fjälla skrev 2012-01-20 15:37:52 följande:
Sådär, nu pustar jag ut. Anledningen till läkarbesöket och extra UL var alltså alla sammandragningarna som inte slutar när jag vilar och att livmodertappen samtidigt kändes mjuk. Så hade det bara varit SF-måttet så skulle jag inte åkt in.
Enligt UL så var livmodertappen runt 3 cm lång och helt sluten, inte påverkad av alla SD. Lite mjuk tyckte även överläkaren men som hon uttryckte det så är alla olika och vi vet ju inte hur jag var innan. Bebisen låg för ovanlighetens skull stilla å sov med handen för örat (funderade lite innan på hur den skulle lyckas fastna på bild). Den vägde ca 990 gr vilket är -13% och inom gränsen. Denna barnmorska påpekade oxå att jag är lång och slank och att vi som ser ut så ofta bär våra barn långt in och att SF måttet inte tar hänsyn till det. Allt såg alltså fint ut. Får fortsätta jobba (YES!) men ska spara på energin och vila så mkt jag kan. Och känna efter om SD blir fler/ändrar sig/gör ont och isf prata med förlossningen.
Pust!
Så skönt att höra att allt verkar ha gått bra!
Själv kan jag inte sluta fundera på Symfys-måttet så jag hoppas verkligen att nästa mätning är bättre. Det kan hända att jag inte ens kan hålla mig utan få ringa till BM innan. Jag drömmer till och med om att det helt plötsligt ramlar ut en bebis när jag är på toaletten i storlek av ett äpple...
Grejen är den att UL-undersökningar inte ligger rätt runt hörnet utan vi måste åka 12 mil enkel väg.

Men det kan det förstås vara värt för att kunna lugna sina nerver.