Vad skönt att det såg bra ut för er, animegirl!!
Här far tankarna både hit och dit. Vi har ju varit på extra UL eftersom lårbenen legat lite "efter" i tillväxten (sett i förhållande till huvudet), men det har hela tiden sagts att vi inte behöver oroa oss osv, så när jag var på UL igen i fredags så var jag inte speciellt orolig, tyckte mest det var kul att se tussen...
...så döm av min förvåning när UL drar ut på tiden och han (läkaren) mäter och mäter och mäter...för att sedan sitta och titta på uppgifterna på datorn i en halv evighet. Sedan vänder han sig mot mig och säger:
-Vi vill göra fostervattensprov!
Jag blev jättechockad och han förklarade att växtavvikelsen nu är större, att det inte nödvändigtvis behöver betyda ngt, men att de vill utesluta dvärgväxt!!!
Jaha, ingen frågan om huruvida vi ville göra testet, utan tid bokas in direkt på måndag morgon. Så efter det försökte jag få tag på sambon som inte kunde vara med vid UL, och sedan började tankarna mala...
För min syster gjorde fostervattensprov under sin grav eftersom de hade "samma" avvikelse med sin son (som visade sig vara hur frisk som helst). Dessutom har vi på min sida (framförallt männen) väldigt korta ben, så innan har vi ju som sagt inte funderat så mkt på det. Nu är det ju även så att risken för att ett fostervattensprov ska leda till missfall är typ 1 på 100. Vi hade ju ett missfall i våras och det gör väl att vi nu känner att det känns rätt tufft att ett beslut...
Sedan känner jag väl att om det "bara" handlar om att det skulle bli ett kortväxt barn utan övriga komplikationer, så är inte det "hela världen" och då vill jag inte riskera ett missfall genom att göra ett FVP.
Läkaren påpekade också att de med UL inte ser något annat som är konstigt förrutom längden på benen då...så frågan vi nu har ställts inför är vilken risk vi tycker är störst. Vill vi riskera ett missfall för att ta reda på om det är ngt "fel" med tussen...
Mkt som snurrar!!!