• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • fjälla

Intressant läsning när det är mkt aktivitet i tråden, man lär sig alltid nåt Här har vi en liten -bebis som motvikt till alla rejäla +bebisar... Hos bm idag mättes SF till 28 cm i v. 33+2. och magen verkar bara vilja växa 1/2 cm per vecka istället för 1 cm. Har gjort ett TUL i samband med UL av livmoderhalsen i v 27 och då låg bebisen -13% i vikt på ett SF-mått som var 3 cm under normalt.Så till veckan blir det tjuvkikning för fjärde gången...Och inte är den fixerad heller så det är inte därför SF är lågt. Jag fläskar däremot på mig, gått upp nästan 12 kg hittills fast en del av det är vätska känner jag i fingrar och ben...   Va lite underviktig innan så det gör ingen skada, då vet jag ju att jag inte svälter bebisen med mitt födointag iaf Förvånad

• emeilee

Tror ni inte att de stora bebisarna till stor del kan bero på att vi idag är mycket bättre på att äta bra kost under graviditeten? Har pratat med många mammor i min mammas ålder och de menade på de att man inte alls tänkte så som vi gör idag gällande kost. Sedan är det säkert från fall till fall.

• Hemlighet

Vad har ni tänkt att ha på bebis ute i april? Står i valet och kvalet om jag skall köpa en tynre overall och vilken i sådana fall?
    Funderar på en stickad från Kappahl men vet inte om man bör satsa på en tjockare=/

• Thelma08

Vi har köpt en overall i Teddy tyg. Men känns inte som att man lär använda den. Annars vet jag inte vad man ska ha på. En tjockare tröja och sen nerbäddad i vagn eller bilbarnstol med filtar...

• fjälla

grästuva: Inte kollat flödet ännu, de vill nog börja med en viktskattning för att se om SF-måttet verkar stämma överrens med storleken på bebis. Ner till -20% räknas ju ändå som inom normalvärdet. Både jag och mina syskon har haft en period med lite dålig tillväxt när vi låg i mammas mage men det hämtade upp sig. Dock var jag störst på 3500 g efter 41 fulla veckor så vi va ju inga jättar...
    Jag funderar på om det har att göra med alla sammandragningar som jag har och har haft sedan ungefär v 25 och som jag är sjukskriven för, har sett på hjärtljuden att bebisen blivit lite stressad när magen blir sådär hård. Någon som har erfarenhet av bebisar som är lite tillväxthämmade i magen?

• Lovis 1
    Hemlighet: Vi fick barn i slutet av mars förra gången och något som är användbart är en fleece-overall. Jag köpte en som var vinstoppande från Polarn och Pyret och har kvar den. Nu låg ju min lilla Stella inne på Barnkirurgen på Drottning Silvias barn och ungdomssjukhus i Göteborg en månad efter det att hon fötts sedan var det maj och varmare... Så den är väl mer eller mindre oanvänd. Men Vi hade på den när vi åkte från bb (innan vi fått diagnos och visste att hon var så sjuk...). Annars har man ju de små i vagn/babyskydd så de kan ju alltid ha täcken/filtar på sig. Men en tunnare mössa är ju ett måste... 
  • Kryssarinnan
    fjälla skrev 2012-03-03 09:04:24 följande:
    Någon som har erfarenhet av bebisar som är lite tillväxthämmade i magen?
    Min son var ju på den understa kurvan i vikt; 2890 gram i fullgången tid. Jag vet inte varför, jag och pappan var ju rätt tunga. 

Men det hämtade han igen med råge! Han dubblade sin vikt på 8 veckor och gick då upp på den översta kurvan! Han behövde kanske ta igen lite växthämning från tiden i magen, jag vet inte varför det blev så. Det krävdes så klart massor av amning (vilket jag dock inte upplevde som något problem), men när han väl kommit till två månader så slutade han att nattamma så mycket och planade ut lite i vikt. Idag är han normallång och -tung. 

Så mitt enda tips är att vara beredd på att ge din bebis massor av mat och vile den första tiden om h*n behöver ta igen sig lite.  
  • Hemlighet
    Lovis 1 skrev 2012-03-03 10:43:39 följande:
    Hemlighet: Vi fick barn i slutet av mars förra gången och något som är användbart är en fleece-overall. Jag köpte en som var vinstoppande från Polarn och Pyret och har kvar den. Nu låg ju min lilla Stella inne på Barnkirurgen på Drottning Silvias barn och ungdomssjukhus i Göteborg en månad efter det att hon fötts sedan var det maj och varmare... Så den är väl mer eller mindre oanvänd. Men Vi hade på den när vi åkte från bb (innan vi fått diagnos och visste att hon var så sjuk...). Annars har man ju de små i vagn/babyskydd så de kan ju alltid ha täcken/filtar på sig. Men en tunnare mössa är ju ett måste... 
    Jag fick en dotter i slutet av april -09 och då hade vi nog också bara filtar och en tjockare tröja och mössa. Men då var ovanligt varm ute.
    Man vet ju inte hur det blir i år=/
    Men en fleece borde vara varmare än tex en stickad overall från newbie? Vill kunna använda den även på kalla vår kvällar.
    Så svårt hur man skall göra, man vill inte köpa en massa i onödan:/
  • lima76

hej tjejer, vad mkt som hänt i tråden de sista dagarna, jag ska läsa igenom lite mer ordentligt senare..

i onsdags vaknade jag efter en jobbig natt och kände mig öm och obekväm och efter att ha varit vaken en stund insåg jag att jag hade regelbundna sammandragningar. försökte vila men värkarna fortsatte komma var tredje minut så runt middag ringde jag förlossningen som tyckte vi skulle komma in. ctg visade tydliga värkar med tre minuters mellanrum men gynundersökningen att tappen iaf var opåverkad. jag blev inlagd och när det fortfarande inte lugnat sig nån timme senare fick jag en kortison-spruta för bebisens lungmognad och en spruta bricanyl för att få värkarna att avstanna. för att göra en lång histora lite kortare så fick jag bricanyl o kortison även på torsdagen och fick bara lämna sängen för toa-besök. Jag blev kvar till idag, så skönt att få komma hem..  Jag har inte haft mer än vanliga sammandragningar sen i torsdags så förhoppningsvis räcker det med att ta det lite lugnt nu... de sa att efter vecka 35 gör man inget för att stoppa värkarbetet.. jag är 33 hela veckor imorgon. jag hoppas lillan bestämmer sig för att stanna kvar åtminstone till mitten av april...

Svar på tråden Aprilbebis 2012