• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • Argo
    Sömnstörd skrev 2011-06-10 10:53:33 följande:
    Jag diskuterar, du tjafsar.  Ytterligare ett sakfel av dig.
    Gör om och gör rätt. Framförallt - läs det andra skriver.
    Ja, ser du folks påpekanden om felaktigheter i diskusionen som tjafs så blir det ju svårt att diskutera.
  • M Y L F
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-09 22:11:44 följande:
    Så du tycker att det är synd om de barn som inte får resa utomlands eller tvingas ha begagnade kläder? Att samhället ska stå för dessa kostnader för familjer som inte har råd?
    Det tycker inte jag. Jag tycker man kan ha ett bra liv utan dessa saker, och att debatten istället borde handla om hur fel det är att se dessa "statusprylar" som "norm" - att vi alla skulle få det mycket bättre om vi konsumerade mindre och tänkte mer på andra värden i livet!
    Och det tror jag skulle ge mycket mer styrka även åt de som inte har något val - det är inte fel att inte kunna betala för dyra prylar, man kan ha ett lika bra liv utan - var finns de goda exemplen?
    Tummen upp. 
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-10 12:22:09 följande:
    Ja, ser du folks påpekanden om felaktigheter i diskusionen som tjafs så blir det ju svårt att diskutera.
    Åter fel. Självklart är det tjafsar du håller på med eftersom du fortsätter trots att jag påpekat att du knappast kan uttala dig om vilken omfattning på erfarenhet jag har.
    Du hugger på detaljer för huggandets skull. Det som är bra är att du låter människor se hur du "diskuterar" dvs att du hugger så att de kan undvika dig í framtiden.
  • Indianica

Det är ju en sak om man inte gillar att resa och tycker det är ondöigt, men har råd, ifall man får ett infall, eller barnen själva ber om det.

Våra barn tjatar t ex om att resa utomlands, för eras kompisar berättar om Thailand osv. Ändå så är det väl inte riktigt alla familjer som reser utomlands varje år? Resandet utomlands har ökat semestertid i Sverige, men i vår släkt har vi då baa ett enda par som åker utomlands årligen och då är ingen jättefattig. Men vi har t ex inte råd att åka utomlands i år, Givetvis är det då påfrestande att få höra om klasskamrater som ska till jordens alla möjliga hörn, men vi har lagt mpnga hundratusen på att köpa ett hus i våras, så vi har ju prioriterat och nästa år är en resa troligtvis möjlig. Men har man jättelåg lön och är ensamstående kan ju den där resan vara otroligt långt borta. Man kanske måste spara 200 kr i månaden i 10 år för att familjen ska kunna komma sig iväg. Klart det måste vara drygt om ungarna t ex plötsligt blir superintresserade av pyramiderna och vill se dem IRL.

Att resa handlar ju inte bara om status, det handlar också om nyfikenhet på omvärlden, och att det kan vara lättare att koppla av vid en pool långt hemifrån lägenheten mm. Det är ju egentligen fantastiskt att vi i praktiken kan resa, för 200 år sedan var det kutym att resa till närmaste by, mer än så såg man ine av världen. Och rent krasst tycker jag alla borde få möjligheten att åtminstone ett par gånger i livet resa utomlands med sina barn.

• Indianica

Vad jag vill poängtera är alltså att det är nog inte så lätt att få folk att sluta resa av statusskäl, för det handlar inte bara om status. Och jag tror att vi ibland lurar oss själva och tror att "alla andra barnfamiljer reser som fan årligen", men hur många gör det egentligen? Många reser utomlands när de precis fått sin bebis, men åker verkligen majorieteten av alla trebarnsföräldrar av statusskäl utomlands årligen. Jag betvivlar detta. Det är däremot en hel del yngre  par utan barn som reser mycket samt folk med utflugna barn.

• Argo
    Sömnstörd skrev 2011-06-10 12:44:28 följande:
    Åter fel. Självklart är det tjafsar du håller på med eftersom du fortsätter trots att jag påpekat att du knappast kan uttala dig om vilken omfattning på erfarenhet jag har.
    Du hugger på detaljer för huggandets skull. Det som är bra är att du låter människor se hur du "diskuterar" dvs att du hugger så att de kan undvika dig í framtiden.
    Om du använder felaktiga fakta och argument så är det väl relevant att påpeka detta i en diskussion? Vad hade Viking egentligen för möjligheter att betala sin fotboll? Ingen delbetalning säger du, för det accepterar inga klubbar. Fel säger jag då om det tvärsäkra uttalandet eftersom jag vet att det går bra i de klubbar jag är involverad i.

Om det sedan ändå är för dyrt för Viking kan vi bara gissa, hans föräldrar har gått på soc sedan länge, men han har åtminstone med all säkerhet möjlighet att hantera frågan som en månadskostnad istället för som en klumpsumma.

*och du - ta metasnacket som PM om du vill fortsätta med det *
  • Indianica

Nu vill jag egentligen inte diskutera enskilda fall, men jag läste på ett annat forum att försörsjningsstöd för par ser ut som följer:

Socialtjänsten betalar kostnader för vatten, el och hemförsäkring.Dessutom för ett par i samboförhållande 6.120 kr/månad för övriga utgifter.
    För varje barn betalas det ut mellan 2.700 och 3.030/månad, detta beroende av ålder.

För en familj på fyra personer blir det som jag förstår det alltså runt 12 000 kr + barnbidrag som betalas ut verje månad utöver hyran mm. Alltså ca 14 000 kr per månad till mat och annat. Socialtjänsten har väl riktlinjer för vad fritidsaktiviteter mm får kosta, men som jag tidigare skrivit kan man ju flytta pengar mellan olika poster hur man vill. Även om 14 000 kr per månad inte är en jättesumma för en familj gällande mat  och kläder etc. är det heller ingen svältgräns man ligger på. Det som blir svårt är ju om man lever på den smman i längden för då omöjliggörs stora och dyra inköp, som t ex möbler eller bil.

Men särskilt om vissa aktiviteter kan tas på avbetalning har jag svårt att se hur 14 000 kr per månad inte kan räcka till fotboll.

• Sömnstörd
    Indianica skrev 2011-06-10 14:32:35 följande:
    Nu vill jag egentligen inte diskutera enskilda fall, men jag läste på ett annat forum att försörsjningsstöd för par ser ut som följer:

Socialtjänsten betalar kostnader för vatten, el och hemförsäkring.Dessutom för ett par i samboförhållande 6.120 kr/månad för övriga utgifter.
    För varje barn betalas det ut mellan 2.700 och 3.030/månad, detta beroende av ålder.

För en familj på fyra personer blir det som jag förstår det alltså runt 12 000 kr + barnbidrag som betalas ut verje månad utöver hyran mm. Alltså ca 14 000 kr per månad till mat och annat. Socialtjänsten har väl riktlinjer för vad fritidsaktiviteter mm får kosta, men som jag tidigare skrivit kan man ju flytta pengar mellan olika poster hur man vill. Även om 14 000 kr per månad inte är en jättesumma för en familj gällande mat  och kläder etc. är det heller ingen svältgräns man ligger på. Det som blir svårt är ju om man lever på den smman i längden för då omöjliggörs stora och dyra inköp, som t ex möbler eller bil.

Men särskilt om vissa aktiviteter kan tas på avbetalning har jag svårt att se hur 14 000 kr per månad inte kan räcka till fotboll.
    Siffrorna kan jag ingenting om så det säger jag ingenting men barnbidraget + bostadsbidrag osv tillkommer inte utan det räknas som inkomst. I praktiken betalar soc mao mindre än 12 000 enligt ditt exempel.
  • Sömnstörd
    Sömnstörd skrev 2011-06-10 14:42:59 följande:
    Siffrorna kan jag ingenting om så det säger jag ingenting men barnbidraget + bostadsbidrag osv tillkommer inte utan det räknas som inkomst. I praktiken betalar soc mao mindre än 12 000 enligt ditt exempel.
    2 000 gör ju en jätteskillnad.

Sen så har jag den erfarenheten att inga organisationer godtar delbetalningar utan det är allt i en klumpsumma som gäller. Jag kommer inte att redovisa i detalj hur jag varit engagerad eller i vilken omfattning, fastän Argo vill det. Men det handlar inte precis om en klubb och en organisation. Man ska ha en väldans tur om man hittar den där klubben.
  • Indianica

Men fördelen med socialbidrag är också att folk kan ansöka om extrapengar. Jag har bara en vän som lever och länge levt med socialbidrag och jag tror inte det gått en sommar utan att hon och sonen som nu är 12 år, fått extrapengar för att t ex åka till Göteborg och gå på Liseberg (bor i norrland). Jag förstår inte riktigt, men det verkar vara så himla olika hur socialtjänstemännen resonerar gällande semester etc, när vissa barn som kanske bor granne med Liseberg inte kan få extrapengar av socialtjänsten för att ta dit barnen en dag, eller ansöker inte föräldrar om extrapengar?. I år betalar socialtjänsten t.ex. en lägervecka i Göteborg skärgård till min väninna och det säger sig självt att när man får den typen av semesterpengar måste det också bli lättare att t.ex. betala fritidsintressen resten av året.

• Anonym
    Indianica skrev 2011-06-10 12:54:04 följande:
    Det är ju en sak om man inte gillar att resa och tycker det är ondöigt, men har råd, ifall man får ett infall, eller barnen själva ber om det.

Våra barn tjatar t ex om att resa utomlands, för eras kompisar berättar om Thailand osv. Ändå så är det väl inte riktigt alla familjer som reser utomlands varje år? Resandet utomlands har ökat semestertid i Sverige, men i vår släkt har vi då baa ett enda par som åker utomlands årligen och då är ingen jättefattig. Men vi har t ex inte råd att åka utomlands i år, Givetvis är det då påfrestande att få höra om klasskamrater som ska till jordens alla möjliga hörn, men vi har lagt mpnga hundratusen på att köpa ett hus i våras, så vi har ju prioriterat och nästa år är en resa troligtvis möjlig. Men har man jättelåg lön och är ensamstående kan ju den där resan vara otroligt långt borta. Man kanske måste spara 200 kr i månaden i 10 år för att familjen ska kunna komma sig iväg. Klart det måste vara drygt om ungarna t ex plötsligt blir superintresserade av pyramiderna och vill se dem IRL.

Att resa handlar ju inte bara om status, det handlar också om nyfikenhet på omvärlden, och att det kan vara lättare att koppla av vid en pool långt hemifrån lägenheten mm. Det är ju egentligen fantastiskt att vi i praktiken kan resa, för 200 år sedan var det kutym att resa till närmaste by, mer än så såg man ine av världen. Och rent krasst tycker jag alla borde få möjligheten att åtminstone ett par gånger i livet resa utomlands med sina barn.
    Och lyckas man spara de där 200 kronorna varje månad i typ 3 mån så dyker genast ngt akut oförutsett upp den 4e mån o man måste använda upp dem till mat sen. Många kan inte ens en månad spara de där 200 kr
  • Argo
    Indianica skrev 2011-06-10 14:32:35 följande:

Och det är just därför RB:s definition av "barnfattigdom" blir så fel i folks ögon. Den inkluderar i praktiken alldeles för många som man har svårt att se som fattiga. De exempel som ges i tidnignen ser mer ut att endera handla om att sörja avsaknaden av lyxkonsumtion eller självvalda prioriteringar.

För killen i tidningen kostar det medlemskapet i den närmaste "storklubben" 1000 kronor om året. Tillkommer utrustning och resor. Tar vi i så talar vi om en månadskostnad på säg ... 250-300 kronor.

Spelar- och medlemsavgifter går normalt sett (även om inte alla klubbar skyltar med det utåt) att dela upp eller förskjuta (så länge man har betalat så det täcker försäkringen) och punktkostnader som resor mm kommer inte förrän det är dags. Och då är resorna den stora kostnaden i fotboll enligt Riksidrottsförbundets undersökning från 2009. Så det är alltså inte så att föräldern behöver dunka upp 3500 på ett bräde för att ungen skall spela fotboll.

Om en familj då lever på soc så har de likväl runt 400 spänn i månaden i normen till barnets fritid - som det står i tråden. Då ryms fotbollen rent ekonomiskt. Har de inte råd måste det alltså bero på något vi inte ser i tidningen.
  • Argo

Sedan kan man iofs fundera på om det är läge att kliva in i en "storklubb" på ungdomssidan som 11-åring. Det kan vara lite sent. Alternativ finns dock i form av mindre (och billigare?) småklubbar där det kanske inte är samma typ av satsning. Men de funderingarna är kuriosa i sammanhanget.

Får grabben bara sina socpengar för fritid själv så borde det fungera rent ekonomiskt.

• Fluffskalle

Jag trodde att barnfattigbloggen på Aftonbladet skulle handla om de småbarn som går runt på gatorna och spårvagnarna  i Göteborg hela dagarna och spelar dragspel och tigger pengar istället för att vara i skolan. Men barnfattigdom enligt Aftonbladet t ex handlar tydligen om att man som 19-åring bara får 10 000 kr av mamma till sitt studentfirande eller att mamman måste välja mellan att köpa en moped för 10 000 till sonen eller betala räkningar,

Fattar inte hur det kan räknas till fattigdom att man inte tveklöst kan köpa födelsedagspresenter för 10 000 kr. Vem kan det liksom om man inte är RIK?

Kraven är lite för höga när det gäller statusprylar när folk tror att alla har råd.

TS, du är klok.

• Anonym

Barnbidrag får man inte utöver riksnormen. Riksnormen inkluderar alla inkomster som bostadsbidrag,barnbidrag,underhållstöd.

Svar på tråden Vad är barnfattigdom?