fjälla skrev 2012-01-20 11:20:59 följande:
Hej! Rapport från en av umeå-magarna: Var på rutinbesök hos BM igår. Tog upp att jag har väldigt mycket sammandragningar. De är inte onda/långa/svåra på nåt sätt. Men uppskattningsvis minst 50 / dygn och även när jag ligger och vilar på soffan under flera timmar i sträck (när man tycker att jag borde va avslappnad). Jobbar ju fortfarande natt vilket hon tycker är lite onödigt redan från början. Jag hävdar ju bestämt att vi har det så mkt lugnare på natten och jag har ju inte mer SD på jobbet än annars. Känner mig inte stressad, tycker att jag slöar en hel del. Hon kände iaf på livmodertappen och konstaterade att den är medium-mjuk och så var det något med riktningen oxå men det förstod jag inte. Tack och lov var jag inte öppen något, hjärtljuden dundrade på och värdena var fina. Och bebisen motionerar lika vildsint som vanligt

. Hon mätte även magen och fick SF 24 i 27+1 vilket är i underkant. Så hon ville boka mig på läkarbesök och extra UL snarast, så idag ska jag dit. Känns bra att bli ordentligt kollad men samtidigt är jag väldigt orolig. Har av någon anledning varit inställd på att den här bebisen vill ut tidigt och har tänkt att den kommer nog i mars (BF 17/4). Men då är det ju först slutet på jan och sen hela februari! Suck och pust... Uppdaterar i eftermiddag när jag är tillbaka!
Vad tråkigt att du har så mycket sammandragningar!
Jag blev väldigt fundersam nu när jag läste ditt inlägg.. Jag ser att du är beräknad till 17 april, jag är beräknad till 20 april. Grejen är den att jag var till BM i onsdags och hade ett Symfysmått på 23 och låg på understa strecket.

Till saken hör att min barnmorska sa !ja men du har ju ganska lång överkropp, det kan ju påverka, vi jämför med hur det var när du väntade ditt första barn. Och det var 3 cm i skillnad!
Till saken hör att hon inte ens höjde ögonbrynet utan typ, jag skriver minus här i journalen men det är heeeelt normalt..
Det verkar konstigt att du får läkarbesök och UL när du har 24 cm och min BM inte ens reagerar när jag har 23cm?
Eller beror ditt UL och läkarbesök på sammandragningarna?
Nu känner jag mig superorolig.. Kan inte du skriva här och berätta varför det blev läkarbesök och vad UL utvisade?