• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • Argo
    Sömnstörd skrev 2011-06-08 18:52:02 följande:
    Läs vad jag skriver, ställ relevanta frågor sen...

Hur kan du veta att AB fått påpekande direkt och att det räcker?

Jag ger upp att försöka diskutera med dig eftersom du uppenbarligen inte är ute efter att diskutera, bara att sprida din syn på saken.
    Trams.

Du kommer med ett tvärsäkert uttalande om att "... inga klubbar går med på delbetalning ...". Och det vet du eftersom ... ja vadå? För att du själv är engagerad i en klubb?

Det är vi också. I ett par stycken. Ingen av dem har några problem med speciallösningar vid betalning.

Eftersom jag har läst kommentarerna till artiklarna så ser jag att AB har fått input så det räcker. Man kan till och med misstänka att de fått så många reaktioner att de känner sig nödgade att skriva "försvarsartiklar" för sitt ställningstagande.
  • Genghis
    Queenie70 skrev 2011-06-07 11:52:09 följande:
    Jag förstår inte likhetstecken mellan en diktatur och att alla barn har likvärdiga livsförhållanden. Men du förstår säkert själv vad du menar och det är väl huvudsaken.
    Hahaha! Touché.
  • Genghis
    Anonym (Fattig) skrev 2011-06-07 17:05:42 följande:
    Jag anser att vi är fattiga, även om vi har tak över huvudet, rena kläder och mat på bordet. Jag har inte råd att köpa nya kläder, eller ha bil. Om jag ska köpa ett nytt klädesplagg så kan jag inte unna mig någonting annat samma månad. Jag har inte råd att gå till tandläkaren. Det är fattigdom för mig i Sverige.
    Det kan inte jag heller, och jag är medelinkomsttagare. Det är inte rikedom, men knappast fattigdom heller.
  • Anonym
    Genghis skrev 2011-06-09 11:01:08 följande:
    Det kan inte jag heller, och jag är medelinkomsttagare. Det är inte rikedom, men knappast fattigdom heller.
    Jag undrar lite hur du som medelinkomstagare har det så dåligt och så dåligt för dina barn? Är du ensamstående då? För två heltidsarbetande föräldrar brukar sällan ha det så dåligt.
    Eller beror det på att du hyr en dyr lägnehet? har köpt lägenhet o betalar på lånet? Du äger inte bil skrev du men äger du ngt annat som var dyrt som du köpt på avbetalning?
    För DET är inte samma sak som de som redan bor litet o trångt för att ha billig hyra, inte har hemtelefon eller liknande som kostar, inte har massa tvkanaler och o inte äger ngt av värde som går att sälja och alltså lever på existensminium på riktigt.
  • Argo
    Queenie70 skrev 2011-06-08 22:23:40 följande:
    Och varför en människa nån gång under livet vill åka till egypten eller nåt annat land är väl kanske för att det är väldigt roligt och skönt, och att man kanske vill erbjuda sina barn upplevelsen av att möta en annan kultur, en annan miljö och att bli berikade på samma sätt som de flesta andra blir. Jag ser inget konstigt med en önskan om att nån gång få göra en resa med sin lilla familj. Det finns människor som inser att deras ekonomiska situation ALDRIG kommer att bli bättre,,,,och då kan jag faktiskt förstå att man ruttnar, och tar ett snabblån för att i alla fall få komma iväg nån gång, även om det kommer att komma surare efter....Det är nog inte så enkelt som att de åker till egypten för att det är "status"
    Jag kan också se att folk "ruttnar" och köper den där resan på kredit, men samtidigt är det ett aktivt val man gör och då får man ta konsekvenserna av det valet utan att klaga. Och därmed inte sagt att kvinnan klagade.

Däremot gör reportern en stor sak av att hon måste låna till resan och att det på något sätt definierade "fattigdom". Det tycker inte jag håller.
  • Genghis
    Anonym skrev 2011-06-09 11:06:09 följande:
    Jag undrar lite hur du som medelinkomstagare har det så dåligt och så dåligt för dina barn? Är du ensamstående då? För två heltidsarbetande föräldrar brukar sällan ha det så dåligt.
    Eller beror det på att du hyr en dyr lägnehet? har köpt lägenhet o betalar på lånet? Du äger inte bil skrev du men äger du ngt annat som var dyrt som du köpt på avbetalning?
    För DET är inte samma sak som de som redan bor litet o trångt för att ha billig hyra, inte har hemtelefon eller liknande som kostar, inte har massa tvkanaler och o inte äger ngt av värde som går att sälja och alltså lever på existensminium på riktigt.
    Min poäng är att det inte är fattigdom att inte ha en bil eller nya kläder varje månad.
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-09 10:31:15 följande:
    Trams.

Du kommer med ett tvärsäkert uttalande om att "... inga klubbar går med på delbetalning ...". Och det vet du eftersom ... ja vadå? För att du själv är engagerad i en klubb?

Det är vi också. I ett par stycken. Ingen av dem har några problem med speciallösningar vid betalning.

Eftersom jag har läst kommentarerna till artiklarna så ser jag att AB har fått input så det räcker. Man kan till och med misstänka att de fått så många reaktioner att de känner sig nödgade att skriva "försvarsartiklar" för sitt ställningstagande.
    Så du vet bättre hur mycket jag är och har varit engagerad. Det var intressant. Försörjer du dig som sierska?

Ja, det var oerhört tramsigt av dig, dels att du påstår veta saker bättre om mig än mig själv, dels att du inte brytt dig om att läsa ordentligt det jag skrivit fastän jag nu påpekat det två gånger.

Tramsigt av dig.
  • Sööderbönan

Trams, de alllra flesta kan och bör arbeta. Förstår inte denna syn på människan. Vi har väl ändå alltid kunnat arbeta i någon form. Att bara stanna hemma är lathet. Jag blev själv diagnostiserad men depression men jag reste mig.Kom igen!!

• Sömnstörd
    singelsthl skrev 2011-06-09 15:17:29 följande:
    Trams, de alllra flesta kan och bör arbeta. Förstår inte denna syn på människan. Vi har väl ändå alltid kunnat arbeta i någon form. Att bara stanna hemma är lathet. Jag blev själv diagnostiserad men depression men jag reste mig.Kom igen!!
    Synd att vi inte har arbeten så att det räcker till alla, eller rättare sagt, vi ska vara jäkligt glada för det.
    Men synd att inte arbetsgivare tar sitt ansvar och anpassar arbetena efter människorna...
  • Anonym
    singelsthl skrev 2011-06-09 15:17:29 följande:
    Man kan vara så sjuk o ha så ont att man inte klarar ens de vardagliga saker hemma och bli mycket sämre om man tvingas arbeta. Att ha tillfällig depression och tilfälliga sjukdomar är inte samma sak som kroniska!
Svar på tråden Vad är barnfattigdom?