• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • Thelma08

Ja det där är lurigt med storlek på kläder jag köpte en del i 50 och 56 när vi skulle ha sonen och jag är 167 och sambon 194, vi va inte långa när vi föddes jag va 48cm sambon 52cm
    Men ut kom en kille på 56cm lång så det va till och skicka iväg sambon och mormor och farmor att handla kläder direkt. Han kunde ha 56 i ett par dagar bara... Och 50 användes inte alls.

Ska bli spännande att se hur lång lillebror är när han kommer

• Aaglars

HALLÅ!

Första BMbesöket efter inskrivningen idag. Allt ser bra ut - bara inte SFkurvan sjunker.
    Är i v.26(25+2) och mitt SFmått ligger bara på 22.

• emeilee

Aaglars, oj det var inte så stort mått. Men om allt ser bra ut så är det troligen ingen fara.

Då var vi hemkomna från vårt TUL idag och vi är väldigt lättade. Bebisen ligger tom på normalkurvan i tillväxten, som ULteknikern sa, det är ett riktigt praktexempel på hur tillväxten ska se ut.
    Oron väx ju snabbt när SF måttet går från 26 till 32 på 3,5v, men vad hon kunde se så fanns det inte onormalt mycket fostervatten heller utan det verkar som om min livmoder väljer att ligga några veckor i förväg vad gäller växten.
    Kul att se bebis med, fick inte plats på skärmen längre som i v20 men vägde ca 1353gr och hade normala mått överallt. Puh, nu kan jag andas ut igen :)   

• Aaglars
    emeilee skrev 2012-01-24 11:54:28 följande:
    Aaglars, oj det var inte så stort mått. Men om allt ser bra ut så är det troligen ingen fara.

Då var vi hemkomna från vårt TUL idag och vi är väldigt lättade. Bebisen ligger tom på normalkurvan i tillväxten, som ULteknikern sa, det är ett riktigt praktexempel på hur tillväxten ska se ut.
    Oron väx ju snabbt när SF måttet går från 26 till 32 på 3,5v, men vad hon kunde se så fanns det inte onormalt mycket fostervatten heller utan det verkar som om min livmoder väljer att ligga några veckor i förväg vad gäller växten.
    Kul att se bebis med, fick inte plats på skärmen längre som i v20 men vägde ca 1353gr och hade normala mått överallt. Puh, nu kan jag andas ut igen :)   

Härligt!!!
  • Poppee

Jag tycker de blir svårt med tanke på hur vädert klyddar.. alltså kläder*
    Maj månad e lite kylig och förra året va de väl snö in i början på april.. men men

• Poppee
    lima76 skrev 2012-01-23 15:37:53 följande:
    ja, hoppas det.. mina gör inte direkt ont men kan få mig att nästan tappa andan lite.. sak iaf höra vad bm säger nästa vecka.. hoppas också hon börjar mäta sf-mått då, känns som om inget riktigt börjat än med mina undersökningar...

Ang vagn så strö-tittar jag på blocket emellanåt, hittade en kombivagn jag tyckte var jättefin (vet inte vilket märke) men säljaren hörde aldrig av sig så jag gissar att budet jag la var lite lågt... Det  viktigaste för mig är nog att den är rejäl, vi bor lite utanför stan så promenader blir ofta på grusvägar. Sen är det en bonus om den är enkel att fälla och få in i bilen så jag kan ta mig in till stan utan assistans ;) Mer än 2000 kronor hade jag inte tänkt att lägga på vagn denna gång..
    Vi har spjälsäng och skötbord ordnat men jag funderar på en vagga att hänga i taket på nedervåningen också, de är ju så fina.. men i så fall blir det nog á la blocket det också..

Ser att ni är många som bytt nick, jag har inte orkat ta tag i det där, är det ngt jag borde? mitt lösenord är samma som jag fick tilldelat för länge sen så det finns inget som kan linkas till ngt annat, vad jag kan komma på iaf... Hur tänkte ni andra?
    Ja jag tänkte också ta upp de nästa vecka .. först tyckte ja de var obehagligt med sammandragningarna ,precis de gör inte ont men de känns när man får dem
  • lima76

emilee: vad skönt att allt såg bra ut! och mysigt att få se bebis igen :)

Majsan242: vad du har fyndat :) jag tycker också om att handla billigt.. Vi har köpte faktiskt ny spjälsäng (fast begagnad) den här gången, den jag hade innan hade inte höj och sänkbar sida och det har den nya. Kommer ihåg att det tog rejält på ryggen när bebisen blivit större och man sänkt sängen till lägsta läget när de somnat i famnen och skulle läggas över i spjälsängen.

Förresten; visst var det du som också var intresserad av hypnobirthing? jag har hittat en bok som heter hypnobirthing, the Mongan method. Den finns på adlibris för ca 160 kr. (bara på engelska) jag ska beställa hem den tänkte jag.

idag skickar jag in papperna till fk om gravidpeng, lite i sista stund men jag hoppas ändå få sjukskrivning fram istället för gp, ansöker mer som en helgardering..

• Aaglars

Lima76

Låter jättebra med sådan spjälsäng Fast våra barn har aldrig legat i spjälsäng. De har samsovit med oss och sen flyttat direkt över till växasäng.

• Majsan242
    lima76 skrev 2012-01-24 12:40:43 följande:
    Majsan242: vad du har fyndat :) jag tycker också om att handla billigt.. Vi har köpte faktiskt ny spjälsäng (fast begagnad) den här gången, den jag hade innan hade inte höj och sänkbar sida och det har den nya. Kommer ihåg att det tog rejält på ryggen när bebisen blivit större och man sänkt sängen till lägsta läget när de somnat i famnen och skulle läggas över i spjälsängen.

Förresten; visst var det du som också var intresserad av hypnobirthing? jag har hittat en bok som heter hypnobirthing, the Mongan method. Den finns på adlibris för ca 160 kr. (bara på engelska) jag ska beställa hem den tänkte jag.

idag skickar jag in papperna till fk om gravidpeng, lite i sista stund men jag hoppas ändå få sjukskrivning fram istället för gp, ansöker mer som en helgardering..
    Tack för tipset om boken, mycket billigare än de kurser jag sett. Jag tycker det verkar nästan lite för bra för o va sant men ska nog köpa boken jag med o se om det kan ge mig något :)
  • lima76
    Aaglars skrev 2012-01-24 13:00:15 följande:
    Lima76

Låter jättebra med sådan spjälsäng Fast våra barn har aldrig legat i spjälsäng. De har samsovit med oss och sen flyttat direkt över till växasäng.
    Jag är nog både för nervös och för bekväm för att trivas med samsovning så det blir def spjälsäng igen.. fast efter en tidig amning kan det vara mysigt att tupplura tillsammans en stund ;)
    Majsan242 skrev 2012-01-24 18:40:39 följande:
    Tack för tipset om boken, mycket billigare än de kurser jag sett. Jag tycker det verkar nästan lite för bra för o va sant men ska nog köpa boken jag med o se om det kan ge mig något :)
    Ja eller hur!? men jag läste faktiskt nyligen att man håller på och forskar på karolinska (kan vara fel) om fördelarna och effekten. Det hade ju varit fantastiskt om man kunde bli erbjuden sådana här kurser kostnadsfritt så småningom! Är besviken på mitt mvc, hade hittat en instruktör i trakten som erbjöd sig att komma och hålla ett föredrag om hypnobirthing helt gratis men när jag bad mvc se om inte de kunde bjuda in henne så tackade de nej och tyckte att de hade alldeles för mkt att göra :( hade ju varit rätt enkelt att ordna en kväll, se om det fanns intresserade när lokalen redan finns...
    jag känner någon som fött med hypnobirthing och hon gick från att vara förlossningsrädd till att föda hemma helt utan smärtlindring och hade en toppenupplevelse, så det är inte bara falsk reklam ;)
Svar på tråden Aprilbebis 2012