som är "normalt" och vad som är "fattigt".

Istället för utlandssemestrar, nöjesparker och TV-spel så får våra barn en massa annat, som inte många andra barn får, egna djur i massor, egen trädgård, massor av utflykter och äventyr och kojor i skogen mm. Tycker inte man ska behöva jämföra, utan att alla sätt att växa upp, med mat i magen, rena kläder och en massa kärlek ska kunna vara lika bra, oavsett hur mycket man spenderar på sina barn eller inte.

Jag förstår och sympatiserar med ambitionen, men tyvärr är inte verkligheten så okomplicerat, och det kan jag berätta som sitter med erfarenheten att som barn ha levt på ett liknande sätt.
  • Anonym (Fattig mamma?)
    Anonym skrev 2011-06-07 13:38:32 följande:
    Fast det spelar ju faktiskt roll i samhällsdebatten hur föräldrar prioriterar, eftersom många skapar misstro genom att kategorisera sig som fattiga när de är förblindade inför vad de faktiskt har/gör för val i livet. Är ett barn fattigt om en höginkomsttagande förälder prioriterar fastigheter, bilar och annat framför barnets levnadsstandard? Är ett barn fattigt om föräldrar med medelinkomst gör detsamma? Föräldrar gör ju olika val. Vissa barn kanske har högre konsumtionsstandard men bor billigare, åker äldre bil/buss men har råd till resor medan andra föräldrar med samma inkomst "måste" ha en viss storlek på lägenheten osv.

Visst handlar det om prioriteringar -jag tycker inte vi är fattiga, men andra ser på våra barn som fattiga barn, vilket jag tycker är att stämpla dem på ett orättvist sätt. Har man en sämre uppväxt utan statusprylar och utlandssemester? Finns det inte andra värden som är lika viktiga? Tycker samhällsdebatten bidrar till ökade klyftor genom sina definitioner på fattiga/rika. Finns ju hur många varianter och verioner som helst, och de barn som verkligen behöver svälta och inte kan få läkarvård pga fattigdom är få, men desto mer utsatta.

En mycket större grupp är de som pririterat bort vissa saker till förmån för andra. Vad som är rätt och fel kan diskuteras, men där är det ju den enskilda föräldrerns ansvar att ge sina barn en bra uppväxt. Och det tycker jag man kan göra på många andra sätt än genom pengar.

Svar på tråden Vad är barnfattigdom?