• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • Argo
    Sömnstörd skrev 2011-06-09 15:07:11 följande:
    Så du vet bättre hur mycket jag är och har varit engagerad. Det var intressant. Försörjer du dig som sierska?

Ja, det var oerhört tramsigt av dig, dels att du påstår veta saker bättre om mig än mig själv, dels att du inte brytt dig om att läsa ordentligt det jag skrivit fastän jag nu påpekat det två gånger.

Tramsigt av dig.
    Du noterade inte mitt frågetecken? det var en fråga. inte ett påstående.

Frågan var hur du kan veta att "... inga klubbar går med på delbetalning ...". Det påståendet var klart och tydligt.

Så ... något svar på den?

Eller var det bara en chansning för att få lite schvung i argumenten?

För märkligt nog så har jag koll på några klubbar som just gör detta. Accepterar delbetalningar. Och förskjutna betalningar.
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-09 20:49:31 följande:
    Du noterade inte mitt frågetecken? det var en fråga. inte ett påstående.

Frågan var hur du kan veta att "... inga klubbar går med på delbetalning ...". Det påståendet var klart och tydligt.

Så ... något svar på den?

Eller var det bara en chansning för att få lite schvung i argumenten?

För märkligt nog så har jag koll på några klubbar som just gör detta. Accepterar delbetalningar. Och förskjutna betalningar.
    Nej det noterade jag inte.
    Hur jag kan hålla koll på har jag redan redoviiat men jag antar att du inte godtar annat än en full CV med fullständiga personuppgifter osv.
    Varför diskuterar du på forum öht där mycket litet kan bevisas in i minsta detalj, något du gör nu för att få tillfälle att tjafsa.
  • Anonym (Fattig mamma?)
    Anonym skrev 2011-06-09 10:28:17 följande:
    Nej. Det är inte att sätta press på oss som redan lider. När media skriver är de skönt att höra att det finns fler som vi och att media står upp för oss och säger att det inte är ok att våra barn tvingas växa upp så här. Jag kände mkt igen mig i beskrivningar av andra föräldrar där. När man ständigt oroar sig för ekonomin o blir ledsen att man inte kan ge barnen det som barn omkring oss har så blir man också lätt depremeriad o även det påverkar barnen. Allt blir som en ond cirkel. Jag tycker det var skönt att läsa och skönt att man nu diskuterar vad som ska göras för våra barn.

När torftighet är ett eget val o man vet att man kan välja ngt annat tex gå upp i arbetstid, man kanske har något av värde som går att sälja även om bankkontot är tomt om det skulle krisa sig. Då är det en HELT annan sak och leder inte till samma oro heller
    Så du tycker att det är synd om de barn som inte får resa utomlands eller tvingas ha begagnade kläder? Att samhället ska stå för dessa kostnader för familjer som inte har råd?
    Det tycker inte jag. Jag tycker man kan ha ett bra liv utan dessa saker, och att debatten istället borde handla om hur fel det är att se dessa "statusprylar" som "norm" - att vi alla skulle få det mycket bättre om vi konsumerade mindre och tänkte mer på andra värden i livet!
    Och det tror jag skulle ge mycket mer styrka även åt de som inte har något val - det är inte fel att inte kunna betala för dyra prylar, man kan ha ett lika bra liv utan - var finns de goda exemplen?
  • Milkina cerka
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-09 22:11:44 följande:
    Så du tycker att det är synd om de barn som inte får resa utomlands eller tvingas ha begagnade kläder? Att samhället ska stå för dessa kostnader för familjer som inte har råd?
    Det tycker inte jag. Jag tycker man kan ha ett bra liv utan dessa saker, och att debatten istället borde handla om hur fel det är att se dessa "statusprylar" som "norm" - att vi alla skulle få det mycket bättre om vi konsumerade mindre och tänkte mer på andra värden i livet!
    Och det tror jag skulle ge mycket mer styrka även åt de som inte har något val - det är inte fel att inte kunna betala för dyra prylar, man kan ha ett lika bra liv utan - var finns de goda exemplen?
    Häller med om det du skriver o. gillar det jag läste här http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/14/sl-pp-prylfixeringen-i-fattigdomsdebatten
    *´¨`*Se! Kvällningen kommer purpurmjuk för att i höjden lyfta stjärnehimlens duk*´¨`*
  • Argo
    Sömnstörd skrev 2011-06-09 21:31:44 följande:
    Nej det noterade jag inte.
    Nä, jag märkte det ... Och frågan var retorisk.

Du högg till med ett direkt felaktigt påstående om att inga klubbar accepterar delbetalning för att vinna någon poäng kring Vikings fotbollsspelande. Det var vad jag pekade på.
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-09 22:32:57 följande:
    Nä, jag märkte det ... Och frågan var retorisk.

Du högg till med ett direkt felaktigt påstående om att inga klubbar accepterar delbetalning för att vinna någon poäng kring Vikings fotbollsspelande. Det var vad jag pekade på.
    Inget felaktigt du är den som hugger för huggandets sak.
    Att du är absurd nog och begär att alla klubbar i hela världen ska undersökas i minsta detalj amt specialredovisas just för din skull säger oerhört mycket om dig.

Du har aldrig och kommer aldrig att vara intresserad av att diskutera - bara av att hugga, vilket du har gjort de senaste 15 inläggen.

Kan du pröva något nytt? Att diskutera...
  • Milkina cerka
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-09 22:52:02 följande:
    TACK! Både för ditt stöd och för länken, som jag också gillade
    Glad  Trodde nog att du skulle gilla den.
    *´¨`*Se! Kvällningen kommer purpurmjuk för att i höjden lyfta stjärnehimlens duk*´¨`*
  • Argo
    Sömnstörd skrev 2011-06-09 22:56:08 följande:
    Inget felaktigt du är den som hugger för huggandets sak.
    Att du är absurd nog och begär att alla klubbar i hela världen ska undersökas i minsta detalj amt specialredovisas just för din skull säger oerhört mycket om dig.

Du har aldrig och kommer aldrig att vara intresserad av att diskutera - bara av att hugga, vilket du har gjort de senaste 15 inläggen.

Kan du pröva något nytt? Att diskutera...
    Klart vi diskuterar, men när du använder direkta felaktigheter (ett par, tre gånger nu) som argument måste väl ändå vi andra få påpeka detta?
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-10 10:31:41 följande:
    Klart vi diskuterar, men när du använder direkta felaktigheter (ett par, tre gånger nu) som argument måste väl ändå vi andra få påpeka detta?
    Jag diskuterar, du tjafsar.  Ytterligare ett sakfel av dig.
    Gör om och gör rätt. Framförallt - läs det andra skriver.
Svar på tråden Vad är barnfattigdom?