• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • Sömnstörd
    Alessia skrev 2011-06-08 13:38:39 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article13139285.ab

Ännu en snyftartikel i AB.

Jag undrar:  båda föräldrarna  uppges vara arbetslösa sedan länge och lever på socialbidrag. De bor i Vällingby i ett av landets hetaste  områden för att hitta jobb. Varför har de inte hittat något???

Killen kan inte vara med i fotbollsklubb för att det kostar för för mycket. Där jag bor, mellanstor stad, och i städer och samhällen runtomkring kostar medlemskap i knatte- och juniorklubb 200:- per termin. Kläder och skor sponsras av företag på orten. Absolut ingen oöverkomlig summa. Den tillämpas också för klubbar där man tränar friidrott , basket, handboll och innebandy. Måste vara en märklig klubb killen vill in i.

Som vanligt är det utlandssemestrar och elektroniska prylar som tas upp som exempel på att en familj är fattig.

ALLA SKA ALLT SOM ALLA ANDRA HAR  - NUUUUU!  Den nya samhällsdoktrinen. Jag ställer inte upp på den. Jobb och egen försörjning först!
    Du kan inte ta er lilla klubb och prisläget där som exempel. Självklart måste du jämföra med de faktiska kostnader den familjen har, inte din.

Att ni inte har så hög avgift har med tex lokalhyror, kommunala bidrag, planhyra osv att göra.

Mina barns terminsavgifter går på tusentals kronor, klubbar helt utan egna lokaler. Så det kan vara riktigt dyrt i städerna fastän klubbarna inte erbjuder dyra specialarrangemang (material osv)

Är det svårt att ta reda på fakta innan man går igång på doktriner och annat larvigt???
  • Alessia
    Sömnstörd skrev 2011-06-08 14:13:35 följande:
    Du kan inte ta er lilla klubb och prisläget där som exempel. Självklart måste du jämföra med de faktiska kostnader den familjen har, inte din.

Att ni inte har så hög avgift har med tex lokalhyror, kommunala bidrag, planhyra osv att göra.

Mina barns terminsavgifter går på tusentals kronor, klubbar helt utan egna lokaler. Så det kan vara riktigt dyrt i städerna fastän klubbarna inte erbjuder dyra specialarrangemang (material osv)

Är det svårt att ta reda på fakta innan man går igång på doktriner och annat larvigt???
    Hmmm - ett av stadens fotbollslag spelar i allsvenskan, det finns 9 stycken ungdomslag med knattar och juniorer och som sagt mycket sker på ideell basis och  mycket sponsras av lokala företag. Fotbollsplaner och lokaler tillhandahålles oftast av kommunen (skolornas idrottsplatser och gräsplaner)Toppen för oss och alla andra i städerna och samhällena runtomkring. Detta är FAKTA i min del av landet. Och säkert finns det klubbar med samma policy även där du bor - leta!  Doktrinen står jag för- den bjuder dig på - och skiter i vad du sedan tycker!
  • Anonym

Ang rädda barnens rapport så har den baserats på vilken inkomst hushållet har. De som tvingas leva på existensminium eller mindre räknas som fattiga.

• Anonym

jag anser nog att barnfattigdom, eller fattigdom allt som allt är när en familj blir tvingad att bo på gatan, och JO det händer även i sverige!
    När en familj inte har råd med nya kläder (inte heller begagnade kläder). När en familj får äta enbart pasta eller dyl dag efter dag och föräldrarna uppmanar sina barn att äta sig riktigt mätta på skola/dagis för att de inte kommer få någon mer mat hemma.. Det anser jag vara fattigdom. telefoner och märkeskläder är lyx för barn! vad F** har en 6 åring för nytta av en telefon?

• Sömnstörd
    Alessia skrev 2011-06-08 14:29:12 följande:
    Hmmm - ett av stadens fotbollslag spelar i allsvenskan, det finns 9 stycken ungdomslag med knattar och juniorer och som sagt mycket sker på ideell basis och  mycket sponsras av lokala företag. Fotbollsplaner och lokaler tillhandahålles oftast av kommunen (skolornas idrottsplatser och gräsplaner)Toppen för oss och alla andra i städerna och samhällena runtomkring. Detta är FAKTA i min del av landet. Och säkert finns det klubbar med samma policy även där du bor - leta!  Doktrinen står jag för- den bjuder dig på - och skiter i vad du sedan tycker!
    I den del ja. Det tvivlar jag inte en sekund på.
    Varför har du så svårt att förstå att det tas ut planhyra?
    Alla kommuner bekostar inte sådant helt och hållet...

Jag står fortfarande för att det är inskränkt att inte ta ut fakta och att man försöker applicera sina egna kostnader i en helt annans situation. Tvivlar inte alls att du skiter i vad jag tycker, det är mycket du skiter i...
  • Anonym (Fattig mamma?)

Tack för en fantastisk diskussion - så många åsikter och tankar.

Vill bara återigen poängtera att jag definitivt inte ser oss om fattiga. Och jag vill inte heller att andra ska se mina barn som fattiga - blir ledsen och arg när AB beskriver barn i samma situation som fattiga för att detsätter en stämpel på mina barn av utanförskap som jag inte vill att dom ska ha. Vem är det som bestämt att en utlandssemester är ett "finare" sommarminne än en tältutflykt i skogen? Det är bara våra vuxna värderingar, som vi tyvärr för vidare till våra barn...

Och det är att verkligen trampa på dem som redan ligger - de som varken har pengar eller tid till sina barn, dom som vi verkligen borde bry oss om. Om vi alla kunde se lite längre, och inte sätta status i prylar och resor så skulle även dessa barn slippa mycket skam och lidande.

Och om barnen ska få bestämma över familjens livsstil eller inte är en intressant diskussion, som kanske inte hör hit egentligen men bara en kort kommentar efter som så många verkar reta sig på vårt livsval:

Visst drabbas barnen ekonomiskt av vårt val, samtidigt som det ger dem en enorm trygghet för framtiden, där vi har garanterade jobb till oss föräldrar + garanterade sommarjobb till barnen + en garanterad ekonomisk reserv om de väljer andra vägar i livet.

Är det ett bättre val att välja att jobba heltid, ha barnen på dagis/fritids 7-17, och kunna resa och handla?

Vem kan värdera vad som är rätt och fel? Vem har rätt att dömma?

• MadHatter
    Alessia skrev 2011-06-08 14:29:12 följande:
    Jag förstår inte riktigt detta exempel - du kan väl inte säga att de har råd för att det är billigare i din kommun. Där jag bor kostar det 2500:- år för tjejer att spela fotboll, har inte koll på vad killklubbarna tar. Till det tillkommer kläder med klubbens märke som barnen tycker är ett "måste" även om det inte är ett formellt sådant, + skor samt att det förutsätts att föräldrarna är med och skjutsar till matcher (skjutsar man inte själv så "måste" man förstås bidra med bensinpengar enligt vanligt hyfs).

MIn dotter har hållt på med olika fritidsintressen en del har varit mycket dyra och några faktiskt helt gratis beroende på vilken intresse hon haft och vilken kommun vi bott i. Ser oerhört olika ut.

Sedan finns det faktiskt familjer som har svårt att ha råd även om det "bara" kostar 200 kr/barn och termin. Har man 3 barn kan det mycket väl vara 1200kr man inte har.

Frågan är väl egentligen inte om det finns barn som inte får vara med på fritidsintressen av ekonomiska skäl (det är det väl genom undersökningar ändå fastlagt att det finns) utan om man anser att det ska räknas som barnfattigdom.
  • MadHatter
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-08 16:10:44 följande:

Tack för en fantastisk diskussion - så många åsikter och tankar.

Vill bara återigen poängtera att jag definitivt inte ser oss om fattiga. Och jag vill inte heller att andra ska se mina barn som fattiga - blir ledsen och arg när AB beskriver barn i samma situation som fattiga för att detsätter en stämpel på mina barn av utanförskap som jag inte vill att dom ska ha. Vem är det som bestämt att en utlandssemester är ett "finare" sommarminne än en tältutflykt i skogen? Det är bara våra vuxna värderingar, som vi tyvärr för vidare till våra barn...

Och det är att verkligen trampa på dem som redan ligger - de som varken har pengar eller tid till sina barn, dom som vi verkligen borde bry oss om. Om vi alla kunde se lite längre, och inte sätta status i prylar och resor så skulle även dessa barn slippa mycket skam och lidande.

Och om barnen ska få bestämma över familjens livsstil eller inte är en intressant diskussion, som kanske inte hör hit egentligen men bara en kort kommentar efter som så många verkar reta sig på vårt livsval:

Visst drabbas barnen ekonomiskt av vårt val, samtidigt som det ger dem en enorm trygghet för framtiden, där vi har garanterade jobb till oss föräldrar + garanterade sommarjobb till barnen + en garanterad ekonomisk reserv om de väljer andra vägar i livet.

Är det ett bättre val att välja att jobba heltid, ha barnen på dagis/fritids 7-17, och kunna resa och handla?

Vem kan värdera vad som är rätt och fel? Vem har rätt att dömma?

Jag har inte följt denna debatt i AB men har tidigare reagerat på detta med att ha råd att ha semester, att det likställs med att åka utomlands. Det blir ju lite löjligt eftersom vi är många som semestrar i Sverige utan att känna oss fattiga för det. Samtidigt som det finns de föräldrar som knappt kan ta någon semester på sommaren alls eftersom de timvickar och inte vågar (eller har råd) att tacka nej i rädsla att inte bli tillfrågad igen.
    Det blir ju lite äpplen och päron man blandar här. Det ena handlar om vad som är "normen" i samhället och om man lever ett torftigt liv bara för att man väljer att leva utanför normen och det andra handlar om de som inte upplever sig ha några val. När man blandar det hejs svejs (som jag får intryck av att det gjorts i AB-debatten) är ju risken att många tror att det inte finns någon barnfattigdom utan att det hela handlar om föräldrar som hellre har ett hus på landet med egna får än reser på charterresor.
  • Anonym (Fattig mamma?)
    MadHatter skrev 2011-06-08 16:34:08 följande:
    Jag har inte följt denna debatt i AB men har tidigare reagerat på detta med att ha råd att ha semester, att det likställs med att åka utomlands. Det blir ju lite löjligt eftersom vi är många som semestrar i Sverige utan att känna oss fattiga för det. Samtidigt som det finns de föräldrar som knappt kan ta någon semester på sommaren alls eftersom de timvickar och inte vågar (eller har råd) att tacka nej i rädsla att inte bli tillfrågad igen.
    Det blir ju lite äpplen och päron man blandar här. Det ena handlar om vad som är "normen" i samhället och om man lever ett torftigt liv bara för att man väljer att leva utanför normen och det andra handlar om de som inte upplever sig ha några val. När man blandar det hejs svejs (som jag får intryck av att det gjorts i AB-debatten) är ju risken att många tror att det inte finns någon barnfattigdom utan att det hela handlar om föräldrar som hellre har ett hus på landet med egna får än reser på charterresor.
    Vad skulle vara torftigt med att leva annorlunda? Det är just den vinklingen jag tycker är så fel! Att man sätter så stort fokus på vad som är "fattigt" och "rikt" - som jag skrivit tidigare så kan ingen kallas fattig som är mätt, har hela och rena kläder och frihet kallas fattig! Vad man sedan väljer att göra med tid eller pengar är en annan fråga - men jag skulle vilja se mer acceptans för olika värden i livet än enbart materiella - vilket också skulle göra livet mycket lättare även för de som verkligen har det tufft ekonomiskt. Att dömma ut de som hamnar utanför ramen som görs i AB är bara att sätta ytterligare press på de som redan lider!
  • Argo
    Sömnstörd skrev 2011-06-08 14:08:44 följande:
    Det sista blir dock helt fel, definitionen har används länge och är fastställd av EU. Du kan omöjligt få det till att det är RB's egen lilla definition hur gärna du än vill. Du kan argumentera emot hela deras rapport men i just det har du fel.
    Sedan när har jag sagt att det exklusivt är deras definition?

Det ÄR deras definition. Det är den de använder. Att den sedan används även av andra har ju mindre med saken att göra. Den blir inte bättre för det.
Svar på tråden Vad är barnfattigdom?