• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • MadHatter
    Queenie70 skrev 2011-06-08 22:19:26 följande:
    Stigmat ligger inte direkt i att inte ha statusprylar utan i att vara "misslyckad" som människa då man inte har några ekonomiska valmöjligheter.

• MadHatter
    Indianica skrev 2011-06-08 22:25:53 följande:
    Jag håller med dig till 99%, men vill inflika en sak om studsmattan ochdet är nog den pryl vi köpt till våra barn (förutom cyklarna) som de sommartid använder mest, massor med andra saker har dock legat och skräpat. Vi har haft den i fem år och de hoppar på den dagligen, vilket ju är en fysisk aktivitet och i mina ögon ingen statuspryl.

Säger inte att barn utan studsmatta har en sämre uppväxt, men vill man inte/kan man inte rsa bort kan saker som studsmatta och en plastpool på tomten vara bra alternativ tycker jag. Om man nu vill ha barnen utomhus, hemma på tomten.
    Vill bara inflika att de barn som detta handlar om knappast har någon egen tomt där de kan ställa en studsmatta .....
  • Indianica

En sak jag tänkt på gällande ABs artikelserie och särkilt gällande den artikel där ett barn som lever på socialbidrag, utelämnas väldigt mycket, för mycket i mina ögon, han får bla berätta att han av ekonomiska skäl inte får utöva fritidsaktiviteter. Men det jag tänkt på är att i socialbidragsnormen ingår ju en post för lek och fritid gällande både föräldrar och barn. Jag kikade runt och uppfattar att för ett barn mellan 4-6 år är ca 1700 kr per månad av socialbidraget pengar som ska räcka till mat (utom lunch) och fritid/lek. Den här pojkens föräldrar har ju gjort något fundamentalt fel med socialbiraget om de inte låte honom ha fritidsaktiviteter. Sjävlfallet är t ex fotboll dyrt. det kan kosta 100-200 kr per månad och nya fotbollskor är särskilt dyrt, men ändå. 1000 kr per månad bör väl räcka till mat för ett barn per månad, när lunchen inte inkluderas. Då har man 700 kr kvar varje månad till leksaker och fritidsaktiviteter. Så i det här fallet blir det lite osmakligt när det hövdas att pojken inte har råd med fritidsaktiviteter, tycker jag.  Men barn är väldigt utelämnade ekonomiskt till den som har ansvaret för pengarna och föräldrarna kanske inte alltid fattar rätt beslut.

• Sömnstörd
    Anonym (ingen studsmatta) skrev 2011-06-08 22:33:05 följande:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/studsmatta-farliga...

www.lakartidningen.se/store/articlepdf/6/6049...

Man behöver inte känna sig fattig för att man inte äger en studsmatta. De är ändå inget att ha!
    Nu handlar det eg inte om studsmattor utan det är ett korkat exempel på vad fattiga barn kan ägna sig åt som inte kostar massor.

Det är mer själva stilen att man pratar innan man tänker som retar mig en anings...
  • Indianica
    Anonym (ingen studsmatta) skrev 2011-06-08 22:33:05 följande:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/studsmatta-farliga...

www.lakartidningen.se/store/articlepdf/6/6049...

Man behöver inte känna sig fattig för att man inte äger en studsmatta. De är ändå inget att ha!
    Ja, jag bor ihop med en läkare och vi har diskuterat det där. Men oftast är det när flera barn hoppar samtidigt som olyckor sker. Det är dessutom minst lika farligt för barnen att cykla, åka inlines, skateboard och slalom etc. För att inte tala om fötter och knän som far illa av fotboll. Men har man som vi har, till stor del orörliga barn, då får studsmattan vara kvar om den är populär.
  • Sömnstörd
    Indianica skrev 2011-06-08 22:35:23 följande:
    En sak jag tänkt på gällande ABs artikelserie och särkilt gällande den artikel där ett barn som lever på socialbidrag, utelämnas väldigt mycket, för mycket i mina ögon, han får bla berätta att han av ekonomiska skäl inte får utöva fritidsaktiviteter. Men det jag tänkt på är att i socialbidragsnormen ingår ju en post för lek och fritid gällande både föräldrar och barn. Jag kikade runt och uppfattar att för ett barn mellan 4-6 år är ca 1700 kr per månad av socialbidraget pengar som ska räcka till mat (utom lunch) och fritid/lek. Den här pojkens föräldrar har ju gjort något fundamentalt fel med socialbiraget om de inte låte honom ha fritidsaktiviteter. Sjävlfallet är t ex fotboll dyrt. det kan kosta 100-200 kr per månad och nya fotbollskor är särskilt dyrt, men ändå. 1000 kr per månad bör väl räcka till mat för ett barn per månad, när lunchen inte inkluderas. Då har man 700 kr kvar varje månad till leksaker och fritidsaktiviteter. Så i det här fallet blir det lite osmakligt när det hövdas att pojken inte har råd med fritidsaktiviteter, tycker jag.  Men barn är väldigt utelämnade ekonomiskt till den som har ansvaret för pengarna och föräldrarna kanske inte alltid fattar rätt beslut.
    Fritidsposten är på 400kr/mån om det inte stått helt fel i nån av alla dessa trådar. Den posten ska bekosta allt som inte är av nöd (läs mat o hygien), dvs där ingår alla kläder födelsedagspresenter osv så hur mycket blir då kvar av dessa 4800 till fotboll som kanske kostar 2000?

1100 påstod någon attt avgiften var på, vet ej hur det stämmer sen tillkommer mycket mer som cupavgiter, kläder, strumpor osv osv
  • Indianica
    Sömnstörd skrev 2011-06-08 22:35:34 följande:
    Nu handlar det eg inte om studsmattor utan det är ett korkat exempel på vad fattiga barn kan ägna sig åt som inte kostar massor.

Det är mer själva stilen att man pratar innan man tänker som retar mig en anings...
    Vadå korkat exempel? Ursäkta om jag ger tips på vad man kan låta barnen ägna sig åt på hemmaplan utan att det kostar massor??? En studsmatta är dyr i inköp men är så pass hållbar att på sikt är den inte dyr. Dessutom kan den ställas på en hyrd tomt, men som sagt, ursäkta att jag inte var mer genomtänkt och föreslog kottar och pinnar istället.
  • Queenie70

Lek och fritid för ett barn på 4 år ligger på 250 kronor i månaden ungefär.

• Sömnstörd
    Indianica skrev 2011-06-08 22:40:29 följande:
    Vadå korkat exempel? Ursäkta om jag ger tips på vad man kan låta barnen ägna sig åt på hemmaplan utan att det kostar massor??? En studsmatta är dyr i inköp men är så pass hållbar att på sikt är den inte dyr. Dessutom kan den ställas på en hyrd tomt, men som sagt, ursäkta att jag inte var mer genomtänkt och föreslog kottar och pinnar istället.
    För att du inte hade tänkt efter ens en sekund innan du föreslog det. Korkat även att föreslå hyrd tomt. Går du på ekonomiskt bistånd får du inte bo i villa, du får heller inte ha bil...
Svar på tråden Vad är barnfattigdom?