• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • Queenie70
    Sömnstörd skrev 2011-06-08 22:50:53 följande:
    För oss var det betydligt dyrare än så. En orsak kan vara att jag bor i en storstad i en kommun som tar ut planhyra och det är inte billigt tack vare markpriserna.

Jag har haft ekonomiskt bistånd men det var typ 100 år sedan men en sak är fortfarande sant att i kronor och ören har studenter det mycket bättre i allmänhet. Så var det när jag pluggade med barn och då fanns ändå inte barntillägget, så är det även idag så det går inte att jämföra de grupperna öht.
    Framförallt är det en stor skillnad för psyket att veta att man har det knapert en tid för att man pluggar och sedan kommer att få det mycket bättre, än om man vet att ens ekonomiska situation inte har nån ände.
  • Indianica
    Anonym (ingen studsmatta) skrev 2011-06-08 22:47:02 följande:
    Även bäckenbottenmuskulaturen kan skadas av påfrestningarna som studsandet ger. Dock uppkommer dessa problem senare.

Jag bor ihop med arton läkare och vi är alla ense om att studsmattor är förkastliga!
    Det är mycket som är förkastligt. Det får bli knipövningar framöver då
  • Queenie70
    Sömnstörd skrev 2011-06-08 22:52:21 följande:
    Och det ska även täcka in kläder?

Ärligt är jag mer förundrad över att någon får det att gå ihop, speciellt om man inte får kläder gratis av omgivningen eller har snälla föräldrar som bunkrar åt en ibland...
    Nej kläder och skor ligger i en egen post. För en 10 åring drygt 400 kronor i månaden.
  • MickeN1973
    Anonym (ingen studsmatta) skrev 2011-06-08 22:47:02 följande:
    Även bäckenbottenmuskulaturen kan skadas av påfrestningarna som studsandet ger. Dock uppkommer dessa problem senare.

Jag bor ihop med arton läkare och vi är alla ense om att studsmattor är förkastliga!
    Passivitet är värre.
  • bananflugekärlek

Indianica: nej, men man kan se till att studera alla 12 månader om året.

• Anonym
    Queenie70 skrev 2011-06-08 22:23:40 följande:
    Och varför en människa nån gång under livet vill åka till egypten eller nåt annat land är väl kanske för att det är väldigt roligt och skönt, och att man kanske vill erbjuda sina barn upplevelsen av att möta en annan kultur, en annan miljö och att bli berikade på samma sätt som de flesta andra blir. Jag ser inget konstigt med en önskan om att nån gång få göra en resa med sin lilla familj. Det finns människor som inser att deras ekonomiska situation ALDRIG kommer att bli bättre,,,,och då kan jag faktiskt förstå att man ruttnar, och tar ett snabblån för att i alla fall få komma iväg nån gång, även om det kommer att komma surare efter....Det är nog inte så enkelt som att de åker till egypten för att det är "status"
    Givetvis är det inte enkelt, jag förstår också önskan att åka utomlands, men att komma och dra en snyftis för att familjen, efter att de ruttnat och åkt till Egypten, sedan har svårt att betala av resan väcker inte sympatier.
  • Indianica
    Queenie70 skrev 2011-06-08 22:52:32 följande:
    Framförallt är det en stor skillnad för psyket att veta att man har det knapert en tid för att man pluggar och sedan kommer att få det mycket bättre, än om man vet att ens ekonomiska situation inte har nån ände.
    Fast nu vet man ju inte alltid det, blir lite svartvitt att säga så också. Och att betala tillbaka  CSN-lån med socialbidtrag kan ju inte vara någon höjdare det heller...Jag tror man kan utgå ifrån att både studenter som har barn generellt har det knapert och stressigt, samt folk som har socialbidrag helt eller delvis. En student är dessutom helt utanför det sociala skyddsnätet sommartid.Min kompis med barn försörjdes av sina föräldrar förra sommaren.

Men nog om detta. Blir bara så irriterad när man framställer studenter som så ekonomiskt gynnade jämfört med folk som har socialbidrag. Studenter har varken socialt skyddsnät eller möjlighet att ansäka om extrapengar till t ex egna glasögon eller tandläkarbesök. Däremot har du en poäng i att studenter generellt säkert har en mer positiv framtidssyn.
  • Sömnstörd
    Queenie70 skrev 2011-06-08 22:52:32 följande:
    Absolut.
    Tycker att det borde vara obligatoriskt för alla att leva under de premisserna ett tag. Undrar hur diskussionerna hade gått då.
    Queenie70 skrev 2011-06-08 22:54:02 följande:
    Nej kläder och skor ligger i en egen post. För en 10 åring drygt 400 kronor i månaden.
    Aha, då fattar jag. Tack för ditt tålamod.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2011-06-08 22:58:34 följande:
    Givetvis är det inte enkelt, jag förstår också önskan att åka utomlands, men att komma och dra en snyftis för att familjen, efter att de ruttnat och åkt till Egypten, sedan har svårt att betala av resan väcker inte sympatier.
    Det väcker mina sympatier att människor befinner sig i en sådan situation. Jag tycker att det är att trivialiser den situationen som många människor faktiskt lever i under i princip hela livet. Att aldrig kunna unna sig nåt utöver det vanliga utan att få lida för det.

Jag får dålig smak i munnen av alla som skriver att det "bara" är att avstå från att resa, lära ungarna att uppskatta att leka med kottar istället, och att göra storkok på rovor en gång i veckan.
  • Indianica
    bananflugekärlek skrev 2011-06-08 22:57:41 följande:
    Indianica: nej, men man kan se till att studera alla 12 månader om året.
    Ja, men det är också en fråga om hur bra det är att göra detta när man faktiskt inte vet hur lätt man senare får att betala tillbaka dessa lånade pengar, man kan ju t.ex. bli arbetslös en tid efter examen och då gynnas knappat barnen om man dragit på sig extralån som ska betalas tillbaka.
Svar på tråden Vad är barnfattigdom?