• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • Sömnstörd
    Indianica skrev 2011-06-08 22:59:49 följande:
    Fast nu vet man ju inte alltid det, blir lite svartvitt att säga så också. Och att betala tillbaka  CSN-lån med socialbidtrag kan ju inte vara någon höjdare det heller...Jag tror man kan utgå ifrån att både studenter som har barn generellt har det knapert och stressigt, samt folk som har socialbidrag helt eller delvis. En student är dessutom helt utanför det sociala skyddsnätet sommartid.Min kompis med barn försörjdes av sina föräldrar förra sommaren.

Men nog om detta. Blir bara så irriterad när man framställer studenter som så ekonomiskt gynnade jämfört med folk som har socialbidrag. Studenter har varken socialt skyddsnät eller möjlighet att ansäka om extrapengar till t ex egna glasögon eller tandläkarbesök. Däremot har du en poäng i att studenter generellt säkert har en mer positiv framtidssyn.
    För att i kronor och ören är det så. De har även valet att sluta studera och ånjuta sig det skyddsnät som finns.
    Det är en stor skillnad mot den som lever på bistånd, den har inget val alls.
  • Indianica
    Queenie70 skrev 2011-06-08 23:02:48 följande:
    Det väcker mina sympatier att människor befinner sig i en sådan situation. Jag tycker att det är att trivialiser den situationen som många människor faktiskt lever i under i princip hela livet. Att aldrig kunna unna sig nåt utöver det vanliga utan att få lida för det.

Jag får dålig smak i munnen av alla som skriver att det "bara" är att avstå från att resa, lära ungarna att uppskatta att leka med kottar istället, och att göra storkok på rovor en gång i veckan.
    Men saken är också den att vi har ett socialförsäkringssystem. Ska man nu tro AB håller det på att braka samman? Eller? För det är väl ändå inte meningen att skattepengarna vi betalar in, som ska finansiera senare socialbidrag vi ev. har behov av, ska utbetalas till människor i flera år, vilket AB skriver om. Socialbidrag är väl inte fel i sig. Men problemet är att vissa verkar ha åt helskotta för låg lön eller grava problem med att ta sig in på arbetsmarknaden och vad beror det på?
  • Indianica
    Sömnstörd skrev 2011-06-08 23:04:31 följande:
    För att i kronor och ören är det så. De har även valet att sluta studera och ånjuta sig det skyddsnät som finns.
    Det är en stor skillnad mot den som lever på bistånd, den har inget val alls.
    Nej, det är inte ett reell valmöjlighet. Att t ex gå på ett program i tre år, inte få sommarjobb, ska man då sluta studera för att åtnjuta socialbidrag?

Och den med bistånd har val. Man kan söka nytt jobb, andra jobb och man kan- studera.
  • Queenie70
    Indianica skrev 2011-06-08 23:06:34 följande:
    Men saken är också den att vi har ett socialförsäkringssystem. Ska man nu tro AB håller det på att braka samman? Eller? För det är väl ändå inte meningen att skattepengarna vi betalar in, som ska finansiera senare socialbidrag vi ev. har behov av, ska utbetalas till människor i flera år, vilket AB skriver om. Socialbidrag är väl inte fel i sig. Men problemet är att vissa verkar ha åt helskotta för låg lön eller grava problem med att ta sig in på arbetsmarknaden och vad beror det på?
    Det man menar är väl sannolikt att KLYFTORNA mellan de som har det bra och de som har det dåligt har blivit mycket större än de var tidigare.

Och just nu ser det bla. så illa ut att det är fullt av människor som har socialbidrag som det inte kan ställas några som helst krav på, för att de faktiskt är FÖR sjuka för att kunna praktisera, eller ens klara av att söka jobb, fast de har ändå blivit utförsäkrade av försäkringskassans läkare som inte ens träffat vederbörande. (på politikernas uppdrag visserligen) De människorna såg man inte på socialtjänsten för några år sedan. Och ja...många många av dessa kommer att ha socialbidrag under överskådlig framtid.
  • Sömnstörd
    Som motvikt...
    Det där tycker jag var riktigt klokt sagt.

Sen ska vi komma ihåg att vi faktiskt inte har jobb så att det räcker till alla hur vi än försöker skapa ur ingenting.
  • Sömnstörd
    Indianica skrev 2011-06-08 23:09:09 följande:
    Nej, det är inte ett reell valmöjlighet. Att t ex gå på ett program i tre år, inte få sommarjobb, ska man då sluta studera för att åtnjuta socialbidrag?

Och den med bistånd har val. Man kan söka nytt jobb, andra jobb och man kan- studera.
    Jo det är en reell valmöjlighet. Studenten kan välja att hoppa av och börja jobba istället. Beslutet är kanske inte det bästa för framtida karriärmöjligheter men det valet finns ändå. I realiteten.

Vi har inte jobb till alla, det är också en realitet. Att söka jobb är en sak men det innebär inte automatiskt att man får jobb. Långt ifrån alla kan studera så det är inte heller en allmängiltig realitet.
  • bananflugekärlek

Indianica: Men välkommen till valmöjligheterna för en fattig.

• Anonym
    Det kan bero på att man är för sjuk för att kunna arbeta eller tex bara har en arbetsförmåga på 25 %.
    Det kan bero på att man är lite mindre sjuk och kan arbeta trots sin kroniska sjukdom men har mer sjukfrånvaro än normalt o inte kan klara stress o arbeta i det tempo som ofta krävs på arbetsmarknaden.

Det kan också bero på att man inte har fulltständig gymnasieutbildning. Inte kan svenska så bra och dessutom är ensamstående förälder så man kan inte ta jobb med obekväma arbetstider som inte passar barnomsorgen och denna kombination gör inte heller att man är så populär på arbetsmarknaden
  • Anonym

Personligen tycker jag att reglerna för socialbidrag o studenter med barn är en ren bromskloss för människor att ta sig vidare. Jag tycker att studenter som inte lyckas få sommarjobb trots att de sökt o som kanske måste vara ledig en månad med sina barn på sommaren med ska få socialbidrag som komplettering. Att stötta ensamstående med barn som studerar tror jag samhället skulle tjäna på i längden. För att läsa in gymnaisekompetens och även skaffa sig en vidare utbildning är ju ett sätt att komma vidare i livet o förhoppningsvis INTE bli bidragsberoende resten av livet.

• Anonym
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-08 16:44:16 följande:
    Vad skulle vara torftigt med att leva annorlunda? Det är just den vinklingen jag tycker är så fel! Att man sätter så stort fokus på vad som är "fattigt" och "rikt" - som jag skrivit tidigare så kan ingen kallas fattig som är mätt, har hela och rena kläder och frihet kallas fattig! Vad man sedan väljer att göra med tid eller pengar är en annan fråga - men jag skulle vilja se mer acceptans för olika värden i livet än enbart materiella - vilket också skulle göra livet mycket lättare även för de som verkligen har det tufft ekonomiskt. Att dömma ut de som hamnar utanför ramen som görs i AB är bara att sätta ytterligare press på de som redan lider!
    Nej. Det är inte att sätta press på oss som redan lider. När media skriver är de skönt att höra att det finns fler som vi och att media står upp för oss och säger att det inte är ok att våra barn tvingas växa upp så här. Jag kände mkt igen mig i beskrivningar av andra föräldrar där. När man ständigt oroar sig för ekonomin o blir ledsen att man inte kan ge barnen det som barn omkring oss har så blir man också lätt depremeriad o även det påverkar barnen. Allt blir som en ond cirkel. Jag tycker det var skönt att läsa och skönt att man nu diskuterar vad som ska göras för våra barn.

När torftighet är ett eget val o man vet att man kan välja ngt annat tex gå upp i arbetstid, man kanske har något av värde som går att sälja även om bankkontot är tomt om det skulle krisa sig. Då är det en HELT annan sak och leder inte till samma oro heller
Svar på tråden Vad är barnfattigdom?