• Anonym (Fattig mamma?)

Vad är barnfattigdom?

Har följt debatten några veckor nu om barnfattigdommen i sverige. Men förstår inte vilka barn man menar egentligen? Vet att det finns fattiga barn, men också att samhället, bland annat genom sådana här kampanjer, ställer upp så höga normer att även "normalfattiga" barn blir utmålade som "onormala"?

Har aldrig sett vår familj som "fattig", och tyckt att vi klarat oss rätt bra i vardagaen trots små inkomster. Men nu när jag läst alla dessa artiklar så är det svårt att låta bli att fundera över vilket lidande jag utsätter mina barn för, och jag har fått en enorm ångest över de livsval vi gjort, inte för egen del, då jag trivs väldigt bra med vårt liv, men för det förakt samhället visar barn som inte har ekonomi att nå upp till idealen.

Vi har två barn, 3 och 6 år, som aldrig varit på någon annan semester än besök hos släktingari sverige några dagar varje år. En gång har stora tjejen varit på djurpark med farmor och en gång har vi tagit med henne till en nöjespark. Handlar enbart begagnade kläder, och lagar all mat själv från grunden, mycket från egna odlingar och skog och mark som tas till vara, men nej, ingen oboy och inget godis - istället bakar vi något själva till lördagsmyset . Inga fritidsintressen, ingen pol eller studsmatta, inga TV-spel och inga specialinredningar till barnrummen. Men jag har aldrig sett oss som fattiga - vi har ju mat på bordet, en hundring över i månaden till dagislutflykter och tid att umgås med varandra, vänner och kompisar. Men visst har jag fått välja många gånger mellan medicin eller vinterkläder, och då har jag alltid valt medicinen, och löst vinterkläderna med begagnade fynd för några kronor.

Är det verkligen barnfattigdom? Är inte rätten till utlandssmester, godis, mobiltelefoner och nya märkeskläder en norm som samhället satt upp? Blir inte barnen lika lyckliga utan detta?

För mig är barnfattigdom när man inte har råd med bostad eller mat på bordet, resten är status. Och det är klart att jag gärna hade haft en bättre status i livet, men det är inget jag kan kräva att soc eller kommunen ska bidra med.

• Svar på tråden Vad är barnfattigdom?
  • minismurfen
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-08 16:44:16 följande:
    Vad skulle vara torftigt med att leva annorlunda? Det är just den vinklingen jag tycker är så fel! Att man sätter så stort fokus på vad som är "fattigt" och "rikt" - som jag skrivit tidigare så kan ingen kallas fattig som är mätt, har hela och rena kläder och frihet kallas fattig! Vad man sedan väljer att göra med tid eller pengar är en annan fråga - men jag skulle vilja se mer acceptans för olika värden i livet än enbart materiella - vilket också skulle göra livet mycket lättare även för de som verkligen har det tufft ekonomiskt. Att dömma ut de som hamnar utanför ramen som görs i AB är bara att sätta ytterligare press på de som redan lider!
    Vad skulle vara torftigt med att leva annorlunda?...JA,VAD?! .....- men jag skulle vilja se mer acceptans för olika värden i livet än enbart materiella - vilket också skulle göra livet mycket lättare även för de som verkligen har det tufft ekonomiskt......JAG KAN BARA HÅLLA MED!!!Skrattande
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-08 17:00:45 följande:
    Sedan när har jag sagt att det exklusivt är deras definition?

Det ÄR deras definition. Det är den de använder. Att den sedan används även av andra har ju mindre med saken att göra. Den blir inte bättre för det.
    Använd visa endast.

Nej, det 'är inte deras definition, de använder den.
    Ett av argumenten till varför rapporten är BS är att de använder egna definitioner - vilket de inte gör, de använder andras vedertagna.
  • Sömnstörd
    Vad skulle vara torftigt med att leva annorlunda? Det är just den vinklingen jag tycker är så fel! Att man sätter så stort fokus på vad som är "fattigt" och "rikt" - som jag skrivit tidigare så kan ingen kallas fattig som är mätt, har hela och rena kläder och frihet kallas fattig! Vad man sedan väljer att göra med tid eller pengar är en annan fråga - men jag skulle vilja se mer acceptans för olika värden i livet än enbart materiella - vilket också skulle göra livet mycket lättare även för de som verkligen har det tufft ekonomiskt. Att dömma ut de som hamnar utanför ramen som görs i AB är bara att sätta ytterligare press på de som redan lider!
    Det är exctrem fattigdom du avser och den finns i sverige också och det är den som minskar. Relativ fattigdom ökar dock och jag förstår att du räknas dit(?)
    Att du sen inte vill associseras med det är en annan sak och en etisk diskussion. Att du inte vill förstår jag eftersom diskussioner liknande dessa alltid har en starkt moraliserande vinkling.
    Det är mer skamligt att vara fattigt idag än vad det var på 1800-talet...
  • Argo
    Alessia skrev 2011-06-08 13:38:39 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article13139285.ab

Ännu en snyftartikel i AB.

Jag undrar:  båda föräldrarna  uppges vara arbetslösa sedan länge och lever på socialbidrag. De bor i Vällingby i ett av landets hetaste  områden för att hitta jobb. Varför har de inte hittat något???

Killen kan inte vara med i fotbollsklubb för att det kostar för för mycket. Där jag bor, mellanstor stad, och i städer och samhällen runtomkring kostar medlemskap i knatte- och juniorklubb 200:- per termin. Kläder och skor sponsras av företag på orten. Absolut ingen oöverkomlig summa. Den tillämpas också för klubbar där man tränar friidrott , basket, handboll och innebandy. Måste vara en märklig klubb killen vill in i.

Som vanligt är det utlandssemestrar och elektroniska prylar som tas upp som exempel på att en familj är fattig.

ALLA SKA ALLT SOM ALLA ANDRA HAR  - NUUUUU!  Den nya samhällsdoktrinen. Jag ställer inte upp på den. Jobb och egen försörjning först!
    Med tanke på var Viking bor så kostar det ungefär 800-1000 kronor om året att vara med i någon av de lokala föreningarna.

Men framförallt andas hela artikeln "försvar" av AB:s inställning till vad som är fattigdom. Det känns lite desperat när de försöker övertyga läsarna om att "barn halkar efter".

Viking har ingen att leka med och Playstation och Gröna lund är lika viktigt som mjölk och hela kläder. "Det är lät att glömma bort", påminner oss AB:s reporter

Allt bildsatt med en bild av en barfotaunge (fattas bara smutsen i ansiktet) sittandes på asfalten, lutad mot en stenvägg, med en glass i anden och (möjligen) ett lite sorgset ansiktsuttryck.

*i näst intill en fotnot i finstilt nämns visst att den huvudsakliga inkomsten för två vuxna är socialidrag - som om det hade någonting med saken att göra ...*
  • Sömnstörd
    Väljer du själv att leva "torftigt" så är det inget fel alls, du kan dessutom motivera varför. Men att pracka på åsikten "det är inget fel att leva torftigt" till den som verkligen inte har något val, ja då blir det bara ytterligare ett sätt att cementera fattigdomen.
    "Var nöjd och håll käft!"

Fastän AB har sjukt dåligt förhållningssätt till den jornalistiska etiken finns det en poäng med det de gör.
    Att visa att det inte handlar om utlandssemestrar, bilar, droger eller annan lyxkonsumtion. Många inbillar sig det. Sen att folk inte tänker längre än näsan räcker och jämför hur det är för dem själva i byhålan är bara tragiskt. Det säger mer om dem än de som är fattiga.
  • Argo
    Sömnstörd skrev 2011-06-08 17:32:40 följande:
    Använd visa endast.

Nej, det 'är inte deras definition, de använder den.
    Ett av argumenten till varför rapporten är BS är att de använder egna definitioner - vilket de inte gör, de använder andras vedertagna.
    Använd den själv och återkom när du kan svara på min fråga: "Sedan när har jag sagt att det exklusivt är deras definition?".

Alternativt ägna dig åt andra frågeställningar.
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-08 17:37:27 följande:
    Med tanke på var Viking bor så kostar det ungefär 800-1000 kronor om året att vara med i någon av de lokala föreningarna.

Men framförallt andas hela artikeln "försvar" av AB:s inställning till vad som är fattigdom. Det känns lite desperat när de försöker övertyga läsarna om att "barn halkar efter".

Viking har ingen att leka med och Playstation och Gröna lund är lika viktigt som mjölk och hela kläder. "Det är lät att glömma bort", påminner oss AB:s reporter

Allt bildsatt med en bild av en barfotaunge (fattas bara smutsen i ansiktet) sittandes på asfalten, lutad mot en stenvägg, med en glass i anden och (möjligen) ett lite sorgset ansiktsuttryck.

*i näst intill en fotnot i finstilt nämns visst att den huvudsakliga inkomsten för två vuxna är socialidrag - som om det hade någonting med saken att göra ...*
    Står det något om syskon, genast där fördubblas kostnaderna och eftersom inga klubbar går med på delbetalning så är det inte genast självklart.  Det har jag jobbat stenhårt för i den klubb jag är engagerad i av den anledningen, många slutar för att de inte har råd helt enkelt. Svaret är att de inte tänker det för ingen har gjort det innan.
    Visst är svaret planering men har man näsan precis ovanför vattenytan så kan det vara oerhört svårt.

Varför riktar du inte kritik direkt till AB? Ärligt så borde fler göra det så att de kanske någon gång ändrar bana lite och du motiverar på ett bra och konstruktivt sätt hur det gått snett med artikeln.
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-08 17:42:07 följande:
    Använd den själv och återkom när du kan svara på min fråga: "Sedan när har jag sagt att det exklusivt är deras definition?".

Alternativt ägna dig åt andra frågeställningar.
    Du frågade och jag gav dig svar. Om du inte vill ha svar ska du inte fråga.
    Alternativt ägnar du dig åt alternativa aktiviteter på internet som inte inkluderar diskutera.
  • A von B
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-08 16:10:44 följande:

Tack för en fantastisk diskussion - så många åsikter och tankar.

Vill bara återigen poängtera att jag definitivt inte ser oss om fattiga. Och jag vill inte heller att andra ska se mina barn som fattiga - blir ledsen och arg när AB beskriver barn i samma situation som fattiga för att detsätter en stämpel på mina barn av utanförskap som jag inte vill att dom ska ha. Vem är det som bestämt att en utlandssemester är ett "finare" sommarminne än en tältutflykt i skogen? Det är bara våra vuxna värderingar, som vi tyvärr för vidare till våra barn...

Och det är att verkligen trampa på dem som redan ligger - de som varken har pengar eller tid till sina barn, dom som vi verkligen borde bry oss om. Om vi alla kunde se lite längre, och inte sätta status i prylar och resor så skulle även dessa barn slippa mycket skam och lidande.

Och om barnen ska få bestämma över familjens livsstil eller inte är en intressant diskussion, som kanske inte hör hit egentligen men bara en kort kommentar efter som så många verkar reta sig på vårt livsval:

Visst drabbas barnen ekonomiskt av vårt val, samtidigt som det ger dem en enorm trygghet för framtiden, där vi har garanterade jobb till oss föräldrar + garanterade sommarjobb till barnen + en garanterad ekonomisk reserv om de väljer andra vägar i livet.

Är det ett bättre val att välja att jobba heltid, ha barnen på dagis/fritids 7-17, och kunna resa och handla?

Vem kan värdera vad som är rätt och fel? Vem har rätt att dömma?

Jag håller inte med om att det är det onda samhället som gett folk felaktiga värderingar. Nuförtiden så lever människor i Sverige med en viss standard. God mat, mobiltelefoner, spela fotboll och åka på semester är "normala" saker som görs eller köps för att höja livskvaliten för både barn och vuxna. Det är inget man gör för att skryta. Tyvärr så står vissa barn utanför denna "standard".

Du pratar vitt och brett om att alla borde ändra värderingar och sluta tycka det är roligt att köpa saker men du skulle själv inte kunna tänka dig att ändra på dina egna värderingar, där tid står högt i kurs. Läs din egen mening, vem kan värdera vad som är rätt och fel? Men själv tycker du det är alldeles förskräckligt fel att vilja köpa saker.

De flesta tänker inte som dig, de flesta gillar nya saker, fritidsintressen och semestrar då och då. Då borde man anpassa samhället så att även de svaga gruppernas barn ska ha viss möjlighet att få ta del av den livskvalitén.
  • Argo
    Sömnstörd skrev 2011-06-08 17:47:06 följande:
    Står det något om syskon, genast där fördubblas kostnaderna och eftersom inga klubbar går med på delbetalning så är det inte genast självklart.  Det har jag jobbat stenhårt för i den klubb jag är engagerad i av den anledningen, många slutar för att de inte har råd helt enkelt. Svaret är att de inte tänker det för ingen har gjort det innan.
    Visst är svaret planering men har man näsan precis ovanför vattenytan så kan det vara oerhört svårt.

Varför riktar du inte kritik direkt till AB? Ärligt så borde fler göra det så att de kanske någon gång ändrar bana lite och du motiverar på ett bra och konstruktivt sätt hur det gått snett med artikeln.
    Hur kan du så säkert veta att "inga klubbar går med på ..."? 

AB behöver inte fler påpekanden än alla de som de redan fått.
Svar på tråden Vad är barnfattigdom?