• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • Sömnstörd
    Queenie70 skrev 2011-06-08 22:41:29 följande:
    Lek och fritid för ett barn på 4 år ligger på 250 kronor i månaden ungefär.
    Så det var helt fel det jag läste i en annan tråd?
  • Queenie70
    Indianica skrev 2011-06-08 22:40:29 följande:
    Vadå korkat exempel? Ursäkta om jag ger tips på vad man kan låta barnen ägna sig åt på hemmaplan utan att det kostar massor??? En studsmatta är dyr i inköp men är så pass hållbar att på sikt är den inte dyr. Dessutom kan den ställas på en hyrd tomt, men som sagt, ursäkta att jag inte var mer genomtänkt och föreslog kottar och pinnar istället.
    Fast där gör du ju ett fundamentalt fel..Det är nämligen dyrt att vara fattig. Man har ofta så pass lite pengar i taget, att det inte är möjligt att köpa nåt dyrt av kvalitet som i gengäld håller länge för att man har inte de kontanterna att lägga ut på ett bräde. Samma sak gäller för matinköp. Att man kanske inte har möjlighet att passa på att bunkra upp mycket av nån vara som är extra billig den månaden, för att då räcker inte pengarna till allt det andra som man måste ha den månaden. Och vem som lever under fattiga förhållanden tror du har råd att hyra en tomt att ställa studsmattan på?
  • Indianica
    Sömnstörd skrev 2011-06-08 22:38:39 följande:
    Fritidsposten är på 400kr/mån om det inte stått helt fel i nån av alla dessa trådar. Den posten ska bekosta allt som inte är av nöd (läs mat o hygien), dvs där ingår alla kläder födelsedagspresenter osv så hur mycket blir då kvar av dessa 4800 till fotboll som kanske kostar 2000?

1100 påstod någon attt avgiften var på, vet ej hur det stämmer sen tillkommer mycket mer som cupavgiter, kläder, strumpor osv osv
    Vår fotboll kostade inte 2000 kr per termin, men det verkar vara olika då. Vår fotboll kostade 400 kr per säsong, men självfallet fick man bekosta resor till och från cuper, tröja, strumpor, skor mm själv.

Jag har inte haft socialbidrag, men pluggat med barn vilket ger ungefär samma inkomst,, och då fick man mixtra med olika utgiftesposter. T ex låta bli att köpa kläder till själv själv vissa månader och istället betala barnens fritidsaktiviteter.

Sedan kan man ju söka fonder och majblommepengar för sådant, det gör mig bara lite ledsen att det inte verkar göras av alla föräldrar. Något kan väl barnen få ägna sig åt tycker jag. Blev bestört när jag läste att pojken gjort hyss förrra sommaren, av ren leda. Då är något fel.
  • Queenie70
    Sömnstörd skrev 2011-06-08 22:43:47 följande:
    Så det var helt fel det jag läste i en annan tråd?
    För vuxna ligger den på 400...

Posten följer åldern...för ett barn under 3 år får man lek och fritidspengar för mindre än 150 kronor

För en 18 åring 440 kronor,
  • Anonym (ingen studsmatta)
    Indianica skrev 2011-06-08 22:38:08 följande:
    Ja, jag bor ihop med en läkare och vi har diskuterat det där. Men oftast är det när flera barn hoppar samtidigt som olyckor sker. Det är dessutom minst lika farligt för barnen att cykla, åka inlines, skateboard och slalom etc. För att inte tala om fötter och knän som far illa av fotboll. Men har man som vi har, till stor del orörliga barn, då får studsmattan vara kvar om den är populär.
    Även bäckenbottenmuskulaturen kan skadas av påfrestningarna som studsandet ger. Dock uppkommer dessa problem senare.

Jag bor ihop med arton läkare och vi är alla ense om att studsmattor är förkastliga!
  • bananflugekärlek

Jag är jävligt mycket rikare per månad med csn än jag var med socbidrag.

• Indianica
    Queenie70 skrev 2011-06-08 22:44:53 följande:
    Fast där gör du ju ett fundamentalt fel..Det är nämligen dyrt att vara fattig. Man har ofta så pass lite pengar i taget, att det inte är möjligt att köpa nåt dyrt av kvalitet som i gengäld håller länge för att man har inte de kontanterna att lägga ut på ett bräde. Samma sak gäller för matinköp. Att man kanske inte har möjlighet att passa på att bunkra upp mycket av nån vara som är extra billig den månaden, för att då räcker inte pengarna till allt det andra som man måste ha den månaden. Och vem som lever under fattiga förhållanden tror du har råd att hyra en tomt att ställa studsmattan på?
    Jag menade inte att man ska hyra en hel tomt till sin studsmatta. Men här har folk som hyr hus/lägenhet ibland ställt en studsmatta på tomten utanför sin lägenhet. Den var så jag menade. Men det är givetvis inte möjligt överallt heller, typ i ett jättehöghusområde i storstockholm.

Sedan har du rätt i att det kan vara knepigt attt investera som fattig. Vi köpte studsmattan när vi fortfarande pluggade och den kändes svindyr och vi tvingades köpa en billig gräsklippare som brakade ihop två år senare
  • Sömnstörd
    Indianica skrev 2011-06-08 22:46:44 följande:
    Vår fotboll kostade inte 2000 kr per termin, men det verkar vara olika då. Vår fotboll kostade 400 kr per säsong, men självfallet fick man bekosta resor till och från cuper, tröja, strumpor, skor mm själv.

Jag har inte haft socialbidrag, men pluggat med barn vilket ger ungefär samma inkomst,, och då fick man mixtra med olika utgiftesposter. T ex låta bli att köpa kläder till själv själv vissa månader och istället betala barnens fritidsaktiviteter.

Sedan kan man ju söka fonder och majblommepengar för sådant, det gör mig bara lite ledsen att det inte verkar göras av alla föräldrar. Något kan väl barnen få ägna sig åt tycker jag. Blev bestört när jag läste att pojken gjort hyss förrra sommaren, av ren leda. Då är något fel.
    För oss var det betydligt dyrare än så. En orsak kan vara att jag bor i en storstad i en kommun som tar ut planhyra och det är inte billigt tack vare markpriserna.

Jag har haft ekonomiskt bistånd men det var typ 100 år sedan men en sak är fortfarande sant att i kronor och ören har studenter det mycket bättre i allmänhet. Så var det när jag pluggade med barn och då fanns ändå inte barntillägget, så är det även idag så det går inte att jämföra de grupperna öht.
  • Indianica
    bananflugekärlek skrev 2011-06-08 22:49:16 följande:
    Jag är jävligt mycket rikare per månad med csn än jag var med socbidrag.
    Ja, fast då måste du inkludera sommarjobb antar jag annars är det inte möjligt (slå ut CSN-pengarna på 12 månader får du se...). sedan är vi väl extremer, men i perioder har bara en av oss tagit CSN-lån....och så har vi fyllt ut med bostadsbidrag.Då tror jag man kommer under socialbidragsnormen till och med.
  • Sömnstörd
    Queenie70 skrev 2011-06-08 22:46:50 följande:
    För vuxna ligger den på 400...

Posten följer åldern...för ett barn under 3 år får man lek och fritidspengar för mindre än 150 kronor

För en 18 åring 440 kronor,
    Och det ska även täcka in kläder?

Ärligt är jag mer förundrad över att någon får det att gå ihop, speciellt om man inte får kläder gratis av omgivningen eller har snälla föräldrar som bunkrar åt en ibland...
Svar på tråden Vad är barnfattigdom?