• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • Mom86

Jag jobbar fram till 10feb sen har jag fått beviljad graviditetspenning Bf 11/4! Men vet inte hur jag ska orka fram tills dess har det fruktansvärt tungt på jobbet vissa dagar och får ont i ryggen och kraftiga sammandragningar när jag anstränger mig! Men det är väl bara till att stå ut! Om jag skulle bli sjukskriven är jag rädd att inte den blir beviljad av fk och stå utan pengar är inget kul :(

• emeilee

Men hur fungerar det här med FK och FP? Hur beräknar de inkomsten, är det på fg års totala eller vad man ligger på nu? Har ju själv månadslön som höjdes nu i januari och självklart vill jag att min FP beräknas på den.

Ingen som känner ngn på FK? Man måste ju kunna få bra svar utav någon...

• juskus

Jag har tyvärr ingen jättekoll på fk, men höjningen borde ju rimligen räknas in... Ingen här som börjat må mer illa? Jag mår så sjukt illa sen en vecka tillbaka, hade illamående till v 15 men nu har det tagit om igen, vet inte om det kan höra ihop med min klåda, ju mer klåda jag har desto mer illa mår jag, detta börjar bli olidligt snart, jag som faktiskt verkligen kunnat njuta av denna graviditet, är nära ett sammanbrott av sömnbrist och olidlig klåda, ursäkta mitt "positiva" inlägg,

• Karisma
    emeilee skrev 2012-01-22 13:12:35 följande:
    Men hur fungerar det här med FK och FP? Hur beräknar de inkomsten, är det på fg års totala eller vad man ligger på nu? Har ju själv månadslön som höjdes nu i januari och självklart vill jag att min FP beräknas på den.

Ingen som känner ngn på FK? Man måste ju kunna få bra svar utav någon...
    Jag kommer gå upp i lön from 1feb sen även när löneöversynen är klar (skulle varit klart i nov 2011). När alla mina lönehöjningar är klara så kommer jag ändra årslön till fk och den kommer de ju godkänna. Har aldrig haft problem tidigare. Men då har jag haft samma jobb hela tiden, kanske är annorlunda om man byter jobb och får högre lön. Då jag redan nått taket på sgi för sjukpenning och GP så ändrar jag inte lönen förrän jag söker fp första gången. :)

De räknar bla in ob och bonus. Står på papperet man får av dem där lönekontoret ska skriva in din årslön + tillägg.

/K
  • emeilee

Jag har också haft samma jobb hela tiden så då borde det ju rimligen inte vara några problem. Ska till BM imorgon, får väl kolla med henne vad jag ska skicka in osv.

Juskus; Inget illamående men ett bäcken som känns som om det ska trilla av kroppen. Har 10v kvar till BF så det är väl bara att härda ut...

• juskus

emeilee- usch för att ha så ont, alla gravida ska sjutton ha en medalj:)

• Hannarqvist

Jag går in i vecka 31 idag, är nästan avundsjuk på alla stormagar och krämpor.. Jag tror inte jag fått en chans att känna mig riktigt gravid än, mer än att någon stökar inne i magen. Känner att jag mer än gärna jobbat tiden ut men eftersom jag jobbar på ett demensboende så blev det för farligt. Trist, längtar tillbaka.

Det är såklart skönt att få  vara liten och utan krämpor, kan fortfarande motionera som vanligt och göra allt jag vill obehindrat men som sagt. Bara för det så önskar jag att jag fått vara större och ha någon krämpa, iallafall. Får väl en chock på förlossningen när jag aldrig lyckats bryta ett ben eller upplevt någon större smärta tidigare.   

• Poppee

Snart april men de känns ändå så långt bort ^^
    nästa vecka så ska jag på glukosbelastning, ser inte fram emot ett glas med sockerbomb :P haha

87 dagar till bf <3

• lima76

jag har också min glukosbelastning nästa vecka.. tycker det jobbigaste är att man inte får äta eller dricka något innan, blir lätt illamående fortfarande om jag inte äter..

Tycker jag har ganska många sammandragningar på sistone.. Fler som har det?

• hannisfashionista
    fjälla skrev 2012-01-20 15:37:52 följande:

Sådär, nu pustar jag ut. Anledningen till läkarbesöket och extra UL var alltså alla sammandragningarna som inte slutar när jag vilar och att livmodertappen samtidigt kändes mjuk. Så hade det bara varit SF-måttet så skulle jag inte åkt in.

Enligt UL så var livmodertappen runt 3 cm lång och helt sluten, inte påverkad av alla SD. Lite mjuk tyckte även överläkaren men som hon uttryckte det så är alla olika och vi vet ju inte hur jag var innan. Bebisen låg för ovanlighetens skull stilla å sov med handen för örat (funderade lite innan på hur den skulle lyckas fastna på bild). Den vägde ca 990 gr vilket är -13% och inom gränsen. Denna barnmorska påpekade oxå att jag är lång och slank och att vi som ser ut så ofta bär våra barn långt in och att SF måttet inte tar hänsyn till det. Allt såg alltså fint ut. Får fortsätta jobba (YES!) men ska spara på energin och vila så mkt jag kan. Och känna efter om SD blir fler/ändrar sig/gör ont och isf prata med förlossningen.

Pust!

Så skönt att höra att allt verkar ha gått bra! Glad 

Själv kan jag inte sluta fundera på Symfys-måttet så jag hoppas verkligen att nästa mätning är bättre. Det kan hända att jag inte ens kan hålla mig utan få ringa till BM innan. Jag drömmer till och med om att det helt plötsligt ramlar ut en bebis när jag är på toaletten i storlek av ett äpple... Rynkar på näsan 

Grejen är den att UL-undersökningar inte ligger rätt runt hörnet utan vi måste åka 12 mil enkel väg. Förvånad Men det kan det förstås vara värt för att kunna lugna sina nerver. 
Svar på tråden Aprilbebis 2012