• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • Lovis 1
    Hej alla!

Jag skriver ju här väldigt sällan men är med er på ett hörn ändå. Nu har min tös vart sjuk för några v sedan, och fick läggas in på sjukhus. (Hon fick magsjuka, hon har en medfödd tarmsjukdom som ögr att hon inte tål magsjuka). Sedan när vi väl var friska där ifrån skulle hon, Stella, opereras (hon gr det en gång per år i tarmen) så då tog det mkt kraft.

Men igår blev jag heltidssjukskriven, tack gode gud, nu kanske jag orkar med något mer än att ta barnen till och från dagis, laga mat ibland och sova... (och vara på jobbet). Om sjukskrivningen går igenom hos f-kassan är en annan femma, men men...

Är det någon här som fått avslag från f-kassan, på sitt sjukintyg skrivet av läkare? 

trollet83:
    varför är din baby så stor då? Alltså varför ligger den plus? Har du grav.diabetes? Vad har läkarna sagt om att den är så stor då? Är det farligt för dig eller babysen?

Orsaken till att jag undrar är att jag själv ligger väldigt högt i socker efter varje måltid (socker mellan10-12). Och på mitt tillväxt ul var baby plus 12% för två veckor sedan. Då vägde den alltså  2.2 kg. Jag ska dock snittas i v 39 så jag är ju inte rädd för den sakens skull, men undrar ändå hur babyn påverkas genom att liksom bli stor?!

4 små: Men stackars dig!! Fy sjutton för att inte få några pengar, vilken stress!! Helt oacceptabelt att fk ska strula till det!!!

Vi vet vad vi väntar nu, var ju på tillväxt ul för två v, det är en liten Ebbe i magen Baby   Solig  Och datum har vi ju med, den 3 april plockar de ut gossen  
  • trollet83
    Lovis 1 skrev 2012-03-01 19:09:14 följande:
    Hej alla!

Jag skriver ju här väldigt sällan men är med er på ett hörn ändå. Nu har min tös vart sjuk för några v sedan, och fick läggas in på sjukhus. (Hon fick magsjuka, hon har en medfödd tarmsjukdom som ögr att hon inte tål magsjuka). Sedan när vi väl var friska där ifrån skulle hon, Stella, opereras (hon gr det en gång per år i tarmen) så då tog det mkt kraft.

Men igår blev jag heltidssjukskriven, tack gode gud, nu kanske jag orkar med något mer än att ta barnen till och från dagis, laga mat ibland och sova... (och vara på jobbet). Om sjukskrivningen går igenom hos f-kassan är en annan femma, men men...

Är det någon här som fått avslag från f-kassan, på sitt sjukintyg skrivet av läkare? 

trollet83: varför är din baby så stor då? Alltså varför ligger den plus? Har du grav.diabetes? Vad har läkarna sagt om att den är så stor då? Är det farligt för dig eller babysen?

Orsaken till att jag undrar är att jag själv ligger väldigt högt i socker efter varje måltid (socker mellan10-12). Och på mitt tillväxt ul var baby plus 12% för två veckor sedan. Då vägde den alltså  2.2 kg. Jag ska dock snittas i v 39 så jag är ju inte rädd för den sakens skull, men undrar ändå hur babyn påverkas genom att liksom bli stor?!

4 små: Men stackars dig!! Fy sjutton för att inte få några pengar, vilken stress!! Helt oacceptabelt att fk ska strula till det!!!

Vi vet vad vi väntar nu, var ju på tillväxt ul för två v, det är en liten Ebbe i magen Baby   Solig  Och datum har vi ju med, den 3 april plockar de ut gossen  
    Låter som ni har det tufft hemma redan!
    Anledningen till att vår bebis är så stor är ju att jag har insulinbehandlad diabetes (sedan många år tillbaka, ej grav diab). Går därför på spec.mvc på täta kontroller. Barnet kan bli stort i magen pga att modern vid diabetes har ökade blodsocker nivåer och därmed får även barnet extra socker tillfört sitt blod och växer o blir stor. Men ett barn som blir stort viktmässigt är ej mer färdigutvecklat än andra barn som är mindre utan kan snarare vara mer skört än andra barn har jag fått förklarat för mig. Efter födseln är det också viktigt att kolla blodsockret på bebisen som då ska ha egen insulinproduktion, finns en risk att de kan få för lågt socker efter födseln eftersom deras egna insulinproduktion nu kommer igång men de får inte längre den ökade sockermängden som de fått i magen av modern. Våran tillväxtkurva har ju legat på +32-33% så det är ju ganska mkt förstorat. Bm sa till mig vid första tillväxtul att normala intervallet ligger mellan -24% till +24 % så din ökning ligger ju ändå inom ramarna. Men hör med din bm om du är orolig. Hoppas min långa förklaring inte gjorde dig mer förrvirrad men det är ganska komplicerat men ändå inte.
  • Thelma08

Vårt första barn va också stort 4445g och 56cm, inget dom märkte på sf kurvan eller uppmärksammade. Min bm blev förvånad när vi kom på efterkontroll och fick höra att han va så stor.

Nu denna gången blev vi flyttade 2 veckor på ul och han i magen är också stor säger alla läkare (träffade en del när jag låg inlagd)
    På onsdag är det dax för TUL.

Mitt socker låg bra vid glykosbelastningen och jag är normalstor själv och har endast lagt på mig 5kg (förra grav 12kg)

Kan där finnas andra anledningar till att man får stora barn?

Ingen i närmsta familjen har fått så stora barn.
    Jag vägde 3400g o 48cm
    Sambon 3600g och 52cm

• Kryssarinnan

Jag är glad att jag inte fick ett stort barn :) men min son var istället ganska liten; 49 cm och 2890 gram. Trots det låg jag hela tiden på medelkurvan i sf-mått och gör det även denna gång. Jag var själv rätt så stor när jag kom; 52 cm och 4100 g, min man 48 cm och 3800 g. Så det verkar vara ofta lite hur som helst med ungarna i relation till föräldrarnas storlek. 

• Lovis 1
    trollet83: Tusen tack för din förklaring! vad skönt att mitt barn än så länge inte är megastort då....

Mina förra barn har vägt 4000 gram samt 4165 gram (snitt en vecka före bf) Så de är ju inte direkt små.
    Men du trollet 83, du som kan detta med socker, att jag ligger på socker mellan 11-12 efter varje måltid, är det någon fara, om du skulle ligga så, skulle du behöva insulin då? För min del gör de inget för det är "bara" 4.5 v kvar till snitt.  

Gällande vår situation. Jo det är klart att det är tufft, på många sätt. Vi har en större belastning inom vår familj än vad "medelfamiljen" har. Vi har ett barn med funktionshinder,  jag är själv sk handikappad sedan jag blev påkörd av en bil för snart 2 år sedan (nackskada) som gör att jag inte kan göra ånga saker som "vanliga" bara gör av farten (typ bär matkassar från affären, dammsuger, osv osv). Och så har min pappa fått en aggressiv cancer bla bla bla det är hur mkt som helst men det ordnar sig!! Jag tänker som så här, man får inte mer än vad man klarar av  

Det vill säga jag tror faktiskt att man som individ nästan klarar allt... Hur sjukt och tufft det än kan vara, hur mycket smärta och sorg det än må vara, så finns det alltid ett ljus där framme man når till slut! (Det var dagens filosofi-lektion, nu släpper vi det). (Kanske måste jag tänka så för att orka, vad vet jag...)

På måndag ska jag till spc-mvc o träffa en läkare och min förhoppning är att vi ska komma fram till en "vårdplan" för mig och baby efter snittet. Vet ej om jag sagt det men eftersom Stellas tarmsjukdom är genetisk finns det en ökad risk att detta barn har det. Plus att denna sjukdom inte alltid upptäcks på bb (om de inte är vaksamma och följer sina rutiner), så för att inte behöva strida för undersökningar som nyförlöst ska läkaren redan nu skriva en plan på vad som ska kollas när baby är ute..  

• Lovis 1
    trollet83: Som förtydligande till ovan; Jag menar med uttrycket "för min del gör de inget" att sjukvårds/mvc-personalen inte vidtar några åtgärder, jag menar inte att det inte påverkar mig elelr barnet... Dålig formulering där... :/ 
  • Omorfia
    Thelma08 skrev 2012-03-02 07:53:57 följande:
    Vårt första barn va också stort 4445g och 56cm, inget dom märkte på sf kurvan eller uppmärksammade. Min bm blev förvånad när vi kom på efterkontroll och fick höra att han va så stor.
    ...
    Kan där finnas andra anledningar till att man får stora barn?

Ingen i närmsta familjen har fått så stora barn.
    Jag vägde 3400g o 48cm
    Sambon 3600g och 52cm
    Barnen blir ju generellt sett större nuförtiden men om man vet varför vet jag inte. Förutom att det kanske är vanligare med graviditetsdiabetes och "åldersdiabetes" bland yngre idag (insulin är ett tillväxthormon och börjar barnet producera insulin i fosterlivet så blir den större) så vet jag inte. Både jag, min syrra och svägerska har fått förhållandevis stora barn (4-4,5 kg och 53-55 cm långa) utan någon form av diabetes. Jag och mina syskon vägde 3-3,5 kg när vi föddes för 30+ år sedan.

Dottern vägde 3990 g och var 54 cm lång när hon kom i v. 42+0. Min pappa är nästan 2 m lång och på makens sida är männen runt 1,90 och svägerskan nästan 1,80. Dottern är fyra år nu och har lagt sig mitt på mittkurvan i längd och vikt.

Mitt SF-mått är ju lite för stort den här graviditeten men barnmorskan tycker att det känns som att det är mycket fostervatten där inne snarare än att bebisen ska vara stor. Vi får se hur stor hon blir.
  • trollet83
    Lovis 1 skrev 2012-03-02 09:52:35 följande:
    trollet83: Tusen tack för din förklaring! vad skönt att mitt barn än så länge inte är megastort då....

Mina förra barn har vägt 4000 gram samt 4165 gram (snitt en vecka före bf) Så de är ju inte direkt små.
    Men du trollet 83, du som kan detta med socker, att jag ligger på socker mellan 11-12 efter varje måltid, är det någon fara, om du skulle ligga så, skulle du behöva insulin då? För min del gör de inget för det är "bara" 4.5 v kvar till snitt.  

Gällande vår situation. Jo det är klart att det är tufft, på många sätt. Vi har en större belastning inom vår familj än vad "medelfamiljen" har. Vi har ett barn med funktionshinder,  jag är själv sk handikappad sedan jag blev påkörd av en bil för snart 2 år sedan (nackskada) som gör att jag inte kan göra ånga saker som "vanliga" bara gör av farten (typ bär matkassar från affären, dammsuger, osv osv). Och så har min pappa fått en aggressiv cancer bla bla bla det är hur mkt som helst men det ordnar sig!! Jag tänker som så här, man får inte mer än vad man klarar av  

Det vill säga jag tror faktiskt att man som individ nästan klarar allt... Hur sjukt och tufft det än kan vara, hur mycket smärta och sorg det än må vara, så finns det alltid ett ljus där framme man når till slut! (Det var dagens filosofi-lektion, nu släpper vi det). (Kanske måste jag tänka så för att orka, vad vet jag...)

På måndag ska jag till spc-mvc o träffa en läkare och min förhoppning är att vi ska komma fram till en "vårdplan" för mig och baby efter snittet. Vet ej om jag sagt det men eftersom Stellas tarmsjukdom är genetisk finns det en ökad risk att detta barn har det. Plus att denna sjukdom inte alltid upptäcks på bb (om de inte är vaksamma och följer sina rutiner), så för att inte behöva strida för undersökningar som nyförlöst ska läkaren redan nu skriva en plan på vad som ska kollas när baby är ute..  

Angående blodsocker, så jo 11-12 efter måltid skulle mina läkare klassa som för högt o då får jag öka mina doser, de strävar efter blodsocker på 4-6 innan måltid o inte över 8 efter måltid, idag hoppa mitt upp till 12,5 efter frukost då jag glömde insulindosen vilket jag då får dåligt samvete för. Men du får väl helt enkelt lita på dina läkare om de ändå tycker det är ok, eftersom du inte är diagnotiserad diabetiker o isåfall skulle de kanske bli krångligt att nu börja med insulin som inte är så lätt att dosera rätt. Men för mig gäller ju dessa kontroller hårt hela graviditeten, o som Omorfia skrev så är också insulin ett tillväxthormon, så att jag nu kräver extremt höga doser av insulin under graviditeten kanske  också påverkar bebisens storlek. Ska nog fråga mina läkare nästa vecka hur det ligger till med det.

Ja, en sak har då jag fått klart för mig i mitt liv, att det inte alltid är lätt och absolut inte rättvist. Har ju själv växt upp med en kronisk sjukdom med allt vad det innebär o fått bli vuxen tidigt. Men är samtidigt jätteglad att jag ändå mår så bra o har en underbar o stöttande familj. Vet också flera som fått barn som drabbats av diverse sjukdomar så livet är skört o man ska ta hand om varandra. Men tror att du Lovis1 har rätt i att man nog klarar det mesta, man måste ju, eller hur!?

Nu får ni alla ha en bra dag, själv har jag varit på ögonbottenfotografering idag på fm nåt som man också får göra extra kontroller som gravid diabetiker. Men snart ska vi iväg o handla inför helgen o köpa gummistövlar till vårt blötdjur till son som älskar dessa vattenpölar som blir nu när snön smälter;=)
Svar på tråden Aprilbebis 2012