• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • Argo
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-07 11:22:22 följande:

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? 

...

Någon annan har säkert redan skrivit det men i den här pågående kampanjen avses barn som bor i familjer med 60% av medinainkomsten i Sverige (eller mindre) eller som bor i familjer som någon gång under året mottagit socialbidrag - oavsett hur få gånger eller hur litet.

Det är ett VÄLDIGT trubbigt mått.
  • jagvetallt
    Argo skrev 2011-06-07 18:09:39 följande:
    Någon annan har säkert redan skrivit det men i den här pågående kampanjen avses barn som bor i familjer med 60% av medinainkomsten i Sverige (eller mindre) eller som bor i familjer som någon gång under året mottagit socialbidrag - oavsett hur få gånger eller hur litet.

Det är ett VÄLDIGT trubbigt mått.
    det är då ca 150000 kr i årsinkomst för en vuxen. kan vara bra att veta. vilket innebär att du har efter skatt ca 10300 kr att leva på.
  • Millicent

På ett sätt cred till dig TS som inte deltar i konsumtionshetsen. Om det är svårt för barnen eller ej tror jag beror på hur deras umgänge ser ut. Har de tillräckligt många vänner i samma ålder och i skolan som lever likadant så lider de inte. Om alla klasskamrater och hela den egna (barnens alltså) umgängeskretsen lever ett annat liv med mer av allt så är det nog så att barnen tycker att det är jobbigt. Vissa barn är känsligare för det medan andra inte märker sitt särlingskap lika mycket.

• Queenie70

Jättebra att du försöker få dina barn att fundera över konsumtionssamhälelt TS, men samtidigt så måste jag tillägga att det är en aningens felaktigt att tro att andra betraktar er som fattiga. Eran situation där ni VALT att leva som ni gör på grund av en viss livsåskådning, samtidigt som ni har valmöjligheter, realiserbart kapital, är markägare med eget hem etc, kan aldrig ens på kartan jämföras med den stigmatisering som sker om man VERKLIGEN är fattig, inte sitter med nåt arv att vänta, eller har nån familjegård att tillgå. Erat val att klä er i seconhand är möjligtvis lite excentriskt, och barnens klasskamrater, era grannar kommer garanterat inte att betrakta er som "fattiga"

Utifrån er valda situation kan man heller inte ha insikten nog att döma den kanske sjukpensionerade ensamstående mamman som aldrig ser nåt ljus i tunneln, som nog aldrig kommer att kunna spara ihop till en thailandsresa till sig och ungarna, när hon kanske nån gång faller för "konsumtionstrycket" och i alla fall kan göra valet att köpa ickebegagnade kläder till barnen och förser dem med en mobiltelefon. Den stigmatisering som denna mamma  och hennes barn skulle kunna bli föremål för om hon handlar alla deras kläder på myrorna, går nog faktiskt inte att jämföra med er situation. Ni har ett privilegie att KUNNA välja livsstil. Alla har inte det....var ödmjuk inför det.

Såg ett program om "överklassen" på TV, häromdagen där man kunnat konstatera att yttre atribut så som märkeskläder etc. inte alls var viktiga för den klassen, utan att de ofta gick klädda i värsta trasorna som de tagit över från både far och farfar. De BEHÖVDE inte bekymra sig om att folk skulle "tycka nåt" då deras plats i samhället redan var så etablerat.

• M Y L F
    Queenie70 skrev 2011-06-07 20:05:45 följande:
    Utifrån er valda situation kan man heller inte ha insikten nog att döma den kanske sjukpensionerade ensamstående mamman som aldrig ser nåt ljus i tunneln, som nog aldrig kommer att kunna spara ihop till en thailandsresa till sig och ungarna, när hon kanske nån gång faller för "konsumtionstrycket" och i alla fall kan göra valet att köpa ickebegagnade kläder till barnen och förser dem med en mobiltelefon. Den stigmatisering som denna mamma  och hennes barn skulle kunna bli föremål för om hon handlar alla deras kläder på myrorna, går nog faktiskt inte att jämföra med er situation. Ni har ett privilegie att KUNNA välja livsstil. Alla har inte det....var ödmjuk inför det.
    Underhållet och dess bidrag måste höjas, så slipper ensamstående kämpande mammor vända på varenda krona. Om pappor kunde ta sitt fulla ansvar så skulle vi också ha mindre barnfattigdom.

1273 kr är ingen norm, det är ett minimum och många tror oach agerar som UD förälder från den summan. I verkligheten så kostar tsx en tonåring mycket mer än 1273 + 1273 + 1090 i månaden om man ska räkna som många tycker. Min tonårsson betalar jag säkert mer än 1000 kr mer i månaden för än vad mitt ex gör och då räknar jag lågt.... 
  • infragilis

Säkert redan någon som skrivit det här i tråden, men ändå.

De här 220 000 barnen det talas om, det är barn vars föräldrar har en inkomst som ligger under 60% av medelinkomsten i Sverige. Många av dessa barn är alltså inte särskilt fattiga, speciellt som medelinkomsten har ökat.

Den relativa fattigdomen har ökat därför att de flesta har fått det bättre.

Den absoluta fattigdomen (fattigdom sett i rena kronor) har minskat.

Vidare, Aftonbladets fattigblogg och hela den allmäna synen på fattigdom får mig att vilja kräkas. Enligt hur man räknar tillhör mitt barn dessa arma fattighjon. Inte fan kommer han att växa upp fattig.

• Anonym (arg)

Fattigabarndebatten är i stor utsträckning sprungen ur den svenska avundsjukan:

Ingen får ha mer i lön än någon annan - orättvist. Då bli det extra satsningar.
    Ingen får ha bättre betyg än någon annan - då avskaffar vi betygen.
    Ingen får vara vackrare än någon annan - då mobbar vi.

osv osv

För övrigt bör de som har slimmade marginaler lära sig att hantera pengar och inte som en bekant till mig springa och köpa en i-phone och gå till frissan för hårförlängning a och annat smått o gott á 2700:- och sedan komma och vilja låna  för det finns inte matpengar. Jag sa nej och  bröt bekantskapen.

Det finns en grupp som är fattiga på riktigt och det är gamla kvinnor, ensamstående eller änkor, som skött hem, barn eller egna föräldrar som "hemmadöttrar" De har inte mycket att leva av, men vill kanske någon starta Rädda Gamlingarna som ett komplement till Rädda Barnen?

• Eisa

Nej ni är inte fattiga.

Gud vilken hets det är. När jag växte upp reste ingen någonstans och när vi kom tillbaka efter sommarlovet skrev vi uppsatser om typ "jag har ätit jordgubbar och varit hos farmor och badat i pool med min bästis" och det räckte så.

• Anonym
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-07 11:22:22 följande:

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

Du har helt rätt GO YOU
  • Anonym

Att leva på existenminimum anses vara fattigt och  jag slår ett slag för att det är fattigt.
    Speciellt om man inte är frisk o inte orkar baka eget bröd etc för att snåla på pengarna. Det skulle aldrig gå runt för oss om vi inte köpte till stor del begagnande kläder och har begagnade möbler. Det jobbiga med att inte kunna ha råd att spara varje månad är att när man har oförutsedda utgifter så har man plötsligt inte ens pengar till mat resten av månaden. Har man dessutom sjukdom o alleriger i familjen så blir det ännu dyrare. Att kunna odla saker själv o baka allt själv o fixa mkt själv krävs nästan att man är 2 föräldrar i familjen eller att man själv är frisk o har energi.

Sen har vi den sociala biten både för ens barn och en själv att man inte har råd att gå på kalas och tillställningar man blir bjuden på som kostar. Man kan inte träffas o fika o käka ute med andra familjer ofta så tillslut blir man inte heller tillfrågad. Barnen kan inte ha samma saker och gå på samma aktiviteter som sina jämnåriga kompisar och på så vis får både föräldrar o barn en känsla av utanförskap o det är Social fattigdom.

Svar på tråden Vad är barnfattigdom?